Makkelijke tussendoortjes voor een gezonde levensstijl

  • Home
  • Gezondheid
  • Makkelijke tussendoortjes voor een gezonde levensstijl

Op verzoek van lezeres Esmee beschrijf ik een aantal recepten voor gezonde tussendoortjes. Ik heb al vaker besproken hoe belangrijk het is om gezond en regelmatig (om de 2 – 3 uur) te eten, zeker als je een burn-out hebt. Doordat je lichaam leert dat het kan rekenen op die regelmaat, komt ook jouw hormoonbalans weer sneller in evenwicht. Alleen, wat is gezond, lekker én makkelijk? Hierbij een aantal tips.

Mocht je meer tips willen over een gezond eetpatroon, download dan het Eetschema dat ik zelf gebruikte tijdens mijn burn-out en de bijbehorende recepten. Ik ben natuurlijk geen diëtist. Het is dus altijd belangrijk om voor jezelf goed na te gaan hoeveel calorieën je nodig hebt en of je in jouw geval de juiste voedingsstoffen binnen krijgt. Maar dit zijn de dingen die mij geholpen hebben.

Goed, dan nu de tussendoortjes;

 

Appel met pindakaas

 

  • Een appel
  • 2 eetlepels pindakaas

 

Tsja, het is echt zo simpel als de titel, eigenlijk. Snij een appel in stukjes en doop deze in pindakaas. Ik kies graag voor 100% pindakaas van de Albert Heijn of Jumbo, omdat daar geen toegevoegde suikers en conserveringsmiddelen in zitten. Het is ietsje vloeibaarder dan je misschien gewend bent van pindakaas, maar dat is in dit geval (als dipsaus) eigenlijk wel handig.

 

Griekse yoghurt met warm rood fruit

 

  • Griekse yoghurt zonder toevoegingen
  • 1/3 pakje rood fruit uit de diepvries (bijvoorbeeld frambozen en blauwe bessen)
  • Eventueel een eetlepel honing of agavesiroop

 

Warm het bevroren fruit op in een pannetje. Het kan een beetje in een papje veranderen hierdoor. Doe het bij de Griekse yoghurt, die je net uit de koelkast haalt. Giet er wat honing of agavesiroop doorheen. De combinatie van zoet en zuur, warm en koud is heel erg lekker. En nog super gezond ook. Vol antioxidanten en proteïnen.

Dit is ook lekker als toetje. Wil je er een ontbijtje van maken? Doe er dan wat onbewerkte havermout bij!

 

Rijstwafelcakejes

 

  • Rijstwafel
  • Plakjes banaan
  • Pindakaas
  • Honing
  • Kaneelpoeder

 

Dit recept heb ik van Serena van Beautylab. Het is super lekker bij de koffie en een stuk gezonder dan koekjes of chocolade (hoewel daar zo af en toe natuurlijk ook niets mis mee is).

Smeer pindakaas op de rijstwafel en beleg deze vervolgens met plakjes banaan. Giet er een beetje honing overheen en bestrooi tot slot met kaneel. Klaar!

 

Wrap met restjes groente

 

  • Wraps
  • Restjes groente (of een zak voorgesneden groente)
  • (Vegetarische) kip
  • Een 1/2 zakje tacokruiden
  • Eventueel een half kopje water
  • Blikje bonen
  • Blikje tomatenpuree
  • Geraspte kaas

 

Je kunt dit recept het beste gebruiken als avondeten of lunch.

Dit recept heb ik toevallig uitgevonden in een dronken bui. Haha. JB en ik kwamen thuis na het stappen en hadden nog honger, alleen hadden we niets in huis. Dus heb ik experimenteel wat dingen bij elkaar gegooid en nu is dit een van onze vaste recepten.

Bak de kip op in een koekenpan. Als de stukjes kip lichtbruin en aan alle kanten dichtgeschroeid zijn, gooi je de groenten erbij. Laat dit een paar minuten bakken en roer af en toe om. Doe de bonen en tomatenpuree erbij, samen met een half zakje tacokruiden. Doe er eventueel wat water bij om de saus wat dunner te maken en de kruiden goed te laten mengen.

Warm volgens de gebruiksaanwijzing een of twee wraps per persoon op in de magnetron. Leg op een (diep) bord en giet de saus er overheen. Maak af met wat kaas naar smaak.

 

Ik hoop dat deze recepten je hebben geholpen! Als je dit een interessant artikel vond, let me know! Dan kijk ik of ik nog eens vaker een makkelijk recept kan delen. Wat zijn jouw favoriete makkelijke recepten?

Liefs, Nien

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)

Volg je Jong Burnout al op Facebook?

Als eerste op de hoogte van nieuwe artikelen, winacties en extra inspiratie ontvangen.