Goed eten tijdens je burnout

vegetables-752156_1280

Een goed ritme is belangrijk bij het hervinden van jezelf als je overspannen bent. Eten speelt daarin een grote rol. Dit kan soms lastig zijn, omdat je juist door de overspannenheid een gebrek aan overzicht en concentratie hebt. Ik heb daar voor mezelf een trucje op verzonnen dat ik ‘Het Eetschema’ heb genoemd. Eigenlijk is het heel simpel: je vult op een overzicht in wat je iedere dag gaat eten, zodat je daar op het moment dat je het eten moet maken niet over na hoeft te denken.

Do’s

  • Houd een vast ritme aan van tijden waarbinnen je slaapt, wakker wordt, eet, sport en werkt.
  • Zorg dat je zes keer per dag eet (om de twee uur). Dat kunnen ook tussendoortjes zoals een appel zijn.
  • Zorg voor voldoende variatie in je voeding. Dus niet alleen maar boterhammen en pasta, maar ook vis, fruit, groente en een (bij voorkeur biologisch) stukje vlees.
  • Koop de ingredienten voor je eten zoveel mogelijk vers. Dus zelf tomaten in blokjes snijden met knoflook en ui om een tomatensaus te maken, in plaats van een pot pastasaus om te keren. Ik weet dat dit klinkt als veel gedoe, maar je lichaam heeft niets aan die voorverpakte nepvoeding. Bij de Recepten voor het avondeten vind je hele snelle, makkelijke recepten met verse (goedkope) ingrediënten.
  • Neem iedere dag een multivitamine. Je lichaam verbruikt extra energie in dit herstelproces, en wat hulptroepen zijn zeker welkom!
  • Ga bewegen. Een rondje door de buurt wandelen is al een goed begin. Hiermee help je je spijsvertering en de afvoer van gifstoffen op gang. De stresshormonen in je lichaam zijn ook gifstoffen, en beweging helpt deze uit je lichaam te krijgen.
  • Ga iedere dag even naar buiten. Voor de vitamine D (die je alleen kunt binnenkrijgen van de zon) en om je hoofd leeg te krijgen.

Don’ts

  • Gebruik geen dranken met cafeïne of taurine er in. Dit geeft je lichaam een vals gevoel van energie, waardoor je je grenzen niet voelt. Daardoor ga je er steeds overheen en wordt je alleen maar vermoeider. De enige oplossing tegen extreme vermoeidheid is luisteren naar je gevoel en even rustig aan doen. Je lichaam is goed in staat zichzelf te herstellen, als je het daarvoor de kans geeft.
  • Eet niet te vaak ‘gemaksvoeding’ zoals pizza, friet of diepvriesmaaltijden. Af en toe een keertje kan natuurlijk wel.
  • Onregelmatig leven, steeds op verschillende tijden naar bed gaan en eten. Daardoor raakt je biologische klok nog verder van slag. Ook al kun je niet meteen slapen, of heb je niet veel honger: ga naar bed op een vaste tijd, word op een vaste tijd wakker en eet op vaste tijden (al is het maar een halve banaan).
  • Drink geen alcohol. Je lichaam moet extra hard werken om deze gifstoffen af te breken. Normaal gesproken kan het dat wel aan, maar als je overspannen bent heeft je lichaam alle energie nodig om te herstellen.
  • Rook niet. De reden hiervoor is dezelfde als die bij alcohol.

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)