Signalen dat je teveel stress hebt

stress

Iedereen heeft weleens een stressvolle dag of week. Bijvoorbeeld door drukte op het werk of dingen die gebeuren in je familie of relatie. Een enkele keer kan een hele drukke maand ook voorkomen. Ik heb zelf bijvoorbeeld werk waarbij echt sprake is van piekmomenten. Als je dat van tevoren weet kun je er zoveel mogelijk rekening mee houden. Ik plan na zo’n piekmoment altijd minstens een week vakantie in en tijdens die pieken zorg ik dat ik vroeg naar bed ga, gezond eet en regelmatig sport. Maar wat nu als je het gevoel hebt dat je altijd stress hebt? Hoeveel stress is ongezond? Hieronder een aantal signalen dat je teveel stress hebt.

  • Je voelt je wanhopig over alle dingen die je nog moet doen. Het voelt alsof je er geen grip op hebt.
  • Je gaat slapen en wordt wakker met to-do lijstjes in je hoofd en bent ze onder de douche alweer aan het bijstellen. Je bent kortom, de hele dag door plannen aan het maken om het teveel aan werk of problemen op te lossen.
  • Je bent kortademig.
  • Als je een moment voor jezelf hebt kun je daar niet echt van genieten, want je hebt het gevoel dat je eigenlijk ‘iets zou moeten doen’.
  • Je krijgt problemen met je keel, zoals keelpijn of continu hoesten. Er bestaat zoiets als ‘stresshoest’.
  • Je bent snel geïrriteerd.
  • Je bent onredelijk en kortaf naar je omgeving.
  • Je lichaam werkt niet meer mee: je bent sneller ziek, kunt ’s ochtends je bed niet uit komen en hebt het gevoel chronisch slaap te kort te komen.
  • Dingen die goed voor je zijn schieten erbij in. Je begint sport, rustig en gezond eten en voldoende slaap op te geven om aan je verplichtingen te kunnen voldoen.
  • Je betrapt jezelf er op dat je tandenknarst of gespannen kaken hebt (overdag of in je slaap).
  • Je schouders zijn vaak automatisch opgetrokken.
  • Er is een continue pijn of spanning tussen je schouderbladen en / of (onder)rug en nek. Het kan ook zijn dat je pijn of spanning in je kuiten voelt (daar slaan we veel emoties op).
  • Dingen die leuk zouden moeten zijn ervaar je als de zoveelste verplichting (iets leuks doen met vrienden bijvoorbeeld).
  • Tijd voor jezelf vrij maken voelt ook als een verplichting.

Als je het gevoel hebt dat je teveel stress hebt en de periode van stress voor jou onoverzichtelijk is (er lijkt niet snel een eind aan te komen), dan wil ik je de volgende dingen aanraden:

  • Ga bewust momenten van niets doen inplannen.
  • Praat met degenen die jou kunnen helpen met de stress (bijvoorbeeld je partner als er veel stress in het gezin is, je baas als je werkdruk te hoog is)
  • Schakel hulptroepen in: laat je huis een keer schoonmaken door een huishoudelijke hulp, laat je boodschappen voor de komende week lekker luxe thuisbezorgen en zie welke taken op het werk je kunt delegeren.
  • Als je merkt dat je gedachten steeds in cirkels gaan en je een wanhopig gevoel hebt, is het raadzaam om te gaan praten met een psycholoog, coach of de huisarts. Die kan je helpen om weer structuur en rust te krijgen.

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Blog Comments

“Feest” der herkenning. Al zeer lange tijd (jaren) veel klachten en heb onlangs diagnose burnout gekregen. De meest ernstige paniek aanvallen zijn nu een tijdje weg, gelukkig, maar herken nog zoveel. Het gevoel dat van alles moet, zelfs de zgn leuke dingen. Dingen die ik voorheen leuk vond voelen als een last. En toch probeer ik ze te doen, in de ijdele hoop dat ik er toch eens blij van word. Ik zie zelfs op tegen mijn vakantie, wat me juist plezier zou moeten geven.

Mijn hoofd doet vaak op verschillende plekken zeer, mijn kaken voelen vaak aangespannen, net als de buikspieren en de schouder spieren. Ach een waslijst om op te noemen en dat al zeker vijf jaar. Heb er perioden bijgehad dat ik mij letterlijk door de dag heen moest slepen, maar bleef ondanks alles “gewoon” doorwerken. Mis het echte plezier hebben en daar energie van krijgen.

Als ik terug kijk is het een wonder dat ik nog niet omgevallen ben. (en nu vinden mensen het vreemd als de stempel ‘burnout’ krijgt omdat ik niet ben omgevallen / “dan ben je toch gewoon overspannen?” ) Zat soms kokhalsend in de auto vanaf het werk, met pijn op de borst, een dichtgeknepen keel en een onheilspellend gevoel in de buik. De laatste tijd is dat gelukkig milder, maar nog kom ik regelmatig huilend thuis, voel dan de hele dag spanning in mijn lijf en heb dan alle zintuigen op scherp staan, alsof ik een kudde leeuwen moet ontvluchten. Tijdens de yoga kon ik alleen maar denken aan de gong die het einde aanduidde. Tijdens mindfullness oefeningen raakte ik juist verstrikt in todo lijstjes in mijn hoofd.

Morgen ga ik voor een eerste sessie naar een coach/psycholoog voor een burnout behandel traject. Op mijn werk een gesprek gehad met de bedrijfsarts die het beter vond om tijdelijk minder uren te werken. Hoop nu dat de roller coaster eens een dobberend bootje word en ik beter weet wat ik wil, kan en wat niet, maar ook hoe ik die grenzen bewaak. Ben blij jouw blog tegen te zijn gekomen, omdat het zo fijn is te zien dat je er uit kan komen en dat ik niet alleen ben.

JongBurnout

Ha Merel,

Ik ben blij om te lezen dat het blog je zo helpt. De gevoelens die je beschrijft zijn super herkenbaar. Goed dat je stappen hebt ondernomen om beter voor jezelf te zorgen. En yes, het komt echt allemaal goed!

Liefs, Nienke

Herkenbaar! Ik heb lang last gehad van de stresshoest. Ik begon gewoon te hoesten en kreeg dan ook, zonder aanleiding braakneigingen. Toen ik dan eigenlijk toegaf dat ik een burnout had, verdween hij ook gewoon.

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)