Burn-out en op vakantie: wat mag en is het verstandig?

  • Home
  • Herstellen
  • Burn-out en op vakantie: wat mag en is het verstandig?

 

De vakantieperiode is weer in aantocht. Binnenkort krijg je misschien zelfs wel vakantiegeld op je rekening. De vraag komt dus op. Kan ik op vakantie met een burn-out? Is het verstandig en wat vind mijn werkgever daarvan? Dit is wat je moet weten over op vakantie gaan met een burn-out.

 

Tijdens mijn burn-out zat mijn vriend een jaar in het buitenland. Dat had hij al geregeld voordat ik instortte, en eerlijk gezegd wilde ik hem ook absoluut niet tegenhouden. Burn-out of niet. Hij moest ook gewoon zijn leven kunnen leiden en zijn dromen waar maken.

Maar toen kwam voor mij wel een belangrijke vraag op. Mocht ik op vakantie met mijn burn-out? En was het verstandig? Want stel je voor dat je op het vliegveld in een vreemd land een paniekaanval krijgt. Of dat het bezoek aan mijn vriend uiteindelijk juist een heel erge aanslag zou zijn op mijn gezondheid. Dat wilde ik natuurlijk niet.

Ook vond ik het belangrijk dat mijn werkgever het idee had dat ze me konden vertrouwen. Dat ik niet zomaar thuis zat en ondertussen lekker vakantie ging vieren in hun tijd.

Ik moest er dus zeker van zijn dat mijn tripjes naar mijn vriend goed zouden zijn voor mijn herstel, dat ik er open over communiceerde met mijn baas én dat ik me netjes aan alle regels hield.

Wil jij op vakantie terwijl je een burn-out hebt? Dan is dit wat je moet weten.

 

Wettelijk gezien heb je tijdens je burn-out recht op vakantiedagen

Je hebt recht op het wettelijk minimum aan vakantiedagen. Dit komt neer op vier weken. Je mag hier echter niet je ziekteverlof vanaf trekken. Dus stel dat je normaal 8 uur op een dag werkt, maar je bent nog voor 4 uur ziek gemeld. Dan moet je toch voor de volledige 8 uur vakantietijd opnemen. Dat is logisch, anders zou je opeens dubbel zoveel vakantie hebben als een ander. Of je zou je ziek kunnen melden en ondertussen lekker op vakantie kunnen gaan tijdens je ziekteverzuim. Dan zou iedereen opeens griep hebben in de zomermaanden en lekker aan de Costa del Sol gaan liggen 😉

Je hebt dus recht op vakantie. Maar als je op vakantie gaat, dan moet je ook voor die hele periode vakantie-uren opnemen en dat netjes melden bij je werkgever.

Tijdens je vakantie heb je geen reïntegratieverplichting voor je burn-out

 

Dat betekent dat je niet je baas hoeft te bellen over hoe het met je gaat of de andere afspraken hoeft na te komen die gelden voor jouw reïntegratieplan. Dat komt pas weer als je terug bent van vakantie.

 

Zorg altijd dat je bedrijfsarts achter jouw vakantie staat

 

Een vakantie kan bijdragen aan jouw herstel. Je kunt je voorstellen dat even weg zijn van alle dagelijkse beslommeringen, gewoon kunnen aanschuiven voor het ontbijt en daarna doorlopen naar het strand enorm goed is om te helpen ontspannen.

Maar soms kan het ook averechts werken. Als je bijvoorbeeld nog steeds teveel het gevoel hebt van alles te moeten. Dat neem je dan ook mee op vakantie. Je moet dus eigenlijk eerst al in staat zijn een stukje los te laten om zeker te weten dat je vakantie goed is voor je herstel.

En dan is het natuurlijk daarnaast nog de vraag wat voor vakantie je gaat vieren. Een heel avontuurlijke reis of een kampeertrip waarbij je veel verantwoordelijkheid voor je kinderen hebt is iets anders dan een retraite of all-inclusive zonvakantie.

Een werkgever heeft het recht om de bedrijfsarts te laten beoordelen of de vakantie goed is voor je burn-outherstel. Het is daarom belangrijk dat je voordat je een vakantie boekt overlegt met je bedrijfsarts en zeker weet dat hij / zij je steunt. Je kunt hierbij eventueel eerst overleggen met je psycholoog en vragen of deze met je bedrijfsarts wil overleggen namens / met jou.

De mening van de bedrijfsarts over vakantie tijdens jouw burn-out is bindend. Als deze vindt dat je niet op vakantie kunt, moet je thuis blijven. Maar als de bedrijfsarts van mening is dat het wel kan, moet je werkgever daar naar luisteren.

In de praktijk heeft een werkgever echter vaak weinig in te brengen tegen jouw vakantieplannen, zo lang je netjes je wettelijke vakantieuren opneemt.

 

 

Vakantie nemen tijdens je burn-out? Check je CAO

 

Als je meer vakantieuren hebt dan het wettelijk minimum, check dan even goed je CAO. Vraag eventueel de personeelsafdeling om advies. In sommige CAO’s is namelijk opgenomen dat deze extra vakantieuren vervallen of verminderen op het moment dat iemand ziek wordt. Ga er dus niet zomaar vanuit dat je al je extra vakantie-uren boven het wettelijk minimum vrij kunt opnemen.

Luister goed naar je lichaam als je met burn-out op vakantie gaat

 

Als dan alle regeltjes netjes zijn nageleefd, is nog een ding heel belangrijk. Je moet eerlijk luisteren naar jezelf, jouw behoeften en je eigen lichaam.

Toen ik mijn vriend voor het eerst opzocht was ik net twee maanden gediagnosticeerd met burn-out. Het ging al ietsje beter. Dat wil zeggen dat ik weer wist hoe ik een boterham moest smeren (dat was ik letterlijk vergeten in het begin). En ik kon weer een beetje redelijk slapen. Maar ik had ook nog veel paniekaanvallen, raakte makkelijk overprikkeld en kon binnen een uur zo totaal uitgeput zijn dat ik acuut op non-actief moest. Het was dus heel spannend om de vliegreis naar hem te maken.

Die eerste keer dat ik JB opzocht heb ik eigenlijk niet veel meer gedaan dan in bed zitten terwijl hij naar de universiteit ging. We hadden een eenvoudig hotelletje geboekt en dat was erg fijn. Ik hoefde nergens aan te denken. Ik kon ontbijt op de kamer krijgen en als ik zin had thee drinken in de fijne lounge. Maar door mijn burn-out zat ik meestal in bed DVD’s te kijken en lag ik te slapen. Ongeveer twee uur voordat JB ‘thuis kwam’ begon ik dan langzaam in etappes mezelf op te kalefateren. Douchen, aankleden… Als kostte me extra veel moeite en tijd. Als hij er was gingen we ergens in de buurt wat eten.

Toen ik hem 8 maanden later weer opzocht was ik al een heel stuk beter. Dat was echt een wereld van verschil! Ik was vrolijker, kon af en toe in mijn eentje iets leuks gaan doen en ook samen zijn we leuke dingen gaan bekijken.

Het is dus super belangrijk dat je goed naar jezelf luistert. In alle fasen van het proces.

Kies een bestemming uit die past bij wat je nu tijdens je burn-out nodig hebt. Niet iets waar je van tevoren allemaal zorgen over hebt, maar juist iets waar je een ‘hè, hè, wat fijn’-gevoel van krijgt. Het liefst een vakantie waar je weinig voor hoeft te regelen en waar goed voor je gezorgd wordt.

Stel dat je kinderen hebt, dan is een vakantie met een animatieteam misschien wel erg fijn. Dan kun jij af en toe wat uurtjes voor jezelf nemen. Of ga naar dat vakantie-eiland waar je alles goed kent en je veilig  en fijn voelt. Waar je de weg naar het bakkertje blind kent. Kies een hotel waar zoveel mogelijk al voor je verzorgd is. Je kunt dan nog steeds uit eten als je wilt. Maar als het een keer niet goed met je gaat, hoef je alleen maar even de eetzaal in te lopen om wat te kunnen eten.

Maak het jezelf makkelijk.

 

Als je met burn-out op vakantie gaat, ga met fijne mensen

 

Ga alsjeblieft niet met een grote vriendengroep die van jou verwacht dat jij gezellig mee gaat feesten. Of met je zus die stiekem hoopt dat jij gezellig ellenlange gesprekken met haar gaat voeren, hoe goed ze het ook bedoelt. Als je een burn-out hebt kun je vaak niet (lange tijd) op zo’n manier meedoen. Dat zijn veel te veel prikkels. Ga met iemand waarbij je urenlang stil voor je uit kunt staren en je nog goed kunt voelen.

Want dat is super belangrijk. Je zult namelijk veel momenten hebben waarop jij je gewoon even wilt terugtrekken. Of je slaapt erg veel. Dan moet je niet het gevoel hebben dat je leuk moet doen voor een ander.

Vind dus iemand die zich ook goed alleen kan vermaken en het gezellig vindt om wat samen te doen als jij je daar goed genoeg voor voelt.

 

Plan niet (teveel) op een dag

 

Het beste vind ik nog steeds om gewoon geen plannen te maken tijdens je vakantie als je een burn-out hebt. Zeker niet als je net een burn-out hebt. Dan kan het zo enorm per dag verschillen hoe jij je voelt. Om het optimale uit je vakantie te halen, kun je het beste op de dag zelf beslissen wat je gaat doen.

 

 

Goede voorbereiding = een aangename vakantie bij burn-out

 

Als je een burn-out hebt en op vakantie gaat, dan is ook de voorbereiding erg belangrijk. Wanneer jouw vakantie geboekt is, is het belangrijk om een lange aanlooptijd te nemen.

Vroeger was je misschien snel en handig met het inpakken van koffers en checken of je alles bij je had. Nu is de kans groot dat dit veranderd is. Download een handige checklist, zoals deze van Reischecker.nl.

Zet je koffer twee weken van tevoren al klaar. Leg de belangrijkste spullen er al in, zoals je paspoort, creditcard en een telefoonoplader. Kijk ook even of de datum op je paspoort nog klopt.

Begin ongeveer een week voor je vakantie met het inpakken van kleding, handdoeken etc. Zo komt niet alles op de laatste dag aan. Je kunt in etappes werken en als je vergeten bent die ene leuke broek te wassen heb je de tijd om dat nog zonder extra stress te doen.

Dus zoals altijd geldt: zorg goed voor jezelf!

 

Liefs, Nien

 

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)