Een geweldige oefening om je lichaam weer te voelen

Van veel mensen die kampen met burnout, stress of depressie hoor ik dat ze veel moeite hebben om hun lichaam goed te voelen. Ook bij mij was dat het geval. Nog steeds heb ik de neiging om in drukke tijden ‘naar mijn hoofd’ te vertrekken. Tot ik dit ritueeltje ontdekte, waardoor ik mijn lichaam (en dus mijn wensen, grenzen en energiepeil) weer goed voel.

Wim Hof, Alexander Lowen en bioenergetica

Piepklein stukje achtergrond, voordat ik je het geheim van mijn super ochtendritueel verklap. Jullie kennen vast allemaal Wim Hof wel, ook wel The Iceman genoemd. Hij weerstaat vriestemperaturen, beklimt besneeuwde bergen in zijn blote niksje en gaat rustig een kwartiertje in een ijsbad zitten.

Alexander Lowen ontwierp de leer van de bioenergetica, in navolging van mensen als Reich, Jung en Freud. Lowen is oorspronkelijk een medische wetenschapper, die hele interessante ontdekkingen heeft gedaan over de energiestromen tussen lichaam en geest.

Wat de drie met elkaar gemeen hebben is dat ze ieder op hun eigen wijze vertellen dat wij als mensen heel veel energie geblokkeerd houden in ons lichaam. Dat komt doordat we bepaalde emoties van onszelf, onze ouders, partner of baas niet mochten hebben. Je begint de dingen die je eigenlijk spontaan voelt en vindt te onderdrukken. Dat bouwt zich in je lichaam op als een blokkade, waardoor je niet meer goed kunt ontspannen. Het effect is bovendien ook dat energie niet meer lekker doorstroomt door je lichaam. De meeste Westerlingen hebben bijvoorbeeld een oppervlakkige adem, omdat we ons buikgebied hebben afgesloten. Daar liggen veel onderdrukte emoties (met name verdriet, boosheid en seksuele energie).

Ik geloof dat burnout het instorten is van al die constructies die we rond onze angsten en emoties hebben opgebouwd. Het kan ook echt voelen als de druppel die de emmer deed overlopen. Of de Engelse uitspraak die ik zelf nog toepasselijker vind: the straw that broke the camel’s back.

Het is onaangenaam, want nu komt in een stortvloed alles naar buiten wat je zo lang onderdrukt hebt. Maar je mag er ook dankbaar voor zijn. Dit proces breekt heel veel verkrampingen voor je af. Daardoor wordt je op den duur een steeds vrijer mens.

Waarom dit ritueel?

Volgens de bioenergetica is het belangrijk om blokkades los te maken door middel van beweging en een gezonde adem. Je bent geneigd om ongezond te ademen. De kans is groot dat je dit nu ook doet, terwijl je dit artikel leest. Je adem vasthouden, ondiep ademen of geforceerd ademen zijn daar allemaal voorbeelden van.

De reden hiervoor is dat je onbewust de blokkades probeert te vermijden die je in je lichaam hebt opgebouwd. Terwijl de snelste weg naar herstel juist is in deze blokkades ademen en ze echt doorvoelen. Dan ga je ook je lichaam en subtielere ervaringen van je zintuigen weer voelen.

Hoe kun je nu gezonder ademen en je lichaam helpen blokkades op te ruimen?

Waarom ik elke ochtend onderstaand ritueel doe

  • Je voelt echt meteen verbetering.
  • Je krijgt onmiddelijk een gevoel van ontspanning
  • Tegelijkertijd ben je door de verbeterde bloedcirculatie scherper en helderder in je hoofd
  • Je voelt subtiele sensaties in je lichaam waar je je eerder niet van bewust was (tintelende huid, een gevoel van flow / ‘stromen’).
  • Je bent meer aanwezig in je lichaam, kunt je benen echt voelen etc.
  • Als je het elke dag doet word je steeds rustiger en ontspannener. Er is meer ‘basis’.

Dit is wat je doet

Het is eigenlijk heel simpel.

  • Stap 1
  • Zorg dat de badkamer lekker warm is en dat je een fijne handdoek klaar hebt hangen.
  • Neem eerst een hete douche. Je mag het er best warm van krijgen.
  • Stap onder de straal uit.
  • Stap 2
  • Zet de warme kraan helemaal uit en draai de koude kraan helemaal open.
  • Doe eerst je polsen en enkels onder de koude kraan.
  • Doe dan je benen en armen onder de koude kraan.
  • Ga vervolgens met je rug en buik onder de koude kraan
  • Neem vooral ook ‘the downstairs department’ even goed mee (yep, de koude douche er op richten), en vergeet ook je oksels niet.
  • Je hoofd gaat als laatste.
  • Koel je hele lichaam in een keer en zo goed mogelijk.
  • Stap 3
  • Stap onder de douche uit en ga bijv. op een antislip badmatje staan.
  • Spring op en neer en maak een ‘hoe’ geluid op de uitademing, op het moment dat je de grond raakt. Laat de ‘hoe’ diep uit je buik / bekkengebied komen.
  • Stap 4
  • Zet de warme douche weer aan op een voor jou aangename temperatuur.
  • Stap er onder en voel hoe alles begint te tintelen. Opeens ben je je veel bewuster van je lichaam.

Extra tips

  • Ik doe tegenwoordig twee rondjes (warm / koud / warm / koud / warm). Voor mij zorgt dat voor extra ontspanning. Vooral omdat ik de tweede keer koud lang zo eng niet vind en mijn lichaam al uit zichzelf begint op te warmen.
  • Bij de tweede keer warm gebruik ik een loofah (je kunt ze ook als washand krijgen) of sisalhandschoen en scrub mijn hele lichaam flink van boven tot onder. Dit doe ik ongeveer twee keer per week (niet vaker! Dat is niet goed voor je huid).
  • Gebruik pas bij de tweede keer warm een fijne douchegel en shampoo. Neem rustig de tijd om jezelf in te zepen en echt te voelen wat je doet. Je zult verbaasd zijn hoeveel meer je voelt door de oefening die je daarvoor hebt gedaan!

Ga jij het proberen?

Liefs, Nien

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Blog Comments

Is dit douche ritueel ook geschikt om ‘s avonds te doen. Ik douche graag in de avond.

Did it! En heb zelfs nog even compleet onder de koude douche gestaan. En dat even zou natuurlijk langer kunnen worden ;). Het was idd een tintelervaring, ook activerend had ik het idee. En heel bewust heb ik me ingewreven met de douchecrème en gevoeld en geroken :). Mmm. Ik douche overigens niet iedere dag.

Wauw, kanjer! Goed bezig en het klinkt super fijn 🙂 Op de dagen dat je niet doucht zou je bijvoorbeeld meteen als je uit bed bent gekomen en je hebt opgefrist een klein rondje kunnen gaan wandelen. Zonder muziek en in comfortabele kleding. En dan bewust de buitenlucht ruiken, je voeten voelen, de zon of wind op je huid etc.

Dit is een interessant artikel. Ik heb echt een hekel aan koud water, maar iets intrigeerd mij om dit toch uit te oefenen. Morgenvroeg ga ik het ook gewoon doen!

Woehoe!! Stoer 😀 Hoe is het gegaan? Ik zit nog even in mijn pyama een artikel te maken en comments te beantwoorden en dan ben ik zo ook aan de beurt.

Woe, een uitdagende oefening. Wie weet ga ik hem morgenochtend proberen.

Ja, doen! In het begin denk je echt: neeeeeeee!!! Haha. Maar op dag drie wordt het al makkelijker en daarna wordt het zelfs aangenaam om onder de koude douche te staan. Laat maar weten hoe het gaat. Ik ben benieuwd!

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)