Practice what you preach. Wat ik deed toen ik er vorige week even af lag.

  • Home
  • Gezondheid
  • Practice what you preach. Wat ik deed toen ik er vorige week even af lag.

De laatste tijd was ik even mijn eigen beste tips tegen stress uit het oog verloren. Dus toen ik eind vorige week voelde dat het even niet zo lekker ging, moest ik ingrijpen. Gelukkig weet ik hoe dat moet en gaat het nu weer helemaal top. Practice what you preach!

Als mensen me om mijn beste twee tips tegen stress en burn-out vragen, dan zeg ik altijd, ‘Regelmaat aanbrengen in je leven en een ochtend- en avondritueel hebben.’ En de laatste tijd werd ik veel om tips gevraagd, want ik had allemaal leuke opdrachten en een heel aantal interviews. Hartstikke gaaf!

Alleen… Door die drukke agenda begon ik stiekem steeds meer in te leveren op mijn eigen waarheden. Ten eerste maakte ik lange dagen. Dat is eigenlijk nog niet eens zo erg, zo lang je maar op vaste tijden een echt goede pauze houdt (bijvoorbeeld een rondje wandelen of even mediteren). En sowieso moet je gezond blijven eten, bewegen en tsja… Dat ochtend- en avondritueel dus.

Daar ging het bij mij eventjes mis. Ik wilde graag aan iedereen tegemoet komen en lekker doorstomen, maar verloor mezelf daarbij uit het oog. Het gevolg? Eind vorige week lag ik er even af. Niets ernstigs, gelukkig. Gewoon flink moe en een beetje aan het kwakkelen met mijn gezondheid.

Ik ben echt nooit ziek. Dus als ik hoofdpijn begin te krijgen of een beetje snotterig word, dan weet ik dat ik weer wat beter op mezelf moet letten. En zo geschiedde.

 

Prioriteren

 

De eerste belangrijke stap zette ik vorige week maandag eigenlijk al. Toen ben ik gaan prioriteren. Meer hierover kun je lezen in mijn artikel van vorige week. Er lag zoveel op mijn bordje. Wat was nu echt belangrijk? Ik gebruik hiervoor de Rapid Planning Method van Tony Robbins (als je het googled kom je een gratis PDF werkboek van hem tegen). En dat heb ik vervolgens in mijn Bullet Journal uitgewerkt. Lang leve het Bullet Journal!

 

 

Een lekker weekend

Om echt bij te tanken is het soms goed om de boel de boel te laten en dingen te doen waar je energie van krijgt.

Het afgelopen weekend heb ik dan ook alleen maar leuke dingen gedaan. Zaterdag ben ik broodjes en een krantje gaan halen en hebben JB en ik heerlijk uitgebreid ontbeten samen. Daarna zijn we de stad in gegaan om te winkelen. En zo lief! Ik heb van JB bubblebars van de Lush, een boek (Ulysses van James Joyce) en een doosje Leonidasbonbons gekregen. Hartjes!

Daarna gingen we naar The Malt Vault in Utrecht. Dit is een recent geopende whiskey bar en het was een plannetje waar ik al een tijdje mee rondliep. Je kunt daar namelijk ook een soort whiskeyproeverij doen. Nu ben ik niet zo’n fan van whiskey, maar JB wel en ik wilde ook wel eens leren hoe je whiskey het beste kunt drinken om het echt te waarderen. Het was heftig. Haha. Maar ik vond een whiskey (van de drie) best wel goed te doen. Ik snap nu beter waarom mensen dit lekker vinden. Whiskey drink je voor de beleving. Je mag eigenlijk zelfs geen slokken nemen. Je moet het meer ‘nippen’. De eigenaar van Malt Vault is ook super aardig. Een intelligente, bereisde man die veel van whiskey weet. We hebben even gezellig met hem zitten kletsen.

Daarna hebben we een lekkere pizza gegeten en zijn we naar de film gegaan (Home Again, met Reese Witherspoon). De film was zo verschrikkelijk slecht dat we juist daarom enorm hebben gelachen samen.

De volgende dag hebben we een expositie in Den Haag bezocht (over Chinese karakters op porselein, en de geheime betekenis daarvan) en het lekker rustig aan gedaan. Ik heb nog even koffie gedronken met Leonidas bonbons (alweer van mijn lief gekregen, wat heb ik toch een fijne man!) en mijn nieuwe boek gelezen.

 

Vind de Nienke… 😛 Ik had onbewust de ‘juiste’ kleren aangetrokken voor deze expositie.

Beter voor mezelf zorgen

Nu ik weer helemaal ben bijgetankt, weet ik ook dat het tijd is om beter voor mezelf te zorgen. Er waren een aantal dingen die ik niet helemaal goed aanpakte:

  • Ik leefde heel onregelmatig
  • Ik bewoog te weinig
  • Ik zat veel teveel op mijn telefoon / social media
  • En ik had geen ochtend- of avondritueel meer

 

Dus nu ben ik de dag goed begonnen. Ik ben op tijd opgestaan. Vervolgens heb ik tien minuten gemediteerd en een halfuurtje gesport (DVD van P90X). Als ontbijt heb ik een groene smoothie gemaakt. Terwijl ik mijn smoothie dronk nam ik de tijd om mijn nieuwe boek te lezen en de zon op te zien komen. Al die tijd heb ik internet niet aan gehad.

Het voelt goed om weer ‘in het zadel’ te zitten. Me niet te laten leven door de omstandigheden, maar echt te doen wat goed is voor me. Ook weet ik, en voel ik nu opnieuw, dat dit eigenlijk veel beter is dan gehaast achter je laptop gaan zitten zodra je wakker bent. Die rust en het gezonde leven geven me veel meer helderheid in mijn hoofd. Daardoor krijg ik alles ook sneller voor elkaar.

 

Het goede nieuws voor jou

 

Als je in een burn-out zit of nog in de fase bent waarin je af en toe een zware terugval hebt, dan ken je misschien wel het angstige gevoel van, ‘komt dit ooit nog goed?’

Ik schrijf dit verhaal juist om je te laten inzien dat je door een burn-out heel veel leert over je eigen lichaam en geest. Je gaat herkennen wanneer je te moe wordt of niet genoeg meer in jezelf en je gezondheid investeert. Dat zie je, doordat je de reacties van jouw lichaam kent. Ook weet je vervolgens meteen wat je moet doen om weer lekker in je vel te komen. Ik zou zelfs willen zeggen dat je door al die wijsheid in staat wordt gesteld om na je burn-out een gelukkiger en succesvoller leven te leiden dan je voorheen had.

Kortom, als je een keer een terugval hebt of even een mindere dag hebt (al is het jaren later): schrik dan niet! Je weet precies wat je moet doen. Neem je tijd, laat je niets door anderen vertellen en doe wat voor jou goed is.

Bij mij was het geen echte terugval. Hooguit een tikkie te moe, lichamelijk én geestelijk. Maar dat is dus het goede nieuws: door te leren luisteren naar je lichaam zul je het in de toekomst al in die allereerste fase kunnen opvangen.

Je kunt daar nu al mee oefenen door terug te schakelen als je lichaam aangeeft dat het teveel is. Zelfs als jij denkt, ‘Ik stel me aan,’ of ‘Ach, dat ene kleine ding kan toch nog wel?’

Nee, neem de signalen van je lichaam en geest serieus en doe op tijd een stapje terug. Zo kom je het snelste uit je burn-out en zul je ook de reflexen aanleren die in de toekomst zorgen dat jij nooit meer echt terugvalt.

 

Liefs, Nien

 

 

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Blog Comments

Wow! Wat herkenbaar… Vooral dat ochtend en avondritueel. Ik had eerste twee weken sept al een mindere weken maar ja ik luisterde niet en bam laatste week september thuisgebleven het ging niet meer. 4 dagen alleen maar huilen, en bij mij speelde angst erg mee. Je herken het vast.. Ik denk altijd tijdens mn dalen.. Word ik ooit wel beter? Na 4 dagen angst en diepere dal klom ik omhoog. Balans! Ik had alle afspraken die energie kosten afgezegd. Heb nu 1 dag vrij en alleen weekend max 2 leuke dingen plus 1x sporten. En de rest van de week alleen maar chillavonden. Heel fijn!! En voel me ook niet zo eenzaam meer 🙂 nu gaat het alweer een tijdje goed. Heel erg bedankt voor dit artikel.. Enne vervelend he steeds op je foon kijken.. Is zoooo verslavend! Liefs!

JongBurnout

Wat balen dat je even een flinke terugval had. Maar het hoort er nu eenmaal bij. Ja, en angstgevoelens komen dan inderdaad ook makkelijk op. Super mooi om te lezen hoe je er meteen goed op hebt ingespeeld. Juist zo’n dal hebben en er dan daarna goed mee omgaan geeft vertrouwen dat je in de toekomst steeds eerder op de juiste manier zult kunnen terugschakelen. Over een tijdje zal je op tijd signaleren dat je iets te ver gaat met jezelf (zoals ik vorige week) en kun je nog kunnen terugschakelen voordat je over de grens gaat. 🙂

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)