Midden in de nacht wakker door piekeren? Gebruik deze strategie om weer te slapen

  • Home
  • Feel good
  • Midden in de nacht wakker door piekeren? Gebruik deze strategie om weer te slapen

Heel af en toe overkomt het ook mij nog: midden in de nacht wakker worden van het piekeren. En het blijft vervelend. Je bent vaak juist erg moe en wilt niets liever dan slapen. Zeker in periodes van grote stress komt het daarom veel voor én is het extra rot. Het is ook herkenbaar voor veel mensen met burn-out. Dit is wat je de volgende keer kunt doen als je wakker wordt van piekeren.

 

1. Ga uit bed

 

Het allerbelangrijkste als je niet kunt slapen of midden in de nacht wakker wordt door piekeren, is uit bed gaan. Wanneer je blijft liggen en nadenken train je jouw brein om het bed te herkennen als de plek waar al het denkwerk moet worden gedaan. Precies het tegenovergestelde van wat je wilt bereiken dus!

Ook helpt verandering van plek om het piekerpatroon in je hersenen te doorbreken. Doordat je andere dingen om je heen ziet zal je brein ook makkelijker dat vastgelopen cirkeltje van gedachten loslaten.

 

2. Geen telefoon of laptop

 

Ik zeg het heel vaak. Laptops, tablets en smartphones zijn geen goed idee vlak voordat je wilt slapen of wanneer je net wakker bent. Je krijgt er heel veel prikkels door binnen en ook het blauwe licht werkt op je ogen en hersenen. Het gevolg is dat je gedachten juist jachtiger en onsamenhangender worden.

Je telefoon erbij pakken voor afleiding kan even fijn lijken, omdat je in dat moment als het ware door het scherm wordt ‘gehypnotiseerd’. Maar als je de telefoon weer weglegt zul je merken dat de malende gedachten erger zijn geworden en je achter je ogen een heel gefocussed gevoel hebt gekregen. Niet doen dus!

 

3. Zachte verlichting

 

Een manier om je ogen ‘zacht’ te krijgen, waardoor je slaperiger wordt, is zachte verlichting. Zet niet alle lichten in de woonkamer voluit aan, maar kies voor een paar schemerlampjes. Schemerlicht helpt bovendien ook weer je hersenen om te herkennen dat het tijd is om te gaan slapen. Net zoals heel vroeger, toen het lichaam nog voornamelijk reageerde op het op- en ondergaan van de zon.

 

4. Een ontspannen serie of boek

 

Zoek afleiding (maar dus niet in je telefoon). Een boek is het beste, omdat hier helemaal geen blauw licht en digitale prikkels bij komen kijken. Bovendien helpt het om een beetje half rechtop te zitten en het boek wat lager dan je gezicht te houden. Zo zijn je oogleden tijdens het lezen al half gesloten, waardoor je eerder slaperig wordt (dat wist je niet, he? Haha. Deze tip is vaak nieuw voor mensen).

Mocht een boek niet fijn of nog te zwaar voor je zijn, kies dan voor een fijne ontspannen serie. En dan bedoel ik ook echt een mega kneutserie. Denk aan Friends, the  Gilmore Girls, Downton Abbey, New Girl.

Geen enge of spannende dingen of mysteries die ontrafeld moeten worden, want daarvan krijgen je hersenen het gevoel dat ze alert moeten zijn. Er kan immers elk moment wat gebeuren. Daar wordt je dus juist wakkerder van.

 

5. Maak warme melk met banaan

 

We kennen allemaal misschien wel het effect van warme melk. Daarbij kan het helpen als je iets licht verteerbaars eet, want ook van eten kun je slaperig worden (denk aan de welkbekende after dinner dip). Banaan is dan een goede optie. Er zit tryptofaan in en daar word je ontspannen en slaperig van.

Je kunt de banaan apart eten of hem in de warme melk meekoken zodat je een papje hebt. Kijk wat jij lekker vindt.

 

6. Terug in bed: bodyscan

 

Als je dan klaar bent om terug naar bed te gaan: zorg dat je lekker ligt en adem een keer ontspannen in en uit. Begin vervolgens met een bodyscan. Neem hiervoor ruim de tijd.

Bij een bodyscan ben je eerst met heel de aandacht in de voeten en ga je steeds een lichaamsdeel naar boven tot je bij je hoofd bent uitgekomen. Je kunt ook super gedetailleerd zijn. Eerst de tenen, dan de voetzolen, de bovenkant van de voet, de enkels, de kuit, de schenen etc.

Als je merkt dat je begint na te denken, keer dan weer met heel de aandacht terug in het lichaamsdeel waar je als laatste was gebleven en kijk of je de adem daar naartoe kunt brengen.

Er is een grote kans dat je al in slaap bent gevallen voordat de bodyscan klaar is! Als je niet weet hoe je een bodyscan moet doen, kijk dan even op deze pagina. Daar heb ik verschillende oefeningen verzameld om beter naar je lichaam te luisteren, waaronder een mooie bodyscan van Edel Maex.

 

7. Adem naar de voeten

 

Tot slot: blijf als je in bed ligt met je aandacht zo laag mogelijk in het lichaam. Hoe meer je aandacht bij de voeten is, hoe minder makkelijk het is om in je hoofd te schieten. Klinkt logisch, toch? Door naar de voeten te ademen en je voor te stellen dat de adem in- en uit je voeten stroomt zul je steeds meer ontspannen.

 

Wat zijn jouw beste tips tegen een slapeloze nacht?

Liefs, Nien

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)