Naar je lichaam luisteren. Dit is hoe je het doet

 

Gisteren schreef ik al dat een van de belangrijke redenen voor burn-out is dat mensen niet goed naar hun lichaam luisteren. En ik beloofde een simpele oefening om dat beter te leren doen. Dus bij deze!

Vind jij het makkelijk om naar je lichaam te luisteren? Dit is voor veel mensen namelijk best lastig. Je lichaam geeft vaak allerlei signalen, maar door stress en drukte negeren we die vaak. Terwijl het juist ons lichaam is dat kan helpen om minder gestresst te zijn.

Natuurlijk helpt het om regelmatig een mindfulnessoefening te doen, bijvoorbeeld met een mindfulness app. Maar het allerbelangrijkste is om door de dag heen ‘in te checken’ in je lichaam en te voelen wat zich daar afspeelt.

 

Naar je lichaam luisteren: door de dag heen leren inchecken

 

Eigenlijk heb je geen speciale aanleiding nodig om in te checken bij je lichaam. Voel gewoon simpelweg, wanneer je er aan denkt, even op verschillende momenten wat er in jouw lichaam te voelen is.

Misschien voel je niet zoveel. Juist een gevoel van ruimte. Of is er opeens een kramp of pijn ergens. Dit zijn allemaal signalen. Het belangrijkste is om hier niet direct iets mee te doen. Gewoon opmerken dat je lichaam een signaal geeft, zonder het op te willen lossen of weg te willen drukken.

Zeker als je niet gewend bent naar je lichaam te luisteren, is het belangrijk om jezelf eerst de toestemming te geven dat er verschillende ervaringen in je lijf kunnen zijn. Al kun je er misschien niet meteen een reden voor bedenken.

Check even in bij je lichaam, merk op wat er te voelen is en laat het daarna weer los. Je hoeft er niet nu meteen iets mee.

 

Begrijpen waar een gevoel vandaan komt

 

Als je een paar dagen op verschillende momenten hebt ingecheckt in je lichaam, zullen je bepaalde dingen gaan opvallen. Misschien voel je op bepaalde tijden meer vrijheid in je lichaam en op andere momenten juist een bekneld gevoel. Misschien voel je vaker je hoofd of juist je buik.

Je kunt dan gaan letten op dat gebied: wanneer laat het van zich horen?

Stel, je moet naar een afspraak, maar je voelt een vervelend gevoel in je maagstreek. Het is je opgevallen dat er wel vaker een kramp in je maag optreedt. Daar ga je met heel je aandacht naartoe. Je checkt weer in. Maar dit keer blijf je bij het gevoel.

Als het kan, ga staan en schud je lichaam vanuit je knieën heen en weer. Als je zit, of bijvoorbeeld in een drukke omgeving bent waar je je niet vrij voelt om te bewegen, kun je ook met je voeten een schuddende beweging maken. Deze beweging komt bij veel mensen al automatisch voor als een soort zenuwtrek: met de knieën wiebelen.

Blijf schudden, op zo’n manier dat je bovenlichaam en dan met name de maagstreek een beetje meeschudt. Hoe ruimer je beweging mag zijn, hoe beter. Op die manier schud je de spanning in het gebied los en ontdek je wat er onder zit.

Vaak komt er in eerste instantie een hele primaire reactie los. Een simpele, korte zin of een gevoel. Het eerste wat opkomt is bijvoorbeeld ‘dit wil ik niet’.  Je lichaam is eenvoudig. Die heeft niet allerlei redenen. Die heeft alleen maar ‘ja’ en ‘nee’.

Laat de ‘ik wil dit niet’ sterk genoeg worden. Voel het helemaal. Dan vervolgens kom je tot stilstand en laat je jouw hersenen rustig (niet krampachtig) over de ‘dit wil ik niet’ gaan. Gewoon met je aandacht in stilte bij je maaggebied zijn. Spontaan komt er op ‘de vriendin waar ik naartoe ga neemt altijd energie, en ik krijg nooit wat terug’.

Je kunt dan pendelen tussen gedachten en je buik en jezelf vragen stellen. ‘Vreet ze energie, omdat ze niet in mij geïnteresseerd is?’ Misschien is het antwoord ‘Nee’. Vervolgens vraag je, ‘Vreet ze energie, omdat ik niet vraag wat ik nodig heb / niet over mezelf durf te praten?’ Misschien is het antwoord daar ‘Ja’.

Je lichaam geeft als volgt ‘antwoord’ op de vragen van je hoofd. Je weet dat iets ‘ja’ is, doordat je buikgevoel wat meer ontspant. Je lichaam voelt zich dan als het ware gezien. Een ‘nee’ is altijd een verkramping. Of het gevoel blijft hetzelfde.

Op dezelfde manier kunnen lichaam en hersenen dan samen op zoek naar oplossingen. Daarvoor stel je weer de simpele ‘ja’ en ‘nee’ vragen. Je kunt checkvragen stellen en kijken wat voor jou een fijne oplossing is. Wil je het er over hebben met je vriendin dat je het moeilijk vindt om over jezelf te praten? Of wil je het gewoon uitproberen, misschien eerst met iets kleins? Steeds als er spanning in je buik komt vraag je jezelf af waarom je die spanning ervaart.

Heb je opeens een rotgevoel en weet je niet waar het vandaan komt? Probeer dan eens op dezelfde manier situaties voor de geest te halen en naast je (bijvoorbeeld) buikkramp te leggen. Als je de situatie hebt gevonden die hiermee te maken heeft, zul je meteen een beetje opluchting voelen. Als je vervolgens jezelf de vraag stelt: ‘wat heb ik nodig om me beter te voelen?’ zul je ook merken dat je buik (of hoofd, of kuiten etc.) reageren met ontspanning op de optie die voor jou het beste is.

 

Ik hoop dat deze oefening je veel profijt gaat geven. Eigenlijk is het meer een levenshouding. Als je dit genoeg oefent met kleine dagelijkse dingen, kan deze manier van luisteren naar je lichaam uiteindelijk ook helpen bij het maken van grote beslissingen in je leven.

 

Ga jij het uitproberen? En op welke manier luister jij naar jouw lichaam?

 

Liefs, Nien

 

 

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Blog Comments

Hey,

Ben iets verder aan het terugkeren in de maatschappij!
Ben sinds kort met vrijwilligerswerk begonnen. Best wennen maar goed dat ik het doe:). Heb nogal moeite met de structuurloosheid verder op andere dagen. Enig idee hoe ik daarmee omga? Ik kan niet te veel dingen doen die geld kosten. Maar verveel me wel. Anderzijds kosten alle dingen zoals lezen en huishouden kosten nog veel energie. Verder is het zo dat iedereen veel werkt en moet ik nog echt aan mezelf werken. En vind zelf de structuur vinden nog wel lastig.

Dankjewel.

Groetjes

Even een kwestie waarmee ik zit; ik krijg mogelijk de kans om een tijdelijke baan aan te nemen. Dat tijdelijke maakt het vrijblijvend (vind ik fijn) en het aantal uren is ook minder (ook een plus). Echter voel ik direct spanning in m’n nek/schouders/rug… ik denk alleen dat ik dit bij iedere nieuwe baan heb, of dat nu volgende maand is of over 3 maanden, het blijft spannend. Wat adviseer jij? Ik ga sowieso een paar uurtjes eerst meedraaien om te kijken wat ik ervan vind.

JongBurnout

Hi Nina, goede vraag. Het kunnen natuurlijk ‘gewoon de zenuwen’ zijn. Het belangrijkste is om met jezelf een afspraak te maken dat je altijd een stapje terug mag doen als het toch teveel blijkt te zijn. Op de dag zelf voldoende rustmomenten tussendoor nemen en een of twee keer echt terugtrekken (bijvoorbeeld een rondje buiten wandelen) om dan te voelen in je lichaam hoe het gaat. M.b.t. de spanning die je nu voelt in schouders, nek en rug: vraag aan je lichaam waar het vandaan komt. Let op de eerste dingen die er in je opkomen als je al je aandacht er op richt. Voel je een angst of oordeel (‘straks ben ik niet goed genoeg’ of ‘straks lukt het me niet’) of is er een duidelijk gevoel over de baan (‘dit is eigenlijk helemaal niet wat ik wil’). Gebruik het laatste deel van de oefening hiervoor, het ‘pendelen’. Succes!

Dit is zo grappig, want het werkt echt. De eerste keer dat iemand tegen me zei “vraag het maar aan je lijf” dacht ik die is gek. En nogal zweverig vond ik het. Nu vraag ik alles aan mijn lijf en het heeft ALTIJD gelijk! Bedankt voor dit artikel Nienke, ik ga het nu ook met pijntjes proberen, ben benieuwd wat dat voor inzichten gaat opleveren

JongBurnout

Graag gedaan, Eva! Ja, bijzonder hoe simpel het eigenlijk is, he? Ben benieuwd wat het je oplevert om naar de pijntjes te luisteren 😀

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)