Drie nieuwe tips om te kunnen slapen

double-bed-1215004_1920

Slapen is zo belangrijk voor je kwaliteit van leven. Tijdens mijn burnout werd ik er gek van dat ik niet lekker kon slapen. Het is alweer even geleden dat ik een artikel schreef met tips hierover. Inmiddels heb ik weer een aantal trucjes geleerd die ik natuurlijk graag met jullie deel.

Er zijn een aantal dingen die je kunt doen in de vormgeving van jouw dag om ´s avonds beter in slaap te komen. Daarover schreef ik ook al eerder een artikel. En ook deelde ik filmpjes van andere Youtubers met hun beste tips om te slapen. In de laatste jaren heb ik daarnaast de volgende trucs bijgeleerd. Ze werken heel goed voor mij.

Dr Vogel Dormeasan

Je kunt Dormeasan van Dr Vogel in verschillende vormen kopen, maar ik ben vooral dol op de hot drink. Het smaakt naar vlierbessen (een beetje een zure bessensmaak). Vooral in de winter, als ik door de donkere dagen soms een wat raar slaapritme heb, gebruik  ik dit middeltje graag. Het is volledig natuurlijk (homeopatisch) en dus niet schadelijk.

Ik integreer Dormeasan in mijn avondritueel (het hebben van een tijdstip en ritueel voor het slapengaan blijft belangrijk voor me). Ik doe water in de waterkoker en ga douchen. Als ik uit de douche kom meng ik het hete water met een lepeltje Dormeasan en dat drink ik tijdens het lezen van een ontspannend boek op in bed. Ik merk dat ik er echt lekkerder door slaap.

dormeasan

Warmte en voetenmassage

Een belangrijke reden waarom ik douche voor het slapen is dat mijn lichaam dan lekker warm en rozig is. Ik heb gemerkt dat ik lekkerder slaap als ik al een beetje warm ben. In de zomer heb ik dat douchen dan ook wat minder nodig. In de winter neem ik juist ook nog een kruikje mee naar bed.

Een tweede reden om te douchen voor het slapen is dat het me helpt om mijn gedachten los te laten en mijn lichaam beter te voelen. Doordat ik voor het slapen minder in mijn hoofd zit (en dus minder pieker) slaap ik ook lekkerder.

Jezelf een voetmassage geven helpt ook heel goed om uit je hoofd en in je lichaam te komen. Ik gebruik daarvoor liever bodylotion dan olie. Olie kan zo plakkerig en glibberig zijn, en dat is niet lekker als je daarna nog wilt slapen. Een wat vettere bodylotion trekt juist in je voeten en sluit de warmte van je handen heerlijk in. Mijn voeten blijven dan nog lang warm.

De truc bij het masseren van je eigen voeten, is helemaal in het moment zijn. Voel je voeten van binnenuit. Doe het niet even vlug, maar met aandacht. Voel hoe je handen je voeten kneden en wrijven. Door met heel de aandacht bij je voeten te zijn vertragen je gedachten al vanzelf.

slapen

Visualisatie: je droomhuis

Dit was echt een geweldige ontdekking. Niet lang geleden lag ik ’s avonds in het donker te mijmeren over mijn droomhuis. Ik was helemaal niet bezig met hoe ik het zou bereiken, maar eerder hoe het zou zijn om dat huis te hebben. Alsof ik het al had, dus.

Ik stelde me voor hoe ik aan zou komen rijden in een witte Tesla (mijn droomauto), wat ik aan zou hebben en hoe mijn huis eruit zou zien (een boerderijtje vlakbij de stad, met een groentetuin en grote eettafel buiten). Er zou een barbecue aan de gang zijn met allemaal leuke vrienden. Vervolgens liep ik in gedachten ruimte voor ruimte door. De grote woonkamer met enorme boekenkast, de badkamer, alles. En voor ik het wist viel ik heerlijk ontspannen in slaap.

Omdat ik wilde uittesten of ik zo fijn in slaap was gevallen door deze visualisatie deed ik het een paar dagen daarna weer. En ja hoor, opnieuw heb ik zo lekker geslapen.

Ik kan je dit dus van harte aanbevelen. De enige kanttekening is dat je niet allerlei plannen gaat maken voor hoe je dat droombeeld gaat bereiken. Het enige wat ertoe doet is om even helemaal in dat beeld te zijn en er van te genieten.

Wat doe jij als je niet kunt slapen?

 

 

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Blog Comments

Leuk artikel! Ondanks dat ik merk dat de burn-out bij mij langzaam vooruit gaat blijft slapen toch nog wel echt een dingetje. Periodes van complete rust, zen-zijn en redelijk slapen worden iedere keer weer opgevolgd door periodes van onrust, wakker liggen )en dus de volgende dag gesloopt zijn). Snap er zelf niks van hoe dit kan. Herkent iemand dit?

Ha Lach, voor mij is het in ieder geval heel herkenbaar. Je kunt erop vertrouwen dat de onrustige periodes na verloop van tijd steeds korter worden en de innerlijke rust juist steeds meer aanwezig.

Wat een mooi blog! En die van dat droomhuis ga ik eens uitproberen 🙂 (ps: jij ook al een witte Tesla!!)
Ik ben niet altijd een goede slaper, daarom ben ik nu EFT aan het leren.
Maar vanavond eerst dat droomhuis!

Ha Marianne,

Thanks! 🙂 Haha, ja, witte Tesla’s zijn top!

Enjoy your dreamhouse!

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)