Homeopathische / natuurlijke middelen tegen stress

 


Omdat je soms een steuntje in de rug nodig hebt en het gebruik van medicijnen in sommige gevallen te zwaar is, heb ik hieronder een lijstje gemaakt met homeopathische middelen die mij hebben geholpen.

In algemene zin kan ik je overigens aanraden om (tijdelijk) te stoppen met het drinken van alcohol en cafeïne (cola, red bull, koffie, zwarte theesoorten). Dat geldt ook voor roken. Alles wat rommelt met je hormoonhuishouding en je natuurlijke staat van zijn verandert brengt je verder van huis. Het is belangrijk om weer te kunnen luisteren naar de originele signalen van je lichaam. Het drinken van koffie of alcohol geeft je onechte energie of ontspanning, waar je later dubbel voor moet boeten.

 

Homeopatische middelen tegen prikkelbaarheid en lusteloosheid

Groene theesoorten en kruidenthee
Groene thee en kruidenthee helpen om je vochtbalans op peil te houden, in tegenstelling tot zwarte theesoorten. Het drinken van 2-3 koppen ‘goede’ thee helpt je gezondheid al aanzienlijk te verbeteren. Je voert sneller gifstoffen af, en daarmee dus de gifstoffen die door een teveel aan stress in je lichaam worden opgeslagen.

Sint Janskruid
Het regelmatig slikken van Sint Janskruid hielp mij met het tegen gaan van stemmingswisselingen. Het valt hierbij wel aan te raden het niet af en toe te nemen, maar bijvoorbeeld steeds bij het ontbijt een pil. Dan kan het kruid het beste zijn werk doen. Gewoon verkrijgbaar in potjes bij de Kruidvat.

Verse of gedroogde munt (bijvoorbeeld als thee)
Zowel vers als in theevorm te krijgen bij de supermarkt. Munt geeft je een beetje een oppepper en helpt om een wat helderder hoofd te krijgen. Lekker met honing (en honing heeft een sterk helende werking als je weerstand laag is, dus extra hulptroepen!).

Homeopatische middelen ter ontspanning / om beter te slapen

Ontspannende theesoorten
Mijn favorieten zijn:
Lavendel
Kamille
Sleepy time (van Celestial Seasonings, o.a. bij Albert Heijn en Jumbo)
Tension Tamer (Celestial Seasonings)

Valdispert Forte en Valdispert Nacht
De naam zegt het eigenlijk al. Valdispert is een uit o.a. valeriaan samengestelde pil, waarvan je er een paar neemt ongeveer een uur voor het slapen gaan. Het helpt mij om de scherpe kantjes van onrustige geest af te halen en ik slik het soms nog weleens als ik een drukke periode heb, zodat ik beter in slaap kan komen.

Passifloracomplex van Dr. Vogel
Dit is een rustgever met valeriaan en passiebloem. Ik vind dit een van de fijnste homeopatische middelen die er zijn. Neem er twee voor het slapengaan om beter in te slapen, of gebruik er iedere dag om de paar uur eentje je in algemene zin wat minder nerveus te laten voelen. Ook prettig bij spannende momenten, zoals vlak voor een (rij)examen of presentatie.

Dormeasan van Dr Vogel

Een ontspannend middel om rustig in slaap te vallen. Zowel verkrijgbaar in pilvorm, als siroop om een warme drank mee te maken. Ik vind het heel fijn om vlak voor het slapen gaan de warme drank te drinken, zeker na een onrustige dag of de avond voor een spannende dag. Werkt enorm goed en de volgende dag voel je je niet versuft, maar juist uitgerust.

Homeopatische middelen tegen angst- en spanningsklachten

Valdispert (normaal)
De gewone versie van valdispert is niet sterk genoeg om je te helpen inslapen, maar helpt wel prettig bij spannende momenten, zoals wanneer je weer begint met werken of als je een presentatie of examen hebt.

Passifloracomplex van Dr. Vogel
Zie hierboven bij ‘beter slapen’.

Dr Bach Bloesemtherapie
Even een paar druppeltjes op je tong bij acute stress of spanning en je voelt je al meteen rustiger worden.

Homeopatische middelen voor een betere weerstand

Omega 3 en 6 (visoliesupplement)
De beste die ik daar ooit van heb gebruikt is die van WinOmeg3complex. Maar eerlijkheid gebied me te zeggen dat een stukje zalm of tonijn twee keer per week ook fantastisch werkt.

L-lysine
Een belangrijk aminozuur waar we soms wat minder makkelijk aan komen, zeker in het geval je vegetariër bent. Het versterkt en verbetert je huid (en wordt daarom vaak ook tegen een koortslip geadviseerd). Het helpt je spieren om te herstellen en energie op te doen.

Multivitamine
Een multivitamine en mineralenpil versterkt in algemene zin je weerstand. Extra hulptroepen om de dag goed door te komen en gifstoffen af te voeren.

Vitamine B12
Zeker voor vegetariers is dit een belangrijke tip. Slik extra vitamine B12, om je ijzertekorten aan te vullen.

Magnesium, zink en calcium (combinatiepil)
Zoals bij vitamine B12 al gezegd, je lichaam moet een grote prestatie leveren om tegen de schadelijke uitwerking van stresshormoon cortisol te knokken. Deze inspanning is groter dan normaal. Je kunt tijdens een burnout daarom gemakkelijk een ijzertekort opbouwen. Als sporters energie tekort komen door een te groot ijzerverbruik gaan ze magnesium slikken. Omdat magnesium niet zomaar op zichzelf door het lichaam wordt opgenomen, moet het zich binden aan bijvoorbeeld zink en calcium. Vandaar dat je hierbij het beste een combinatiepil kunt nemen.

Vitamine C
Is belangrijk bij bijvoorbeeld koorslippen, maar ook om je weerstand te verhogen en in algemene zin gezonder te worden.

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Blog Comments

Hoi! Ik heb een aantal maanden sintjanskruid geslikt (3 per dag), maar ben er nu mee gestopt omdat ik niet het idee had dat het erg veel deed voor mijn. Bovendien voelde ik me stukke beter en dacht ik dat ik wel kon afbouwen. Ik heb eerst een week 2 pillen per dag geslikt en daarna een week 1 per dag. Ik merkte dat ik langzaam ineens weer erg last kreeg van angst en een onheilspellend gevoel. Nu ben ik helemaal gestopt en ik heb eigenlijk constant dat gejaagde, beangstigende gevoel. Kunnen dit de ontwenningsverschijnselen zijn? Ik heb eerder ook ontwenningsverschijnselen gehad van valdispert en oxazepam. Ik hoop dat het snel bijtrekt..

JongBurnout

Hi Tessa,

Ik ben natuurlijk geen medisch expert. Dit is wat ik weet: van homeopatische middelen kun je eigenlijk geen ontwenningsverschijnselen krijgen. Je hoeft er niet van ‘af te kicken’, zoals bij chemische middelen wel het geval is. Aan de andere kant brengt bijvoorbeeld Sint Janskruid wel meer balans in je lichaam en hebben stresshormonen daardoor minder vat. Als je nog niet voldoende ontstresst bent in je dagelijks leven en tegelijkertijd St Janskruid afbouwt, dan ervaar je jouw dagelijkse stress natuurlijk gewoon weer. Door te mediteren, vaste patronen in je leven in te bouwen en zo weinig mogelijk dingen als cafeïne, alcohol en suiker te gebruiken kun je al heel wat ondervangen. St Janskruid staat bij homeopaten bekend als een middel met een krachtige werking. Daardoor is het verschil voor en na misschien zo groot. Wellicht deed het toch meer voor je dan je dacht?

Liefs, Nien

Ha Nienke,

Dankjewel voor de heldere uiteenzetting. Heb jij enig idee hoe het zit met resistent worden tegen slaapmiddeltjes? Valdispert Forte werkte bijvoorbeeld supersnel, Dag en Nachtrust vaak ook, maar ik merk dat het nu steeds moeilijker wordt om er echt van in slaap te vallen.
Ik weet dat je geen dokter bent, dus ik zal ook eens de moed verzamelen om naar mijn eigen huisarts te stappen.

Trouwens, een blog met zoveel informatie voor jonge mensen met (beginnende) burnouts of andere stress-symptomen is een unicum, blijf er zeker mee doorgaan! Ik denk dat je een hoop leed voorkomt door er zo open over te zijn.

Heel veel liefs,

Floris

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)