Hoe begin jij je dag?

ontspannen

‘Met het verkeerde been uit bed stappen’, een uitdrukking waar misschien meer waarheid in schuilt dan we vermoeden. Je intenties sturen in grote mate je welbevinden. Dat begint al bij het opstaan. Daarom hierbij de vraag: hoe sta jij ’s ochtends op en wat voor een invloed heeft dat op de rest van je dag? En hoe zorg je dat je een topdag tegemoet gaat?

Een van de belangrijkste dingen die ik heb geleerd tijdens mijn opleiding tot yogadocent is de kracht van een ochtendritueel. Door ’s morgens de tijd te nemen begint de dag veel rustiger. Je zet op dat moment al het tempo en de mate van bewustzijn in die je de hele dag meedraagt. Je herkent misschien het gevoel van de hele dag achter jezelf aanrennen als je door de wekker heen hebt geslapen en gehaast de deur uit bent gegaan. Alsof je nog een dag lang het tijdtekort in de ochtend aan het corrigeren bent.

ontbijt

De invloed van intenties

Een bekend concept in de sociale psychologie is dat intenties voorafgaan aan gedrag. Dat klinkt misschien een beetje als een open deur. Je kunt immers geen melk kopen als je je niet eerst voorneemt het te gaan halen. Dan zie je niet eens de supermarkt van binnen.

Maar er is ook een tweede belangrijk aspect aan intenties: ze kunnen je beschermen tegen ongewenst automatisch gedrag. En hoe duidelijker je voor jezelf uitspreekt hoe jij wilt dat jouw dag verloopt, hoe groter de kans dat dit ook gebeurt. Daar is niets magisch aan, het is een manier om meer bewust met je leven om te gaan. Door bijvoorbeeld met jezelf af te spreken dat je niet gedachteloos geld uit wilt geven ben je minder gevoelig voor de prikkels waarmee winkels je proberen te lokken. Je gaat jezelf als het ware beter beschermen. De geur van warme broodjes en koffie en de kleurige sjaaltjes in de winkels op het station hebben veel minder invloed op je.

Dit voorbeeld geldt voor koopgedrag. Op dezelfde manier kun je echter ook met je energieniveau en humeur omgaan. Door in de ochtend enorm te haasten breng je ongemerkt een gehaaste intentie in je dag. Daardoor komen stress en onverwachte gebeurtenissen ook harder binnen. Je kunt het minder goed bufferen. Als je de dag ontspannen begint, heb je ook meer veerkracht wanneer je later op de dag een tegenslag zou krijgen. Het is dus heel belangrijk om de dag te beginnen met veel rust en positieve invloeden. Je bent dan beter in staat om dicht bij jezelf en dat ontspannen gevoel te blijven.

Time-you-enjoy-wasting-was-not-wasted

Bron: quotesarea.com

Hoe doe je dat, zo’n ochtendritueel?

Ten eerste, neem de tijd. Ik heb dagelijks zo’n anderhalf uur nodig om echt ontspannen mijn dag te kunnen beginnen. Ik begin met een halfuur meditatie en lezen in een inspirerend boek. Daarna ga ik douchen en me aankleden, in alle rust. Ik heb dan nog een halfuur tot driekwartier de tijd om te ontbijten, de zon op te zien komen en mijn lunch te maken.

Hoe jouw ochtendritueel eruit ziet ligt natuurlijk bij jou. Maar hieronder een paar ideeën om de ochtend zo relaxed mogelijk in te richten.

  • Neem anderhalf uur de tijd: een halfuur voor ontbijt, een halfuur om te douchen en aan te kleden en een halfuur ‘extra tijd’.
  • Check geen e-mail of social media voordat de anderhalf uur ‘me-time’ voorbij is.
  • Vul je ‘extra tijd’ in met iets wat echt helemaal van jou is. Wat geeft jou ontspanning? En waar heb je normaal misschien niet veel tijd voor? Bijvoorbeeld schilderen, met een kop thee uit het raam staren, een mooi boek lezen, mediteren, voetbalsamenvattingen kijken. Het belangrijkste is dat je iets ontspannends doet dat ‘substantieel’ is. Dus een halfuur rommelen op internet of je smartphone kun je dan weer beter niet doen. Daar raak je alleen maar gehaast van. Investeer een halfuur in iets wat je echt leuk vindt.
  • Zorg dat je ontbijt met iets dat je echt lekker vindt.
  • Zorg voor fijne doucheproducten en trek kleding aan waar jij je prettig en krachtig in voelt.
  • Schrijf voor je de deur uit gaat in een speciaal schriftje wat je hoopt dat de dag je brengt. Dat kan rust zijn, maar ook inspiratie voor dat project op je werk, of focus om de financiële administratie door te werken. Jij kiest het uit!

Heb jij een ochtendritueel? Zo ja, hoe ziet dat eruit?

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Blog Comments

Wat een mooie inspirerende tekst.
Sinds gisteren gezegend met een terugslag in mijn burn-out. Zo’n ochtendritueel klinkt als muziek in de oren. Echt even me-time. Ik geef mezelf totaal geen ruimte voor mezelf. En grijp snel naar mijn telefoon en ja daar krijg ik veel spanning van. Wat een ander allemaal wel kan en ik niet. (sociale fobie, faalangst)
En daar begin ik ‘s ochtends al mee.

Een uitslaper ben ik niet dus waarom niet de toon voor de dag zetten in de ochtend.
Dit ga ik meenemen, thx.

JongBurnout

Fijn dat je er wat aan hebt, Renate. Social media kan inderdaad behoorlijke stress opleveren. Goed om dat voor jezelf even te ‘bufferen’ door iedere ochtend tijd voor jezelf in te ruimen. Je bent goed zoals je bent!

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)

Volg je Jong Burnout al op Facebook?

Als eerste op de hoogte van nieuwe artikelen, winacties en extra inspiratie ontvangen.