De kracht van positieve gedachten in tijden van crisis

  • Home
  • Herstellen
  • De kracht van positieve gedachten in tijden van crisis

Orkaan Irma raast door de Caraïben en Florida. Honderdduizenden, zo niet miljoenen, mensen zijn hierdoor geraakt. Zeker met Sint Maarten als een van de rampgebieden houdt dat veel van ons bezig. In tijden van crisis is het belangrijk om je ervan bewust te zijn waar jij je focus plaatst. Of dat nu een natuurramp of een burn-out is.

 

Ook mijn goede vriend Elliott Hulse bevindt zich in het gebied waar Irma verwacht wordt. Ik heb veel bewondering voor deze man. Hij is zelfs zo krachtig geweest om vanochtend nog een blogpost hierover te schrijven. Om de juiste vibe de wereld in te sturen. Nou, dát is in mijn ogen een sterke leider.

Natuurlijk houdt het mij ook in mijn hart bezig, op deze druilerige zondagmiddag in Nederland. Elliott en zijn familie, maar ook alle mooie dingen die hij met zijn bedrijven Strength Camp en Grounding Camp doet voor de wereld, zijn me enorm dierbaar. En ik merk dat ik heel bewust moet zijn over de gedachten en gevoelens die ik de wereld in stuur.

Het zet me ertoe aan om ook een blog te schrijven over het belang en de kracht van positieve gedachten in tijden van crisis. Of jouw crisis nu een burn-out is, familie in een ramp- of oorloggebied, of iets anders waardoor je leven op zijn kop wordt gezet.

Jij kunt iets heel belangrijks doen. Soms laten omstandigheden je achter met het gevoel dat je machteloos bent. Maar dat ben je niet. Je kunt de omstandigheden niet beïnvloeden, maar wel de manier waarop je ermee omgaat. Je eigen ‘innerlijke staat van zijn’.

Voordat ik vertel hoe je dat kunt doen, zijn dit de redenen waarom het zo’n groot verschil kan maken.

 

Mentaal: je ziet meer kansen

 

Jouw hersenen zijn geneigd om bevestiging te zoeken voor wat ze geloven.

Bijvoorbeeld: jij wilt graag een rode Minicooper en opeens zie je ze overal rijden, terwijl al die Mini’s je helemaal niet opvielen voordat je wist wat voor auto je wilde.

Zijn er meer rode Minicoopers bij gekomen? Nee, hoor. Maar jij hebt jouw hersenen verteld waar je naar ‘op jacht’ bent en dus zijn ze vanaf dat moment ingesteld op het zien van kansen.

In tijden van crisis positief denken helpt je om meer mogelijkheden te zien om uit de narigheid te komen. Je verspilt minder tijd aan dingen die er niet toe doen of zaken waar je nog verder door van wal raakt. In plaats daarvan gebruik je jouw energie voor de zaken die je een stap verder helpen.

 

Emotioneel / psychologisch: beter in balans

 

Ten eerste voelt het natuurlijk gewoon fijn om positieve gedachten en gevoelens te hebben. Daar hoeven we niet lang met elkaar over te praten. En zo ben je dus ook meer en makkelijker in balans. Als er iets naars gebeurt, kun je de klap makkelijker opvangen.

Maar wist je ook dat positief denken, je gedachten en gevoelens richten op wat je wél bent en wilt in plaats van doemscenario’s, trauma’s kan verminderen?

Zo toonde de Radboud Universiteit eerder al aan dat oefeningen met positieve woorden de impact van een trauma naderhand kunnen verminderen.

Het op een positieve manier aanvullen van zinnen kan bovendien ook preventief werken tegen trauma’s en depressie. Proefpersonen die positieve zinnen lazen en herhaalden ervoeren angstaanjagende filmpjes later als minder schokkend. Dit impliceert dat je jezelf kunt voorbereiden op een bange situatie, zoals nu bijvoorbeeld met orkaan Irma.

 

 

Spiritueel: de Wet van de Aantrekkingskracht

 

Ik geloof toch ook nog steeds dat hetgeen je aandacht geeft, groeit. En als ik nu naar het nieuws kijk, op welk kanaal ook, dan is het allemaal angst en sensatie. Natuurlijk is goede verslaggeving belangrijk en wil je graag weten wat er speelt in de wereld. Maar wees je bewust van wat je leest, hoort en bekijkt.

Met alles wat je tot je neemt programmeer je in ieder geval je hersenen, zoals je hierboven al las.

En daarnaast kies ik er zelf voor te geloven dat onze collectieve focus op dingen wel degelijk een verschil maakt in hoe de wereld eruitziet. Let maar eens op, als je veel aandacht ergens aan geeft lijkt je het aan te trekken in je leven.

Dus juist in tijden van crisis ga ik niet op in het nieuws en alle Twitterfeeds en angstige verhalen van mensen om me heen. Ik keer naar binnen en luister naar mijn eigen hart. Ik plaats de focus op rust, liefde en een positieve uitkomst.

 

Positief denken, hoe dan?

 

Oké, we weten nu dat positief denken werkt. Maar hoe doe je dat dan? Met name als je gewend bent wat pessimistisch tegen dingen aan te kijken, kan het een uitdaging zijn. Er zijn misschien zelfs wel mensen die hun hele identiteit hebben gebouwd rond het idee dat negatief denken juist goed is, want ‘je moet toch kritisch zijn?’

Toch wil ik je uitnodigen om wat vaker kinderlijk positief te zijn. Zelfs als dit voelt als naïef. Want de realiteit is nu eenmaal dat je juist meer kansen ziet, een weerbaarder mens bent en een leukere wereld creëert als je eerste focus op positief denken ligt.

En dit doe je simpelweg door affirmaties uit te spreken. Laat dit het eerste zijn wat je doet in de ochtend. Schrijf voor het slapengaan een positieve zin op en herinner jezelf eraan dit als eerste te denken zodra je wakker wordt. Je zult het verschil in je dagelijks leven en humeur al snel merken.

Voorbeelden van zinnen:

 

  • Alles komt goed
  • Alles ontvouwt zich perfect voor mij
  • Ik voel me goed
  • Ik ben zelfverzekerd
  • Vandaag is een relaxte dag
  • Ik ben goed genoeg zoals ik ben
  • Ik kijk op een positieve manier naar het leven

Natuurlijk kun je er zelf ook eentje verzinnen die goed bij jou past.

 

Alleen een positieve gedachte is niet genoeg

 

Het bewust hebben van een positieve gedachte is al een heel goed begin. Dit laat namelijk minder ruimte voor angst- en stressgedachten.

Nog belangrijker is om je gevoelsstaat te veranderen. Hoe jij je voelt, zendt namelijk ook signalen naar je hersenen. Denk aan het bekende voorbeeld van expres (glim)lachen om je beter te gaan voelen.

Als je hersenen een bepaalde gedachte koppelen aan een positieve emotie, dan zien ze dat als ‘belonend’. Er komen geluksstofjes in je hersenen vrij. Dat zorgt er vervolgens voor dat de hersenverbindingen in dat gebied sterker worden. Het wordt dus steeds makkelijker om positief te denken en je goed te voelen!

Wil je je positiever voelen? Doe dan eens lekker gek. Denk aan een positieve uitkomst en zet vrolijke muziek op. Spring en dans door de kamer op het moment dat je je rot voelt.

Ook kun je ervoor kiezen om te glimlachen en bewust je hartgebied te voelen. Stel je voor dat je als het ware glimlacht naar je hart, en dat dit daardoor zacht wordt en open gaat.

Beide manieren breken stresshormonen af en latenonder andere het gelukshormoon endorphine vrijkomen, waardoor je vanzelf al snel in een betere stemming raakt. Zo versterk je de kracht van het positief denken met een lichamelijke ervaring.

 

 

Wat betekent dit in levensbedreigende situaties als orkaan Irma?

 

Je kunt misschien niet voorkomen dat jij, je familie of vrienden er middenin zit. Maar je kunt met de kracht van positief denken er wel voor zorgen dat je jouw hersenen op de goede manier gebruikt. Je ziet meer kansen om de storm heelhuids te doorstaan (mentaal). Daarbij zorg je ervoor dat je ook naderhand zo weinig mogelijk psychologische klachten, zoals trauma en depressie, ervaart. En wie weet, helpt de Wet van de Aantrekkingskracht ook nog een beetje mee om de goede dingen op jouw pad en het pad van anderen te brengen.

Positief denken is dus absoluut geen vaag gezweef. Het is juist de kans om het heft weer in eigen handen te nemen en te doen wat je kunt doen.

Voor iedereen die het nu moeilijk heeft: be blessed. En neem vandaag tien minuten om jezelf toe te staan alleen op positieve gevoelens en gedachten te focussen. Tien minuutjes maar. En dan morgen weer. En overmorgen ook. Het kan je leven redden op meer dan één manier!

 

Liefs, Nien

 

Ps: op zaterdag 7 oktober geef ik de Positieve Energie Katalysator. Zodat jij volop de kracht van positiviteit in je leven kunt aanspreken. Benieuwd wat dat inhoudt? Hier vind je meer informatie.

 

 

 

 

 

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Blog Comments

Idd proberen meer naar het positieve te kijken helpt. Zo luister ik s’morgens(als ik niet te vroeg op moet) naar positieve affermaties en dat help echt om de dag positief te starten en bij tegenslagen sta ik eff stil om er dan terug tegenasn te gaan. Voorlopig lukt dit herl goed. Zo had ik begin augustus een gesprek met met mij ouders. Gelukkig had ik de steun van mij 2 jongere zussen. Constant stotte ik om tegenkantingen van mijn ma, mijn pa due zat er gewoon gelaten bij zoaks altijd (die met laat gewoon over zich lopen /razen) raar maar waar heb ik het goed overleefd. Enkel de dag erna tien ik op weg naar huis was met mijn fiets eff moeten stoopen omdat de tranen en gedachten gewoon stroomden. Ik dach heel de tijd ben ik het dan voor mijn moeder echt niet waard om op deze wereld te zijn, ben ik überhaupt het waard om er te zijn. Toen heb ik de restjes bij elkaar gepakt en naar mijn liefdevol gezin geweest. Wel was het eff heftig. Gr nanouch

Sorry voor de foutjes. Op mijn smartphone maak ik meer foutjes in mijn typen. Contoleer het ook minder. ❤️

JongBurnout

Haha. Dat heb ik ook altijd. No worries 🙂

JongBurnout

Ik heb zo ontzettend veel bewondering voor je, Nanouch. Om te zien waar je eerst stond en de verhalen die je nu deelt. Mooi, dapper mens!

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)