Iemand met burn-out op afstand steunen. Wat kun jij doen?

Mijn vriend en ik kregen een vraag van lezer Willem. Hij zit als militair voor langere tijd in het buitenland, terwijl zijn vriendin thuis zit met een burn-out. Het valt hem zwaar dat hij er niet elke dag fysiek voor haar kan zijn en hij vraagt zich af wat hij kan doen voor haar. Tijdens mijn burn-out zat mijn vriend een jaar in China. Dit is zijn advies voor mensen in eenzelfde soort situatie.

Laat ik eerst even benadrukken dat iedereen een burn-out op zijn/haar eigen manier beleeft. En dat geldt ook voor de partners. Er is zeker geen eenduidig antwoord te geven op de vraag wat voor de betrokkenen de juiste manier is om ermee om te gaan. Het is een lang proces, ook voor de vriend/vriendin van iemand met een burn-out. Ik begrijp dat jij niet bij je vriendin kunt zijn, die momenteel met een burn-out kampt. Dat geeft jou waarschijnlijk een rot gevoel, omdat je er voor haar wilt zijn. Maar trust me: je bent er sowieso voor haar.

 

Blijf moed inspreken

 

Wat ik heb ervaren in de periode dat mijn vriendin een burn-out had, is dat ik geregeld met haar skypete en haar vertelde dat alles goed zou gaan. En dat ik er – indien nodig – altijd voor haar zou zijn. Ik zat een jaar in het buitenland toen bij haar de burn-out op z’n heftigst was. Dus ik kon haar niet ter plekke helpen. Wel kon ik geestelijke ondersteuning bieden door vaak te zeggen; alles komt goed! Het viel mij op dat mijn vriendin dat heel erg nodig had. De verzekering dat zij niet eeuwig zou blijven hangen in deze burn-out.

Nienke: Soms heb je gewoon nodig dat iemand je zegt dat het écht goedkomt. Al is er nog geen enkele indicatie dat dit echt zo zal zijn. Door dit te benadrukken geef je de burn-outer iets om zich aan op te trekken en die positieve mindset helpt weer bij het herstel.

Benadruk de verbeteringen

 

Natuurlijk duurt een burn-out bij de een langer dan bij de ander, maar het is wel zo dat er langzaam maar zeker een ‘verbetering’ optreedt. En ik merkte dat juist het benadrukken van die ‘verbeteringen’ heel erg hielp in haar proces. Mijn vriendin merkte vaak niet dat dingen veranderden en dat ze langzaam maar zeker de burn-out achter haar liet. Ze had nog wel paniekaanvallen, ook na enkele maanden nog. Maar zonder dat ze het doorhad, kwamen deze veel minder vaak voor. Voor haar gevoel had ze er waarschijnlijk elke week één, maar dat was absoluut niet het geval. En dat benadrukte ik dan ook.

Nienke: Als burn-outer heb je totaal geen perspectief op het proces waar je in zit, doordat je hersenen 250 kilometer per uur gaan en je je de hele dag ellendig voelt. Daardoor zie je ook niet de stappen die je zet. Bovendien wil je altijd dat het sneller gaat, om maar zo snel mogelijk van de rotervaring af te zijn. Het is dan enorm behulpzaam als je geliefde benadrukt welke verbeteringen er al zijn gekomen. Dat geeft moed en rust.

Wees onvoorwaardelijk bereikbaar

 

En zoals gezegd kon ze mij altijd bellen/skypen als ze dat nodig had. Ik heb meerdere keren middernachtelijke skypesessies met haar gehad. Dan kon ze niet in slaap vallen en zat ik uren met haar te skypen, totdat ze rustig werd. Het is dan niet zo dat we uren praatten erover, maar meer het gevoel dat ik ‘aanwezig’ was stelde haar al gerust. Ook die zekerheid – dat ze me altijd kon skypen/bellen – hielp absoluut in haar herstel.

Nienke: Ja, dit was inderdaad echt heel erg fijn. Juist omdat ik wist dat hij altijd de telefoon op zou nemen en binnen een paar uur een mailtje terugstuurde, voelde ik me niet eenzaam in het proces. En omdat ik wist dat hij onvoorwaardelijk achter me stond, voelde ik me juist minder afhankelijk van hem. Natuurlijk belde ik JB wel op als ik het echt zwaar had, maar niet voor ieder wissewasje. Ik voelde zijn liefde namelijk hoe dan ook. Hoefde er niet om te vragen. Mijn rots in de branding (*zwijmel*).

 

Zorg goed voor jezelf

 

En verder: ben ook niet bang om tijd voor jezelf te pakken. De burn-out neemt een behoorlijke tijd – ook tussen jullie – in beslag. Dat kost ook jou energie. Neem haar dat niet kwalijk – zij kan er niets aan doen. Maar let wel op dat jij jouw me-time pakt, om je energie weer op te laden. Dan zorg je er ook voor dat je er voor haar bent indien nodig. Dat heeft ons ook erg geholpen. Ik zat in China voor mijn studie en nam daar ook echt mijn tijd voor. Dat wilde ik heel graag. Tegelijkertijd stond ik uiteraard altijd voor mijn vriendin klaar. Want dat vond ik ook belangrijk. Het was niet of-of, maar en-en. EN ik sta voor haar klaar EN ik denk aan mezelf.

Nienke: Yes! Super belangrijk. Daarom heb ik ook bewust even het artikel dat hier specifiek over gaat gelinkt. Daar lees je meer over hoe je goed voor jezelf kunt blijven zorgen. Allebei je eigen leven houden en ook los van elkaar dingen blijven doen zorgt dat de positieve energie steeds opnieuw je relatie in stroomt. Het zorgt ook dat je als partner niet zelf ‘leeg’ raakt door de burn-out van je geliefde.

 

Tenslotte, bedenk ook: niet alleen voor haar geldt: alles komt goed! Ook voor jou geldt: alles komt goed!

 

Groet, JB (Nienke’s vriend)

 

Wat zijn jouw beste tips als iemand op afstand steun wil geven aan een ander met burn-out? Misschien herken je de situatie zelf ook wel, door een lange afstandsrelatie bijvoorbeeld. Of wie weet studeer of werk je in het buitenland en zijn je familie en vrienden nu ver weg. Wat heb jij nodig en wat doet jou goed?

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)