Drie snelle methoden om te ontspannen als je lijf vol spanning zit

  • Home
  • Herstellen
  • Drie snelle methoden om te ontspannen als je lijf vol spanning zit

Een van de naarste dingen als je enorm gespannen bent, is het gevoel dat je wel wilt maar niet kunt ontspannen. Daardoor raak je nog gestresster. Je kunt jezelf daar helemaal gek mee draaien. Daarom bij deze drie snelle methodes om overtollige spanning los te laten.

1. Bewust spanning creëren en loslaten

 

Deze is vooral heel fijn voordat je gaat slapen. Dan zink je voor je gevoel echt weg in het matras, en kan je geest zich makkelijker overgeven aan jouw (ontspannen) lichaam.

Ga gemakkelijk liggen, op je rug.

Span vervolgens eerst je voeten stevig aan, dan je kuiten en werk zo je weg naar boven tot je bij de kruin bent aangekomen. Voordat je doorgaat naar een nieuw lichaamsdeel laat je het vorige lichaamsdeel los.

De kunst is om echt zo hard mogelijk aan te spannen en dan in een keer los te laten. Ook ‘mag’ je na het loslaten dat lichaamsdeel niet meer anders neerleggen etc. Je laat het gewoon met rust, voor wat het is.

Zeker als je bij het gezicht bent aangekomen is het de moeite waard om een heleboel gekke bekken te trekken en je gezicht helemaal op te frommelen voordat je het weer loslaat. In je gezicht verzamel je namelijk ongemerkt heel veel spanning door de dag heen.

Op het eind span je nog eens in een keer heel het lichaam, inclusief gezicht, aan. Laat los en zak vervolgens in je adem.

Merk op hoe makkelijk het wordt om lekker ‘weg te drijven’ en in slaap te vallen.

 

2. De spanning opzoeken en eruit trillen

 

Ga met je rug tegen de muur staan, je voeten een centimeter of dertig van de muur af. Zak vervolgens naar beneden, net zo lang tot je benen bijna een hoek van 90 graden maken. Ietsje boven 90 graden is het beste, maar kijk vooral wat voor jou werkt.

Het is namelijk de bedoeling dat je de spanning opzoekt tot op het punt dat je benen gaan trillen. Het gaat er niet om dat je de oefening heel lang volhoudt, maar wel dat je doorgaat tot het trillen in de bovenbenen begint te ontstaan.

Kijk of je het toe kunt laten en of het trillen misschien ook een schudden wordt. Merk op waar de trilling ‘naartoe wil’. Misschien neemt het zelfs je huipen en buik wel over, of gaat heel je bovenlichaam meeschudden. Laat het gebeuren en ga helemaal op in het trillen en schudden.

Hier komt heel veel spanning mee vrij.

 

3. Dansen

 

Dit is misschien een beetje een inkoppertje, maar lieve mensen: dansen werkt als een tierelier! Zet je favoriete muziek keihard op, pak die haarborstel erbij en ga playbackend en springend door de kamer. En als je een beetje zoals ik bent, zul je de ene keer behoefte hebben aan snoeiharde rap terwijl je de andere keer een balletdanser nadoet op een prachtig klassiek nummer.

Ga op in de muziek en sta je lichaam toe gewoon lekker vrij te bewegen. Als kind konden we het allemaal, en dat vermogen zit nog steeds in jou. Geniet ervan!

 

Liefs, Nien

 

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Blog Comments

[…] Artikel: ‘Drie snelle methoden om te ontspannen als je lijf vol spanning zit’ – Jong Burnou… […]

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)