Yoga bij stress: drie fijne yogaseries (videos)

Yoga werkt goed tegen stress. Je wordt er ontspannen van en komt meer in je gevoel. Ik zit nog even achter mijn laptop voordat straks de training Grounded Heart begint die ik vandaag aan een aantal van jullie ga geven. En toen dacht ik: hoe leuk is het om de rest van jullie vandaag een paar oefeningen voor thuis mee te geven. Enjoy!

Waarom werkt yoga tegen stress?

Ik schreef natuurlijk al eerder een artikel over yoga bij burnout. Daar vind je nog veel meer uitgebreide informatie.

Kortgezegd is yoga een goede manier om uit je hoofd en in je lichaam te komen. Yoga werkt stressverlagend, omdat het je helpt goed te voelen wat jouw lichaam je vertelt. Als je bijvoorbeeld de neiging hebt in een yogahouding altijd net iets te ver te gaan, omdat je graag wilt presteren, dan doe je dat in het dagelijks leven misschien ook. Je kunt dan op een gegeven moment leren voelen hoe jouw lichaam en energieniveau aangeven dat je te ver gaat. Door dit eerst in de yogales te doen, en vanuit daar later ook in je dagelijks leven, verlaag je jouw stress en onrust.

Goede yoga-oefeningen bij acute stress

Heb je last van acute stress? Probeer dan deze houdingen van Yoga by Adriene eens. Je zult merken dat je na jouw yogasessie, zeker als je daarbij rustig ademt, meteen beter in je vel zit. Het fijne aan deze korte yogaserie is dat je het eigenlijk in iedere situatie kunt doen. De oefeningen zijn grotendeels staand, dus zelfs als je een spijkerbroek draagt en op je werk bent moet het te doen zijn (wel even in een aparte kamer, zodat je niet gestoord kunt worden).

Yoga om beter te slapen

Een van de nare gevolgen van stress is dat je er vaak niet goed door slaapt. Tegelijkertijd ben je hartstikke moe, en dan is het natuurlijk helemaal vervelend als je maar blijft piekeren. De volgende yogaserie van PsycheTruth helpt je om te ontspannen voordat je naar bed gaat. Zo kun je slapen zonder stress en beter in je lichaam en gevoel komen.

Dit is een fijne yogaserie voor beginners om stress te verminderen. Hij duurt ongeveer een halfuurtje. Een perfecte serie dus om te doen voordat je jouw bed in duikt met een kopje thee en een goed boek.

 

Yogaserie om stress blijvend te verminderen

De volgende yogaserie kun je het beste in de ochtend doen als je net wakker bent. Zo begin je de dag rustig en verminder je met behulp van deze yoga-oefeningen direct je stressgevoel. Ook deze serie is weer van Yoga by Adriene (I love her!). Heel makkelijk te volgen en heerlijk om mee wakker te worden. Je gaat meteen met meer energie je dag in.

 

Ik hoop dat jullie het fijn vonden dat ik deze tips met jullie deelde. En ik wens je natuurlijk een ontzettend fijn, ontspannen weekend. Als je vragen hebt over stress, yoga en burnout: stel ze dan in de comments!

Zelf ben ik ook yogadocent, en natuurlijk ervaringsdeskundige op het gebied van burnout. Vanuit die dubbele kennis help ik je graag met de vragen die je hebt 🙂

 

Liefs, Nien

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)