Rennen, vliegen, haasten – meer energie

Op de kop

Zo tof! Voor het Nederlandse lifestyleblog 2WMN heb ik vier gastblogs mogen schrijven. De komende weken worden ze online geplaatst (ik geloof steeds op woensdag). Het eerste artikel is vandaag online gekomen en heet ‘Rennen, vliegen, haasten’. Het gaat over dat je heus niet altijd alle ballen in de lucht hoeft te houden en hoe je meer ruimte voor jezelf maakt in je leven. Benieuwd naar de inhoud van het artikel? Je vindt het hieronder.

Alle ballen tegelijk in de lucht houden

Pffff… Je kent ze wel, die dagen. Een drukke dag op school of werk en als je eenmaal thuis bent heb je nog geen minuut voor jezelf. Er moet huiswerk gedaan worden, een kind wil aandacht, de kattenbak moet verschoond en het huis is al drie weken niet echt goed gepoetst. Waar je ook kijkt, alles schreeuwt om je aandacht. Het ergste? Dat je even niet meer zo goed weet wat je nu zelf werkelijk wilt en wat je energie geeft. Een avond op de bank met Downtown Abbey of Orange is the New Black is heerlijk, maar liever nog dan dat wil je wakker worden en zin hebben om te doen wat de dag van je vraagt.

Het kan soms voelen alsof het nooit goed genoeg is. Alsof jij zelf het nooit goed genoeg doet en je door de vele taken en weinige uren in een dag constant te kort schiet. Je wilt niemand teleurstellen, vooral jezelf niet. Toch kun je het niet helpen dat er van alle ballen die je tegelijk in de lucht probeert te houden er af en toe eentje op de grond valt. Daar kun je dan behoorlijk van balen.

stress

Maar is dat eerlijk naar jezelf? Je doet wat je kunt. Soms is niet alles haalbaar. We stellen vaak zulke hoge eisen aan onszelf. Je kinderen nemen een traktatie mee naar school, en jij wilt zo graag dat het leuk en origineel is dat je de hele zondag kabouters van mini-cupcakes aan het knutselen bent. Terwijl kleine Zoë of Pietertje het inmiddels allang best vindt, er zelf na het knutselen van drie kabouters de brui aan heeft gegeven en zich in de speelhoek heeft gestort. Wat kunnen we leren van die reactie? Kinderen (en huisdieren) luisteren nog veel meer naar de innerlijke stem die zegt: ‘Zo, nu is het genoeg’.

Omdat het dagelijks leven van ons vraagt dat we rekening houden met andere mensen en onze grenzen moeten kennen om een gezond en succesvol leven te leiden, leren we die primaire reactie af. Het risico waaraan we echter allemaal ten prooi vallen is dat het innerlijk stemmetje volledig het zwijgen op wordt gelegd. Er komt een nieuw soort grenzeloosheid. Niet meer grenzeloos doen waar je zelf zin in hebt, maar grenzeloos doen wat je denkt dat er van je verwacht wordt. En dan is de vraag: wanneer is het goed genoeg? Het is oké om soms te falen.
Om maar even in de kindertijd te blijven: mijn kleuterjuf zei altijd tegen me: ‘Je leert het met vallen en opstaan’. En zo klein als ik was, dat resoneerde zo erg met de innerlijke waarheid die ik voelde dat ik het in 25 jaar tijd niet vergeten ben. Als je een fout maakt of wanneer iets mislukt, dan kun je er altijd wat van leren. Zo lang je bedoelingen goed zijn, kun je het eigenlijk niet verkeerd doen.

Ook kun je nooit voorkomen dat een ander iets onaardigs over jou zegt of denkt. Dat is een waarheid die je moet toelaten. Je kunt het nooit iedereen naar de zin maken. Je kunt nooit beïnvloeden wat een ander van je vindt. En het zou je niets moeten kunnen schelen. Jij hoeft maar een iemand tevreden te houden: jezelf. Als je de hele dag bezig bent anderen tevreden te houden, kom je nooit aan jezelf toe.
Het trucje dat ik je als eerste wil meegeven is dit: geef jezelf heel bewust toestemming om te falen. Ga er gewoon vanuit dat je fouten zult maken, iets zult vergeten, een ander teleur zult stellen. Je. Mag. Falen. Het is oké om te falen. En in dezelfde categorie: het is oké om het even niet zo goed te weten wat je met jezelf of een situatie aan moet.

Voel je hoeveel lucht het geeft als je jezelf toestaat dat echt te voelen? Van jezelf mogen falen geeft op zichzelf al ontspanning. De ruimte die dat geeft in je hoofd en hart geeft hulp bij het maken van ruimte in je dagelijks leven.

De pauzeknop vinden

Hoe ziet jouw dag eruit? Ben je er bewust bij? Of ren je van de ene verplichting naar de andere? Ik zou je willen uitdagen om eens bij te houden wat je allemaal doet op een dag. Kijk er bewust naar. Moet je echt een halfuur met die energievretende buurvrouw praten als je haar tegenkomt op straat? Of kun je ook vriendelijk gedag roepen en snel doorlopen? We hebben al vastgesteld dat je mag falen en dat niet iedereen altijd blij met je hoeft te zijn.

Daarnaast zijn er natuurlijk de fijne dingen. Welke zaken gaven jou vandaag energie? Je kunt bijvoorbeeld een week lang voor het naar bed gaan in een schriftje opschrijven wat drie energiegevende momenten waren in jouw dag en hoeveel tijd je daar aan gaf. Ik vind het belangrijk dat je bewust gaat kijken hoe je jouw energie over de dag verdeelt. Zie of je de momenten die energie vreten kunt verminderen en meer tijd vrij kunt maken voor wat je werkelijk leuk vindt. Dat is niet egoïstisch, want met de energie die je daarmee vrij maakt ben je ook een leuker mens en een betere werknemer voor je omgeving. Ga maar na: als je steeds vermoeid en ongeïnspireerd bent, zul je sneller chagrijnig en ongemotiveerd zijn.

Parijs genieten van het leven

Buiten de lijntjes durven te kleuren

Naast het juiste leefpatroon is het van belang soms uit de band te springen, jezelf te verrassen. Dat helpt om te blijven inzien dat je zelf in de regisseursstoel van je leven zit. Zo heb ik opeens een tripje naar Parijs voor mezelf geboekt. Omdat ik er zin in had. Hoppa. Dat wilde ik al jaren, in mijn eentje naar Parijs. En sinds ik alles daarvoor geregeld heb is er zoveel positieve energie vrijgekomen! Energie die ik weer kan gebruiken voor andere dingen in mijn leven. Als ik moe of geïrriteerd ben hoef ik maar aan mijn grote cadeau voor mezelf te denken en ik word weer een stuk vrolijker. 

Het hoeft natuurlijk niet altijd een reis te zijn. Kind op de crèche en geliefde naar het werk toe? Bel je baas en neem zomaar een vrije dag op, om gewoon in je eentje in huis te rommelen of in het bos te gaan wandelen. Is het super mooi zomerweer? Ga spontaan een dagje naar het strand. Of haal vier hele dure bonbons bij Leonidas en een kopje koffie om die lange treinreis aangenamer te maken. Buiten de lijntjes kleuren en een leuk leven gaat heel erg over het bepalen van je eigen leefregels. Wie zegt dat jij niet mag genieten van het leven?

De regie over je leven terugnemen

De regie over je leven terugnemen en meer balans krijgen betekent dus dat je jezelf toestaat dat je niet altijd alle ballen in de lucht kunt houden, dat er meer tijd en ruimte komt voor de dingen die jou energie geven en dat je jezelf af en toe nog eens een extra energieboost geeft met kleine en grote verrassingen.

In een paar kernpunten kun je dat als volgt in een fijne dagindeling omzetten:

  • Begin en eindig je dag met een uur rust. Geen tv, tablet, telefoon, laptop enzovoort.
  • Neem de tijd om te douchen, te ontbijten, een boek te lezen of te mediteren.
  • Doe vooral dingen waardoor alles langzamer lijkt te gaan.
  • Ga met een kop thee op het balkon kijken hoe de zon onder gaat.
  • Luister rustige muziek terwijl je languit op de bank ligt en niets doet

Door je dag zo te beginnen en te eindigen zet je de toon voor meer ontspanning gedurende je dag en meer rust om in slaap te kunnen komen.

FB15-Wine-Box

Wissel inspanning en ontspanning af

Dat geldt voor thuis en voor op je werk. Als je een uur iets hebt gedaan wat veel energie kostte, doe dan een kwartier tot een half uur iets wat energie oplevert, bijvoorbeeld een kopje thee drinken en kletsen met een leuke collega, een grappig filmpje op Youtube kijken, een rondje wandelen of een taak doen waar je al een tijd zin in hebt. We hebben vaak de neiging om vervelende taken te stapelen: ‘Als ik nu alle nare klusjes in een keer doe, dan ben ik er van af’. Het resultaat is echter vaak dat je daarna helemaal kapot bent en misschien niet eens alles hebt gedaan. Wissel daarom inspanning en ontspanning af. Ik schreef ook een handige manier om jezelf te trainen meer balans in je dag te krijgen.

Doe wat tegennatuurlijk is

Als je stress hebt, ga dan juist vertragen. Doe niet alles door elkaar, maar pak één taak en maak die af. Als je niet weet wat je moet kiezen, pak gewoon het bovenste van de stapel. Zet je telefoon twee uur lang uit. Neem juist wél lunchpauze en neem juist wél de tijd om ’s avonds rustig te eten en een serie te kijken. Een deel van de druk die je voelt komt namelijk ook door de adrenaline die in tijden van stress door je lijf giert. Daarom: leer vertragen en je krijgt meer voor elkaar terwijl je ook nog eens meer rust krijgt.

Pas in dit leefpatroon regelmatig momenten in waarop je jezelf verrast. Loop eens zomaar de Bruna in en koop dat boek waar je zoveel leuke dingen over hebt gehoord. Of zeg al je afspraken af en installeer jezelf op de bank met een heel seizoen van je favoriete serie. Die gestolen momenten genereren enorm veel energie, waar je nog uren op kunt teren.

Misschien heb je het al afgeleid uit mijn verhaal, maar alles begint met gunnen. Gun jezelf een mooi, inspirerend en ontspannen leven. Ik hoop dat wat ik beschreven heb een leidraad kan zijn om daar wat meer mogelijkheden voor jezelf in te scheppen!

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)