Waarom gewoon niets-doen hartstikke goed voor je is

Ik zit te staren naar mijn scherm. De cursor knippert, maar er komen geen woorden uit mijn vingers. Bloedirritant, want ik ‘moet’ nog zoveel. Totdat ik me herinner dat even niets doen goed voor je is (yes dat is bewezen). Dit zijn de redenen.

Je bent het meest productief na een pauze

Als mensen functioneren we volgens een zogenoemd ‘ultradiaan’ ritme. Dat betekent dat onze energievoorraad zich in golfbewegingen aandient. Pieken en dalen.

Ieder mens is anders, maar gemiddeld genomen heb je na 45 – 90 minuten een pauze nodig van ongeveer 10-15 minuten. Als je een burn-out hebt kan de interval natuurlijk net wat anders liggen. Dan ben je eerder moe en heb je langer pauze nodig, onder andere doordat je hormoonspiegel verstoord is. Kijk dus even wat voor jou een fijn ritme is.

Het belangrijkste is echter dat je wel een ritme hebt. Dat je inspanning en ontspanning afwisselt. Als je altijd maar doorgaat, mis je op een gegeven moment de golf of piek van jouw energie. Je blijft wel bezig, maar wordt moe en maakt fouten. Je zit niet lekker meer in je vel. Je lichaam probeert tussen de bedrijven door alsnog de gemiste rust in te halen.

Het is dus heel belangrijk om regelmatig te genieten, rusten en niets te doen. Zo ga je mee in wat je lichaam uit zichzelf ook al doet: pieken en dalen creëren. Leer te surfen op een dag!

Te lang pauze houden is ook weer niet goed. Je wilt er ook klaar voor zijn als de volgende golf zich laat zien. Voor burn-outers ziet dit er iets anders uit dan voor mensen die (weer wat) beter in hun vel zitten. Heb je een burn-out? Dan kan een piek bijvoorbeeld al zijn dat je even naar de supermarkt loopt.

Kijk goed naar hoe dit zich voor jou laat zien en wees eerlijk in wat je nodig hebt. Het belangrijkste is dat je jouw dag in een soort golfbeweging indeelt.

Je hersenen hebben rust nodig om informatie te verwerken

Vaak denken we dat onze hersenen twee dingen doen: informatie opnemen en informatie eruit gooien. Maar wat we vergeten is de belangrijkste stap. Die zit daar tussenin. Je hersenen hebben tijd en rust nodig om informatie te verwerken. Als je een tekst leest of een gesprek hebt, wordt de informatie daarover op verschillende plaatsen opgeslagen. En onbewust begin je meteen te associëren: je koppelt nieuwe informatie aan bestaande informatie in je hersenen.

De Universiteit van Edinburgh vond in 2015 dat tien minuten niets doen de hersenen stimuleert.

Door bewust rust te nemen, geef je jouw hersenen de tijd om goede verbindingen te leggen tussen alles wat je weet. Zo kun je later verhalen beter oproepen, maar ook met nieuwe unieke ideeën komen.

 

Wat te doen als je geen pauze kunt nemen?

Er zijn situaties waar je niet uit weg kunt, zoals een vergadering of diep gesprek met een vriend(in). Neem in zo’n geval een mini-pauze. Ga bijvoorbeeld even naar de wc en doe daar wat rek- en strekoefeningen, zodat het bloed weer goed gaat stromen. Of houd je polsen onder de koude kraan. Als je echt niet weg kunt uit de situatie, focus je dan op je lichaam. Masseer je handen en ervaar bewust hoe dat voelt. Anderen kijken er vaak helemaal niet gek van op dat je dat doet, het valt namelijk totaal niet op. Mensen doen dit vaak ook als ze vermoeide handen hebben, bijvoorbeeld.

 

De belangrijkste boodschap

Forceer niets. Jouw lichaam en geest zijn ingesteld op werken in een golfbeweging. Respecteer dus die behoefte aan afwisseling tussen rust en focus. Ook als je alweer lekker in je vel zit.

Eigenlijk is het systeem van lang achter elkaar doorwerken, een lange lunchpauze en dan weer lang werken hartstikke achterhaald. Het maakt ons echt niet beter, sneller of productiever in het werk dat we doen. Neem vaker een pauze. Dat maakt juist dat je lekker bezig blijft.

En wil je volledig herstellen van burn-out of stress, en daarna productiever zijn dan ooit? Neem nu goed rust, én blijf regelmatige pauzes een belangrijk onderdeel van je werkdag maken.

 

Liefs, Nien

 

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)