Als je met weinig energie wakker wordt. 5 tips voor een slechte ochtend

  • Home
  • Gezondheid
  • Als je met weinig energie wakker wordt. 5 tips voor een slechte ochtend

Iedereen wordt weleens met weinig energie of een slecht gevoel wakker. Maar zeker bij burn-out komt dit regelmatig voor. Het kan je meteen een rotgevoel bezorgen, nog voordat de dag begonnen is. Niet fijn. Daarom vijf tips om je dag in een wat positievere richting te sturen als dit je overkomt.

 

Blijf van die koffie af

 

Oh, wat is het moeilijk… Je vervloekt me waarschijnlijk, omdat ik het heb opgeschreven. Maar (veel) koffie droogt uit en daar word je niet bepaald frisser van. Bovendien geef cafeïne een korte kick (dit geldt niet alleen voor koffie, hetzelfde kan gezegd worden over het drinken van energiedrankjes en cola). Je leent als het ware energie van jezelf. De komende vijf minuten ben je lekker hyper en lijkt alles goed te gaan, maar daarna crash je als een malle. Je voelt je nog slechter dan daarvoor.

Dit is zeker waar als je ook nog suiker in je koffie doet…

 

Eet langzame koolhydraten en vezels

 

Juist als je je brak voelt kan het heel verleidelijk zijn om lekker naar zoete dingen te grijpen (en veel suiker in je koffie te doen). Dat is niet voor niets. Je lichaam weet dat je van suiker een korte energiepiek krijgt en gaat dus graag voor snelle suikers. Alleen volgt er daarna altijd een dip in je bloedsuikerspiegel. Dan voel jij je nog veel rotter dan daarvoor. Het brengt je lichaam bovendien in de war, waardoor jij je de hele dag wiebelig blijft voelen.

Het is veel beter om te kiezen voor langzame koolhydraten en vezelrijk voedsel. Je lichaam doet dan veel langer met de energie die in de voeding zit. Deze wordt gelijkmatig over de dag afgegeven en via je bloed verdeeld naar alle delen van je lichaam. Je houdt het langer voel en hebt in ieder geval de hele dag basisenergie. Geen rare pieken en dalen.

Langzame koolhydraten zijn bijvoorbeeld havermout, zilvervliesrijst, melk, yoghurt, volkorenpasta en groenten of fruit. Een voorbeeld van vezelrijk voedsel is bijvoorbeeld een appel, maar de meeste soorten groenten en fruit zijn rijk aan vezels.

 

Drink veel water

 

Als je moe bent is het een goed idee om veel water te drinken. En dan met name mineraalwater. Daar zit zuurstof in, waardoor je hersenen en spieren ook weer zuurstof ontvangen en ‘wakkerder’ worden. Je helpt je lichaam bovendien met het afvoeren van afvalstoffen via de nieren en urinewegen.

 

Een rondje lopen in de buitenlucht

 

Heb je slecht geslapen? Sta dan toch zo snel mogelijk op. Drink een glas water en eet een banaan, en ga daarna meteen de deur uit om een klein rondje te wandelen. Het hoeft echt niet intensief of lang te zijn. Tien minuutjes in je eigen tempo maakt al een groot verschil. De frisse lucht zorgt voor meer zuurstof in je lichaam, waardoor je spieren en hersenen beter functioneren. De lichaamsbeweging maakt dat je lichaam wakker wordt gemaakt, afvalstoffen worden afgevoerd en de eerdergenoemde zuurstof goed door je lichaam wordt verdeeld.

En dan is er natuurlijk nog het geestelijke voordeel van even lekker buiten zijn. Je begint letterlijk en figuurlijk ‘fris’. Wandelen en om je heen kijken zet ook je hersenen in beweging. Je kunt je gedachten lekker de vrije loop laten.

Misschien ten overvloede, maar ik zeg het toch maar even: onderweg niet op je telefoon kijken. Juist het om je heen kijken in plaats van naar een schermpje zorgt voor een ruim en ontspannen gevoel.

 

Koffie plus een middagdutje: de supertruc

 

Oké, eerder zei ik dat je geen koffie moet drinken en daar sta ik nog steeds achter. Zeker niet meteen in de ochtend om het brakke gevoel tegen te gaan. Maar als je in de middag tijd hebt voor een middagdutje, dan kan dit je juist in combinatie met een kopje koffie resetten. Dit is een trucje dat ik vroeger nog weleens toepaste als ik ging stappen. Wanneer ik de volgende dag heel brak was en later in de middag toch weer energie nodig had, deed ik dit.

Let op! Het is een noodredmiddel. Denk dus niet dat je hier een levensstijl of gewoonte van kunt maken. Maar bij absolute crisis wil het nog weleens helpen. Als je bijvoorbeeld een belangrijke afspraak hebt waar je echt niet onderuit kunt.

Het is ook een voorwaarde dag je snel in slaap kunt vallen. Dit is dus voor die momenten dat je jouw ogen echt niet meer open kunt houden.

Maak een lekker bedje voor jezelf. Doe de gordijnen alvast dicht en zorg dat alles klaar staat en je zelf al in je pyama bent. Zet ook een glas water naast je bed.

Drink op de rand van je bed een kopje koffie en ga daarna meteen slapen. Zet de wekker op 20 à 30 minuten. Een powernapje. Zo kun je niet in een diepe slaap komen (daar word je alleen maar groggy van), maar tank je wel wat energie en ontspanning bij.

Koffie werkt na ongeveer tien -dertig minuten. Dan begin je de effecten te merken. Dus zo gauw je wakker wordt is ook de cafeïne ingekickt. Zo voorkom je het jetlaggerige gevoel dat je vaak na een middagslaapje kunt hebben.

Drink direct na het wakker worden het glas water leeg dat je hebt klaargezet.

Je voelt je meteen wat scherper en hebt in ieder geval energie om dat ene belangrijke ding nog te doen. Maar nogmaals: dit is geen lange termijnoplossing bij slaapproblemen. Het is een noodredmiddel.

 

P.S……

 

En als het dan echt niet gaat, dan is er ook niets mis met gewoon toegeven aan de brakheid. Je bent mens. Zorg goed voor jezelf en pak je rust waar je kunt. Dan maar een tandje minder.

 

En jij? Wat doe jij als je slecht geslapen hebt? Ik ben benieuwd om jouw trucs en tips te lezen.

 

Liefs, Nien

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Blog Comments

Hoi! Ik sta wel op ( van 2330 tot 0800 geslapen) ben echt wakker geworden door de wekker. Om 1530 dip en ben ik een half uur in slaap gevallen, zin in chocola en tis weer mis.. Zelfs sporten ging met heel veel moeite. Shit happens. Mensen zonder bo hebben ook slechte of mindere dagen. Morgen gaan we weer vrolijk verder 😉 is soms echt kut!! Vooral als je een paar goede maanden hebt gehad..liefs!

Ik geef mezelf iets meer ruimte in de ochtend. In plaats van me aan mijn schema te ‘moeten’ houden laat ik het los. Ik sta rustiger op, neem uitgebreid de tijd om te ontbijten en te drinken. De motor weer energie geven zeg maar 😉 En daarna sleep ik me van de bank pfff. En ga ik iets kleins doen waar ik op dat moment zin in heb. Soms kan ik helemaal in de stress raken om dan naar buiten te moeten, dus dan doe ik iets kleins huishoudelijks. Ik merk als ik gewoon aan de dag begin dat ik me dan in de loop van ochtend begin van de middag eigenlijk weer gewoon fit voel en dan mijn dag weer kan vervolgen. Hoewel ruim binnen mijn grenzen. Mijn lichaam is nog herstellende.

Tijd voor mezelf nemen met een 20 minuten meditatie. Rustig aan opstarten en daardoor met een rustiger hoofd ontbijten enz. 🙂

Herkenbaar..De koffie kan ik niet laten, maar ik doe het niet direct bij het opstaan maar rond een uur of half 10..dat is ook de enige keer dat ik koffie drink, elke morgen fiets ik een half uur tot drie kwartier. .Daar pep je ook wel van op..Maar moet zeggen als ik mij zo voel , het wel lastiger is en je geneigd ben om lekker op de bank te kruipen 🙂

JongBurnout

Ah, dat klinkt alsof je al goed voor jezelf aan het zorgen bent! Een enkel kopje koffie maakt geloof ik ook niet zo heel erg veel uit (als ik alle onderzoeken moet geloven). Zo lang je het maar wat later neemt en er niet afhankelijk van bent om wakker te worden.

En wat je zegt is herkenbaar, hoor. Dat het soms makkelijker is om op de bank te kruipen. Ik hield mezelf destijds voor dat de deur uitgaan me uiteindelijk een beter gevoel zou geven, al kon ik me er nog niets bij voorstellen.

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)