Meer energie in je leven: de gouden driehoek

 

Er zijn drie belangrijke pijlers die zorgen voor meer energie. Wie de gratis e-cursus Rust in je Hoofd heeft gedaan, weet dat er nog meer energiegevers zijn. Maar de basis wordt bepaald door deze drie factoren. De rest bouw je daar bovenop. Dit artikel laat je op een verrassend andere manier kijken naar voeding, rust en beweging. Dit is wat je nog niet wist!

Voeding

Je bent wat je eet, zeggen ze wel eens. En dit is een heel letterlijke waarheid. Alles wat je tot je neemt wordt verwerkt in je lichaam en uit die bouwstoffen worden nieuwe cellen gemaakt. Je kunt dus enkel zo levendig en energievol zijn als het voedsel dat je eet.

Biologisch voedsel is misschien minder lang houdbaar en wat duurder dan groenten en vlees uit de grote industrie, maar dat heeft een reden. Je krijgt het super vers en onbespoten / onbewerkt / goed behandeld op je bord. Er zitten per saldo meer en hoogwaardigere voedingsstoffen in. En waar het de diertjes betreft neem je bovendien ook meer ‘good vibes’ in. Zeker als je een goede, diervriendelijke slager zoekt (of een boer die met liefde zelf zijn dieren groot brengt en slacht).

Het is bijvoorbeeld bewezen dat dieren die gestresst sterven, al die stresshormonen, pijn en verdriet opslaan in hun spieren: het vlees dat jij eet (en laten we wel wezen: de meeste slachthuizen zijn een gruwelijke omgeving voor een dier). Doordat het dier de stress voor zijn dood niet meer kan afbreken, eet jij dus gezellig een hele brok stresshormonen en ellende. En dat wordt deel van jouw systeem. Je neemt dat op en verwerkt het in jouw lichaam.

 

 

Zelf ben ik flexitariër. Ik eet grotendeels vegetarisch, maar als ik weet dat een stukje vlees of vis goed, eerlijk en liefdevol is grootgebracht en geslacht, dan eet ik het wanneer ik daar behoefte aan heb.

Investeer ook in goed, schoon water (ik heb tegenwoordig een waterfilter en ik merk het verschil echt in hoe ik me voel). We bestaan voor meer dan de helft uit water! Het is dus super belangrijk dat je gezond water drinkt. Hoewel water uit de kraan in Nederland drinkbaar is, zit er toch nog steeds veel rotzooi in.

Onze waterzuiveringsinstallaties kunnen niet alles filteren. Denk bijvoorbeeld aan een hoog oestrogeenlevel, doordat vrouwen hun pil door de wc spoelen wanneer ze kinderen willen krijgen. Aan drugs die in alle haast worden weggegooid en op dezelfde wijze in het water belanden.

Door goed water te kopen (met een PH-waarde van 7,5 of hoger: bijvoorbeeld Chaufontaine, Evian of Fiji) of door een waterfilter aan te schaffen en je kraanwater te filteren kun je al veel positiefs doen voor je vitaliteit.

Tot slot gaat ‘je bent wat je eet’ ook nog over alle andere dingen die je ‘opvreet’ uit je omgeving. De mensen waarmee je omgaat en hun energie. En de dagelijkse dingen die je zelf doet: hoeveel eigenwaarde spreekt daaruit? Sleep jij jezelf door de dag? Of doe je je best om toch activiteiten te vinden waarmee je liefde aan jezelf toont?

Ik kijk geen nieuws meer, omdat ik niet met mijn brein laat fucken. IK bepaal wat er in mijn hoofd komt, wat ik tot me neem. En liever kies ik voor gezonde bouwstenen, waarmee ik een positieve kijk op de wereld hou en nieuwe dingen leer om ook andere te helpen gelukkiger te leven. Daarmee sluit ik niet mijn ogen voor de wereld om me heen, maar ik besluit juist een actieve en positieve bijdrage te leveren in het opheffen van ellende.

 

Beweging

 

Beweging doet heel veel goeds voor ons. Het zorgt bijvoorbeeld dat gifstoffen sneller uit de spieren, hersenen en nieren worden afgevoerd.

We zijn allemaal kleine ontvangertjes. Voor zowel de goede dingen (voedingsstoffen en zuurstof uit de lucht, fijne vibes van mensen om ons heen) als de negatieve dingen.En we nemen de hele dag door gif in ons op. Van pesticiden (bespoten groenten), hormonen (dierlijk voedsel), uitlaatgassen of de negatieve energie die anderen om ons heen met zich meedragen.

Door te bewegen komt je bloedsomloop op gang, komt er meer zuurstof in je bloed en heeft je lichaam meer gelegenheid om los te laten wat ongezond is voor je. Dit betekent niet perse dat je heel erg hardcore hoeft te gaan sporten (mag natuurlijk wel, als je dat leuk vindt). Iedere dag een halfuurtje milde beweging (wandelen, zwemmen, fietsen, yoga) is al goed.

Beweging gaat daarnaast ook over een gevoel van ‘flow’ in je leven. Dat de dingen die jij belangrijk en fijn vindt kunnen stromen. Het is het welbekende gevoel dat alles makkelijk gaat terwijl je ergens aan werkt, of het gevoel van helemaal opgaan in een gesprek.

Ik geloof dat beweging zowel uiterlijk (lichaam) als innerlijk (geest en hart) een belangrijke rol speelt in voldoende energie hebben. Omring jezelf daarom zoveel mogelijk met mensen waar je blij van wordt. En investeer in projecten, hobbies of een baan waar je echt in gelooft.

 

Rust

 

Onder rust valt natuurlijk slapen. Bij voorkeur een goede nachtrust van 7 – 9 uur, en met een vaste bedtijd. Maar als dit nog niet haalbaar is door teveel stress, neem dan je slaap wanneer je kunt. Bijvoorbeeld door vaker wat korter te slapen.

Rust bestaat echter uit veel meer dan alleen slaap. Het gaat ook over rust hebben in je hoofd en je niet gek laten maken door piekergedachten. Rust terwijl je wakker bent.

Dit gevoel kun je bereiken door middel van bijvoorbeeld yoga en mindfulness. Of door elke ochtend meteen na het wakker worden een meditatie te doen. Door je dag goed te kaderen (een begin- en eindritueel te hebben), breng je rust in je geest.

Dit gevoel hou je bovendien goed vast door jezelf door de dag heen ook oplaadpunten te gunnen. Eventjes je werk opzij leggen en een kopje thee drinken.

 

Lukt het jou om een goede balans te houden met deze drie energiegevers? Ik ben benieuwd!

 

Liefs, Nien

 

 

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Blog Comments

[…] geloof dat een gelukkig, ontspannen mens investeert in drie kernfactoren. Beweging, rust en voeding. Alledrie in de breedste zin van het […]

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)