Is social media altijd slecht? Zo helpt het juist tegen stress!

  • Home
  • Mindstyle
  • Is social media altijd slecht? Zo helpt het juist tegen stress!

Social media en stress. Er wordt veel over geschreven. Dat is niet voor niets. Het blauwe licht van jouw telefoonscherm, de constante prikkels van notificaties en de verslavingseffecten van social media kunnen jouw stresslevel serieus verhogen. Toch kan het juiste gebruik van social media stressverlagend werken. Ik vertel je hoe!

 

Social media stress, hoe zat het ook alweer?

Altijd maar online zijn is niet goed voor je stresslevels. Ten eerste krijgen je hersenen veel meer prikkels binnen dan ze in korte tijd kunnen verwerken. Daardoor sta je altijd ‘aan’.  Ook ervaren je hersenen het gebruik van een smartphone als multitasken. Dat komt doordat je snel van de ene pagina naar de andere scrollt of surft. Dit versterkt het gevoel van jachtigheid. Het blauwe licht van je smartphone zorgt verder voor de aanmaak van cortisol, en laat dat nu precies hét stresshormoon zijn.

En dan hebben we het nog niet gehad over al die keren dat je jezelf vergelijkt met andere mensen op Instagram, Facebook en Snapchat. Het lijkt alsof zij het veel beter voor elkaar hebben dan jij (zeker als het influencers betreft die overal een filter overheen gooien). De negatieve gedachten over jezelf die dat oplevert, zijn ook niet bepaald bevorderlijk voor een gelukkig en ontspannen gevoel.

Je kunt er natuurlijk voor kiezen om ver weg te blijven van social media. Maar ja, dat is voor de meeste mensen helemaal niet haalbaar of zelfs leuk. Je wilt toch verbonden blijven. Dus hoe kan het beter?

 

1) Wees je er bewust van waarom je online bent

 

De eerste stap in social media voor je laten werken, is weten waarom je er in een bepaald moment gebruik van maakt. Ben je online omdat je je verveelt, eenzaam of  moe voelt? Grote kans dat je dan juist na een rondje scrollen nog ongelukkiger bent dan daarvoor.

Maar als je bewust online gaat om steun te zoeken, jezelf te motiveren of te laten inspireren, wordt het een ander verhaal. De eerste vraag die je jezelf dus kunt stellen is: waarom grijp ik juist nu naar mijn telefoon? Heb je een positieve reden (een lekker recept vinden, connecten met leuke mensen) of heb je een negatieve reden (wegvluchten van je gevoel bijvoorbeeld).

 

2) Vind de juiste community

 

Social media draait grotendeels om community building. We vinden online gelijkgestemde mensen, we plaatsen comments en likes om onze mening te geven en gaan daarover met anderen in gesprek. Of jij je er nu bewust van bent of niet, je bent lid van talloze online communities. Groepen mensen met dezelfde interesses. Jouw facebookvrienden zijn een community, maar ook alle fans op de Instagrampagina van je favoriete influencer.

Kijk eens kritisch naar de groepen waar je nu deel van uitmaakt: zijn dat positieve, ondersteunende mensen? Of wordt er vooral gebasht en bekritiseerd? En maak je deel uit van die groepen omdat je een bepaald beeld van jezelf hoog wilt houden? Of word je er echt blij van?

Ga eens een rondje speuren op Facebook, YouTube en Instagram, juist om community’s te vinden waar jij je thuis bij voelt. Klik niet zomaar ‘like’ of ‘abonneer’, maar besteed echt even wat tijd om verder te kijken dan het perfecte plaatje. Heeft die Instagrammer bijvoorbeeld mooie teksten onder haar  foto, of is het gewoon alleen een leeg plaatje? Op wat voor een manier zijn mensen in die ene facebookgroep met elkaar in gesprek en trekt die YouTuber leuke mensen aan in de comments? Kortom: vind een positieve community die bij jou past.

 

3) Laat je inspireren en motiveren

 

Daaruit volgt natuurlijk dat je deze positieve communities kunt gebruiken om je te laten inspireren en motiveren. Ik ben bijvoorbeeld lid van groepen voor ondernemers, maar ook ‘vrouwen onder elkaar’ groepen. Hier kan ik vragen stellen over wat me bezighoudt en verder komen als mens en zakenvrouw. Maar hetzelfde kun je doen als je een hobby  hebt, zoals martial arts, paardrijden of schilderen.

En je kunt natuurlijk lid worden van de facebookgroepen van Jong Burnout als je een steuntje in de rug kunt gebruiken bij jouw herstel. Er zijn inmiddels meer dan 800 lotgenoten aangesloten op de 25-plus groep en ruim 110 in de groep voor 15 – 25 jarigen.

 

4) Word een creator in plaats van een consument

 

Helemaal leuk wordt het als je niet gewoon alleen maar informatie ‘lurkt’ (lezen / bekijken), maar ook zelf wat bijdraagt. Dat kan al zo simpel zijn als antwoord geven op de vraag van een ander, een leuk plaatje of mooie quote delen.

Misschien ga je wel een stap verder en deel je een van jouw zelfgeschreven gedichten of iets anders waar je trots op bent. Het delen van de dingen die jij zelf creëert geeft je motivatie om ook in jouw offline leven meer te doen met jouw talenten en passies.

 

5) Kies bewust jouw online momenten uit

 

Dit gaat een klein beetje terug naar het eerste punt: wees je er bewust van wanneer en waarom je online bent. Grijp niet elke minuut zomaar naar je telefoon, maar maak er echt een momentje van. En als je online tijd voorbij is, durf dan ook je telefoon helemaal weg te leggen om te genieten van de dagelijkse dingen om je heen. Quality time met je gezin of huisgenoten, bijvoorbeeld. Of met een lekker muziekje op de achtergrond je nagels lakken. Whatever it is… Geef er je volle aandacht aan en laat je niet wegtrekken door jouw telefoon.

 

Hoe ga  jij om met social media?

 

 

Liefs, Nien

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)