Hoe belangrijk is nachtrust? Beter slapen door lichtwering

  • Home
  • Herstellen
  • Hoe belangrijk is nachtrust? Beter slapen door lichtwering

Nachtrust, ik heb er op Jong Burnout al vaker over geschreven. Een goede nachtrust is dan ook super belangrijk. In je slaap herstelt je lichaam en komt je geest tot rust. Hoe jij met licht in je slaapkamer omgaat speelt daarbij een grote rol.

Beter slapen dankzij goede verduistering

 

Als je gaat slapen is het belangrijk dat jouw slaapkamer zo donker mogelijk is. Je slaap-waakritme wordt bepaald door de stofjes melatonine en cortisol. Cortisol helpt je wakker te worden (of blijven) en melatonine is het slaaphormoon.

Als het licht wordt, maakt je lichaam cortisol aan om je wakker te maken en door de dag heen wordt het ook nog een beetje afgegeven om je wakker te houden.

Maar als je gaat slapen wil je natuurlijk melatonine aanmaken en geen cortisol. Zeker als je gestresst bent is het extra belangrijk om te letten op je nachtrust en voldoende duisternis in je slaapkamer. Want cortisol wordt ook wel het stresshormoon genoemd. Bij mensen met burn-out racet dit hormoon door het lichaam.

Als je gaat slapen, wil je dit hormoon dus niet extra stimuleren. Hoe zorg je ervoor dat je lichaam makkelijker overschakelt op melatonine? Simpel: maak je slaapkamer donker en verminder (blauw) licht vlak voor het slapengaan.

 

Mogelijkheden om je slaapkamer goed te verduisteren

 

Wij hebben thuis twee grote lantaarnpalen voor onze slaapkamerramen staan. Dat is natuurlijk niet ideaal. Daarom hebben we gekozen voor goed verduisterende rolgordijnen van Ikea. Die zijn op zichzelf prima. Het enige nadeel is dat ze aan de zijkant niet helemaal afsluiten, waardoor er toch nog wat licht binnenkomt langs de randen. Ik ben me daarom aan het verdiepen in de mogelijkheden om de slaapkamer echt volledig te verduisteren.

 

  1. Een optie is om een zijgeleidingsprofiel voor de rolgordijnen te maken. Ikea verkoopt deze helaas niet (dat zou ik echt een aanvulling vinden!). Je kunt ze ook zelf maken als je twee rechterhanden hebt en een bouwmarkt om de hoek. Persoonlijk vind ik dat een beetje veel werk.
  2. Er zijn ook volledig verduisterende rolgordijnen te koop. Bijvoorbeeeld via Bol.com kun je tegen een redelijke prijs verduisterende gordijnen kopen die al met een zijgeleidingsprofiel of casette worden geleverd.
  3. De laatste optie die ik voor ogen heb is om gewoon ouderwets dikke verduisterende gordijnen voor de rolgordijnen te hangen. Zo hebben we dubbele lichtwering.

 

 

Een betere nachtrust door je telefoon, laptop en tv uit te zetten

 

Blauw licht is super schadelijk voor een goede nachtrust. Blauw licht komt onder andere van laptops, tablets, telefoons en televisies. Het vertraagt de melatonine-aanmaak aanzienlijk, waardoor jij dus niet lekker in slaap valt.

Maar er zijn nog veel meer erge gevolgen aan het kijken naar electronische schermen voordat je gaat slapen. Zo vertraagt het de stofwisseling, kan het bepaalde vormen van kanker veroorzaken, en ook lupus en diabetes. Er zijn zelfs wetenschappers die zeggen dat extreme blootstelling aan blauw licht (denk: elke avond voor het slapengaan Tetris spelen op je telefoon of hele nachten gamen) ertoe leidt dat de ogen beschadigd of op termijn zelfs blind raken.

Dit komt doordat melatonine niet alleen helpt om lekker te slapen. Het is een soort superstofje, dat ook helpt bij je stofwisseling en bij het voorkomen van kanker.

Er wordt door de wetenschap hard gewerkt aan oplossingen voor dit probleem. Want blauw licht zit in schermen, maar bijvoorbeeld ook in tl-buizen. En dat is slecht nieuws voor iedereen die in een kantoor werkt.

En nee, een e-reader voor het slapengaan is ook géén goed idee. Ook daarin zit blauw licht. Het maakt geen verschil of je de kleur van het scherm van je e-reader, telefoon of tablet bijstelt (sommige devices hebben die optie). Het blauwe licht zit op dit moment nog steeds in alle electronische schermen.

Gewoon lekker een uur voordat je gaat slapen alles uitzetten en een ouderwets boekje lezen, mediteren of naar muziek luisteren dus 🙂

 

Heb jij weleens stilgestaan bij de effecten van licht op je nachtrust? En wat doe je om goed te kunnen slapen?

 

Liefs, Nien

 

 

 

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Blog Comments

Interessante post!

Mag ik een klein beetje aanvullen met mijn ervaring?

Het is knaplastig met die straatlantaarns voor jouw raam, dat begrijp ik volledig. Dat probleem hebben we hier ook bij ons thuis.

Ik heb er wel bewust voor gekozen om de spleten te behouden langs de zijkanten, net om de reden dat je hier boven ook aanhaalt. Natuurlijk licht zorgt ervoor dat je ook natuurlijk wakker wordt.

Als er geen spleet meer is, slaap ik misschien iets dieper en beter, maar krijgt mijn lichaam ook niet meer een natuurlijk signaal (geen wekker) wanneer het dient op te staan.

Zoals met de meeste zaken is het een balans zoeken, succes nog en veel plezier!

Hi Frederik,

Mooie aanvulling. Dankjewel daarvoor! Je hebt helemaal gelijk. Natuurlijk licht helpt juist ook met fijn wakker worden.

Groet, Nienke

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)