Als je net een burnout hebt: de 10-minutenregel

Burnout stress ontspannenOk, de Tien Minuten Regel is eigenlijk heel simpel. Dit is voor alle mensen die nog in de fase van hun burnout / overspannenheid zitten waarin ze het niet voor elkaar krijgen hun bed uit te komen. Ik heb dit bedacht toen ik nog letterlijk in tranen uitbarstte bij de gedachte een boterham te moeten smeren (hoe dan?! En al die keuzes voor beleg!).

Je spreekt met jezelf af dat je niet de hele dag hoeft te overzien, maar enkel de komende tien minuten. Vervolgens geef je jezelf een taakje dat maar tien minuten duurt. De afspraak is dat je dit gedurende de komende tien minuten volhoudt. Als je na die tien minuten je nog steeds rot voelt, mag je weer terug naar bed. Als het betrekkelijk goed ging, ga je door naar het volgende moment van tien minuten.

Bijvoorbeeld

1.)    De wekker gaat (want je ‘hebt afgesproken op tijd je bed uit te komen’)

2.)    Je denkt niet na en staat op (ook als jij je een zombie voelt).

3.)    De eerste tien minuten gaan in: douchen.

4.)    Besluit: terug naar bed of een boterham smeren?

5.)    De komende tien minuten ga je een boterham smeren en eten. Als je net als ik daarvan in paniek raakt, smeer dan gewoon het eerste op je brood dat je in de ijskast ziet staan (klinkt belachelijk, maar werkt perfect).

6.)    Besluit: ga ik me aankleden of ga ik terug naar bed?

7.)    De komende tien minuten ga jij je aankleden.

8.)    Etc.

Bij iedere tien minuten die je verder komt mag je heel trots zijn op jezelf, want het is een kleine zelfoverwinning om je weer tot de dagelijkse dingen te zetten. Soms lukt het niet om jezelf verder te brengen en beland je weer terug in bed of op de bank. Dat geeft niets, dat hoort erbij. Maar zo gauw je weer voelt dat je een nieuwe ‘tien-minuten’ aankunt, sta je weer op van de bank en ga je even buiten een klein rondje lopen of je lunch maken etc. Het kan helpen om het jezelf zo makkelijk mogelijk te maken tijdens de tien minuten. Bijvoorbeeld door simpele, maar voedzame dingen te koken, zoals beschreven in Het Eetschema op deze website.

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)