Hoe kom je uit een burnout?

person-692159_1280Dit is logischerwijs de vraag die me het meest wordt gesteld. Samen met vragen over de angst dat ‘het nooit meer over gaat’ en hoe lang het nog zal duren. Ik probeer hier een aantal antwoorden op die vragen te formuleren.

Hoe lang duurt een burnout?

Dat is voor een groot deel afhankelijk van de volgende factoren:

  • Hoe zwaar is de burnout? (Dat kan de psycholoog meten)
  • Herken je de signalen van je lichaam en geest over waar je werkelijke behoeftes liggen?
  • In welke mate kun je negatieve externe factoren in je leven verminderen?

Ik denk dat een volledig herstel van burnout in fases gaat, zoals ik in het uitgebreide blog over mijn burnout herstel heb beschreven. Maar het is in ieder geval zo dat het langer duurt dan je wilt (je wilt er nu uit), en dat je onderweg soms een terugslag zal hebben. Dat is normaal.

Het is niet voor niets dat sommige mensen eerst een tijdje in een hersteloord gaan. Er zijn daar geen negatieve externe factoren (er wordt voor je gezorgd, weinig prikkels). Daardoor krijg je ook meer ruimte om te luisteren naar de behoeftes van je lichaam en geest. Dat kan een boost geven in het aanvankelijke herstel.

Een hersteloord is echter duur, niet iedereen heeft dat geld. Ook ik niet, en ik heb zelf volledig kunnen herstellen met de hulp van een goede psycholoog. Dus hoe doe je dat?

Neem het ‘Hier & Nu’ als startpunt om uit je burnout te komen

Vergeet hoe je was voor de burnout. Vergeet dat je iemand moet zijn met veel energie en vol inspiratie. Accepteer dat je bent waar je nu bent. Want als je je constant blijft meten aan hoe het was gaan er twee dingen fout:

  • Je zet een standaard voor jezelf die op dit moment onhaalbaar is. Dat geeft je het gevoel dat je faalt, waardoor je de succesmomentjes niet kunt zien. Daardoor blijf je langer in de put zitten.
  • Je probeert je te meten aan de persoon die ervoor heeft gezorgd dat je nu een burnout hebt. Zie je hoe krom dat is? Je wilt helemaal niet terug naar hoe het was. Je wilt weer energie krijgen en het leven inrichten op een manier die bij je past.

Om dat laatste voor elkaar te krijgen is het van belang om lief voor jezelf te zijn en je successen te vieren.

Wees lief voor jezelf tijdens je burnout herstel

Het duurde heel erg lang voordat ik door had wat dat betekende. Want lief voor jezelf zijn betekende voor mij vroeger vooral een nieuwe jurk kopen of toch nog een extra stuk chocola eten.

Lief voor jezelf is veel meer dan dat! Het is een constante onderstroom van liefde, zoals je die ook kunt voelen voor iemand anders waar je veel van houdt. Als die persoon tegen je zou zeggen ‘ik ben te moe, zullen we gewoon een avondje op de bank zitten’, dan zeg jij natuurlijk ‘ja joh, prima. We hebben het toch sowieso fijn samen?’ Die ander hoeft voor jou niet extra zijn best te doen, want je houdt hoe dan ook van hem. Zo kun je ook leren naar jezelf te kijken. Tegelijkertijd ben je ook de beste vriend die na drie dagen bankhangen zegt: ‘en nu douchen en een rondje wandelen’. Lief voor jezelf zijn is houden van jezelf als je beste vriend(in).

Natuurlijk kan die nieuwe jurk of dat stuk chocola een gevolg zijn van lief voor jezelf zijn. Het is belangrijk om jezelf zo nu en dan te verwennen. Maar lief voor jezelf zijn betekent vooral trouw aan jezelf zijn.

Vier kleine successen bij je burnout herstel

Dit is een heel belangrijke les die ik heb geleerd. Je kunt in je burnout op twee dingen focussen: de alles verslindende zwarte paniek, moeheid en negatieve gevoelens OF de kleine bundeltjes licht die soms als sterren aan een donkere nachthemel zich aan je tonen. En dat is echt een keuze.

Natuurlijk is dat rotgevoel er altijd. Denk niet dat je door je vast te houden aan zo’n lichtpuntje, je kunt ontvluchten uit de burnout. Je moet er echt doorheen. Maar die positieve momenten en succesjes zijn wel je leidraad. Dat is heel belangrijk!

Zie het zo: je bent verdwaald in een hele lange grot. Je bent al dagen onderweg, en opeens zie je ergens een bundeltje licht. Dat geeft richting. Je weet dat je nog een eind moet lopen om volledig in het licht te kunnen staan. Maar houdt dat in dat je liever weg loopt van dat lichtje?

Accepteer dat je je rot voelt. Dat is nu een gegeven. Maar richt je op de kleine successen. Kon je vandaag zelf de was doen of naar de supermarkt rijden? Dat is een overwinning en een teken dat je weer een paar centimeter verder bent. Ook als het je morgen niet opnieuw lukt, het lukte vandaag wel. Dus zal het over een tijdje nog een keer lukken.

Geef het tijd

Zoals ik eerder al schreef: je bent niet binnen een maand uit je burnout. Je lichaam en geest hebben op de ‘reset’ knop gedrukt. Dus eerst wordt alles dat jou schaadde opgeruimd (stresshormonen, patronen die jou niet dienen) , en vervolgens leer je jezelf nieuwe positieve patronen. Daar gaat tijd overheen.

 

 

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Blog Comments

Wat een fijne site, heb er veel aan! Helaas nog altijd na 8 maand diepe dalen.. Ik heb een problematische zwangerschap achter de rug en mijn hormonen maskeerden mijn afstevenen op een zwaar burn out.. Hetgeen waar ik het meeste mee tob is dat ik natuurlijk een kleine heb.. Gelukkig een rustige lieve gemakkelijke baby, maar toch leef je op zijn klok en móet je soms echt van de bank af komen, ook al is je dag slecht.. Ik blijf vooral de conditie en de moeheid zo voelen, ook al ben ik echt al wel vooruit gegaan, het blijft altijd de balans zoeken…. Bedankt voor je site!

JongBurnout

Hi Stephanie,

Dank voor je berichtje. Probeer zoveel mogelijk rust te pakken ‘tussendoor’. Zorg voor je kindje, maar leg jezelf daarnaast niet teveel druk op en sta jezelf toe om tussendoor op de bank te liggen. Daarnaast kun je kiezen voor matige beweging om via je lichaam wat stresshormonen en vermoeidheid af te breken. Een klein rondje wandelen, eventueel met je baby in de kinderwagen. Daarnaast is meditatie en mindfulness erg fijn. Wellicht kun je een cursus / avondbijeenkomst vinden en eens per week een uurtje een oppas / familielid / vriend(in) regelen die op je zoontje past? Kortom: vind de ruimte waar die is en maak zoveel mogelijk dingen aangenaam binnen de mogelijkheden. Er is vaak veel ruimte en ontspanning in kleine dagelijkse dingen, als we er maar aan toe durven geven.

Sterkte met je herstel. Fijn dat de site je goed doet!

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)