Vrijdag Review || Fuck the Quarterlife Crisis

De laatste tijd heb ik een heleboel boeken toegestuurd gekregen. Het leek me leuk om deze de komende vrijdagen te reviewen. Fijn en behulpzaam leesvoer ontdekken voor tijdens de donkere wintermaanden. Vandaag trap ik af met ‘Fuck the Quarterlife Crisis’ van Femke Kamps.

Wat voor een crisis??

Dat mensen een midlife crisis kunnen krijgen is al langer bekend. Denk aan de grapjes over mannen van middelbare leeftijd die opeens een rode sportauto en een veel te jonge vriendin nemen.  Ze doen dit vaak, omdat ze het gevoel hebben dat hun leven bijna voorbij is en ze nog op tijd even voldoende avontuur moeten ervaren. Daar ligt een existentiële angst onder: Wie ben ik? Wat wil ik echt? Waar doe ik het allemaal voor?

Deze Grote Levensvragen spelen tegenwoordig echter op steeds jongere leeftijd een rol. En hoewel we misschien niet allemaal een rode sportauto nemen, grijpen ook twintigers en dertigers niet altijd naar de juiste oplossingen. Uit angst niet genoeg mee te maken, er niet bij te horen of de verkeerde keuze te maken doen we ‘gewoon alles’. Of we ervaren extreme keuzestress. De zogenaamde Quarterlife Crisis. Dit kan zelfs leiden tot bijvoorbeeld burn-out of depressie.

Over Fuck the Quarterlife Crisis

Femke Kamps onderzoekt in haar boek Fuck the Quarterlife Crisis waardoor het komt dat jongeren steeds vroeger afbreken en hoe je dat kunt voorkomen. Ze gaat zelfs nog een stapje verder door te bekijken welke alternatieven er zijn. Want als alles tegelijk doen niet de oplossing is, hoe word je dan wél gelukkig?

Ze kijkt eerlijk naar de invloed van social media, relaties, geluk en het idee dat ‘druk zijn’ automatisch betekent dat je succesvol bent. En daarbij vertelt ze in ieder hoofdstuk over haar persoonlijke ervaringen. Ook heeft ze een heel hoofdstuk gewijd aan het advies dat vrouwen hun twintigjarige zelf zouden willen geven. Hierin komen mensen aan het woord als Cynthia Schultz (oprichter cynthia.nl), Lotte Rensen (oprichter Ambitieuze Meisjes) en verschillende hoofdredacteuren van vrouwenbladen en websites (Glamour, Women’s Health, Girlscene). En ook ik heb mijn bescheiden bijdrage mogen leveren in de vorm van een advies. Daar is ook dit filmpje bij gemaakt:

Wat vind ik van Fuck the Quarterlife Crisis?

Het boek leest als een trein! Het is supervlot en met heel veel humor geschreven. De dilemma’s, vraagstukken en persoonlijke ervaringen van Femke zijn heel herkenbaar. Daardoor is het een laagdrempelig boek. Ik heb een aantal keer hardop gelachen.

Fuck the Quarterlife Crisis confronteert je op een laagdrempelige manier met je eigen denkpatronen. Waarom ga je zo de strijd aan met jezelf en moet het altijd lijken alsof je druk en ‘on top of the world’ bent. De faalangst die ik bij veel studenten zie sluit hier goed op aan.

Ben je op zoek naar een luchtig geschreven boek dat jou toch helpt je ogen te openen? Dan zul je veel herkenning vinden in het verhaal van Femke en de adviezen die ze vanuit daar geeft. Wat ik knap vind is dat ze er in is geslaagd wel een aantal psychologische verklaringen aan te stippen en adviezen te geven, maar zonder dat het zwaar wordt. Het is bovendien ook liefdevol geschreven. Aan het eind van het boek heb je het gevoel van, ‘alles komt goed.’ En dat lijkt me precies hetgeen waar jonge mensen met burn-out, keuzestress en faalangst naar op zoek zijn.

Gaat kopen dat boek! Het zal je zeker een goed gevoel geven, en wie weet ook wat nieuwe inzichten over hoe je beter voor jezelf kunt zorgen.

Liefs, Nien