Met een burn-out de feestdagen goed doorkomen: 3 tips

Klinkt dit herkenbaar? Terwijl iedereen om je heen al weken uitkijkt naar de gezellige dagen rondom Kerst en Oud en Nieuw, vraag jij je koortsachtig af hoe je het allemaal gaat doen. Je wilt ook echt wel leuke feestdagen. Maar hoe zorg je dat je niet zwaar overprikkeld raakt? Je wilt niet nog dagenlang de tol betalen voor een gezellige avond. Deze drie tips helpen je op weg.

 

1) Maak het jezelf makkelijk

 

Als er ooit een moment was om jezelf onwijs onder te dompelen in zelfliefde en extra zorg, dan is het wel nu. Waar je maar kunt, maak het jezelf makkelijk. Dat betekent bijvoorbeeld:

  • Cadeautjes bestel je via internet of laat je door een ander kopen. Vraag je familie en vrienden ook om duidelijke instructies. Wat willen ze graag hebben? Zo hoef je niet zelf iets creatiefs te bedenken en dat scheelt een heleboel stress.
  • Durf veel meer op anderen te leunen. Kerst bij jou thuis? Leuk, maar vraag dan of iedereen één kerstgerecht wil koken en meenemen. En maak van tevoren duidelijk de afspraak dat er samen afgewassen wordt.
  • Kerst bij een ander en zie je op tegen de reis? Kies hier gewoon voor een keertje voor luxe, als het even kan. Neem een taxi of Uber in plaats van zelf te rijden, of vraag of iemand je wil brengen. En voor de trein: kies eenmalig voor een eersteklas treinkaartje (pssst…. NS heeft in de spoordeelwinkel de mogelijkheid om voor 26 euro een eersteklas treinkaartje te kopen. Deze is ook op feestdagen geldig. En daarmee reis je dus retour naar de stad van jouw keuze en krijg je ook nog een broodje van Bakker Bart cadeau).
  • Trek iets aan waar jij je comfortabel in voelt. Of als je het juist leuk vindt om toch helemaal in de glitters te gaan, zorg dan dat je een lekkere joggingbroek bij je hebt, zodat je later nog kunt wisselen van outfit.

 

2)  Laat anderen weten wat je nodig hebt

 

Vaak willen anderen ons wel helpen. Ze weten alleen niet hoe. Dat komt doordat we ze niet vertellen wat we nodig hebben. Toen ik mijn vrienden een e-mail stuurde om ze te informeren over mijn burn-out, begrepen de meesten het goed. Ze schoten me zelfs te hulp en losten dingen al voor me op, voordat het een probleem werd.

Stuur dus een mailtje (dat is minder vermoeiend dan iedereen opbellen) over de zorgen die je hebt rondom Kerst dankzij jouw burn-out en wat je van hen nodig hebt. Dat hoeft niet heel angstig of zeurderig. Hier vind je een voorbeeld (ja, kopiëren / plakken mag!):

Lieve allemaal,

Zoals jullie misschien weten heb ik een burn-out. Ik neem veel rust en werk met de hulp van……. aan mijn herstel. Maar burn-out betekent ook dat je lichaam en hormoonstelsel helemaal ontregeld is. Ook komen prikkels uit de omgeving veel harder bij mij binnen, omdat mijn hersenen tijdelijk niet goed kunnen filteren. 

Hierdoor maak ik me ook een beetje zorgen over de feestdagen. Ik wil heel graag gezellig meedoen en ga daar ook mijn best voor doen. Maar sommige dingen zijn me een beetje teveel. Dit betekent dat ik misschien wat eerder naar huis ga en tijdens onze gezellige avond samen me af en toe even afzonder. 

Ik stuur deze e-mail, omdat ik graag vantevoren jullie wil helpen begrijpen dat het niets met jullie te maken heeft als ik even op mezelf ben. En daarnaast zou ik jullie hulp graag willen vragen. Willen jullie…………………

(En dan beschrijf je dus wat je nodig  hebt. Bijvoorbeeld: de kerstboodschappen doen. Wel / niet vragen hoe het gaat. Me naar huis brengen etc.).

 

3) Zorg voor een escape plan

 

Op deze manier heb je de feestdagen alvast goed voorbereid. Dat betekent dus dat het ook makkelijker is om een stapje terug te zetten als je voelt dat het je allemaal teveel wordt. Ik wil je voorstellen dat je twee escape plannetjes voor jezelf maakt.

  1. Een mini escapeplan voor als je wel wilt blijven, maar het in het moment even teveel is allemaal. Zet bijvoorbeeld wat fijne meditatiees, mantra’s of klassieke muziek op je telefoon en neem je oordopjes mee. Of heb alvast een yogaserie (op papier of via YouTube) klaarstaan om je te helpen aarden. Zie, daar komt ook weer die lekkere joggingbroek van pas. En spreek vantevoren met de gastheer / -vrouw af dat er een kamer is waarin jij je even mag terugtrekken indien nodig.
  2. Een écht escapeplan, voor als je gewoon naar huis toe wilt. Het helpt als je hierbij een buddy hebt. Je geliefde of een goede vriend(in) die zonder tijd te rekken of vragen te stellen met je mee naar huis gaat als jij aangeeft dat het genoeg is geweest. Zorg in ieder geval dat je weet hoe je thuiskomt. Bus, auto of fiets? Hoe laat vertrekt de bus? Heb je jouw fiets- of autoroute helder (stel het vantevoren in op je navigatiesysteem!).

    Komen de mensen bij jou thuis? Spreek dan vantevoren een signaal met iedereen af. Als jij bijvoorbeeld zegt: “Lieve allemaal, het begint me nu teveel te worden…”, dat het dan ook voor iedereen helder is dat het tijd is om de afwas met elkaar te doen en naar huis te gaan (zonder teveel vertraging).

 

Wat zijn jouw beste tips voor de feestdagen?

Liefs, Nien

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)

Volg je Jong Burnout al op Facebook?

Als eerste op de hoogte van nieuwe artikelen, winacties en extra inspiratie ontvangen.