Burnout en leuke dingen willen doen? Het Inspiratieboek

  • Home
  • Herstellen
  • Burnout en leuke dingen willen doen? Het Inspiratieboek

Burnout inspiratie ontspannenHet meest frustrerende aan het hebben van een burnout of (lichte) overspannenheid is dat je het gevoel hebt steeds minder te kunnen, terwijl je wel wilt. Met name de ‘leuke’ dingen ontglippen je. Hier heb ik veel tranen over gelaten. Juist nu heb je het nodig om fijne dingen te doen, maar de energie om je ertoe te zetten ontbreekt simpelweg. Daarom heb ik het Inspiratieboek voor mezelf bedacht.

Er is niets erger dan jezelf te moeten vertellen dat je iets niet kunt, omdat je geen energie hebt. Het knaagt aan je zelfvertrouwen en gevoel van eigenheid en genieten. Door een Inspiratieboek te maken kun je tegen jezelf zeggen, ‘dit kan ik binnenkort allemaal weer doen’, in plaats van te zeggen, ‘ik kan dit niet’.

In mijn Inspiratieboek heb ik bijvoorbeeld interviews gedaan van mensen waarop ik (professioneel of qua levensinstelling) wilde lijken. Daarnaast deed ik er dingen in waar ik graag wat mee zou willen, zoals een massageworkshop of vrijwilligerswerk. Je kunt er alles in doen wat je wilt: quotes, een plaatje van een mooie reis die je ooit wilt maken, een brief van een vriendin en titels van liedjes waar je graag naar luistert. Alles wat jou een goed gevoel geeft.

Normaal gesproken onderneem je dingen in het leven die jou een gevoel van eigenheid en identiteit geven, ‘dit ben ik’. Als je een burnout / overspannenheid hebt kun je die dingen niet. Dat kan een verlies van identiteit betekenen. Door het bijhouden van een Inspiratieboek heb je toch de mogelijkheid dingen te verzamelen die voor jou wezenlijk zijn. Het helpt je bovendien om juist tot de kern van je identiteit te komen. Ik kan je ook aanraden om hierin een ‘Lijstje van energiegevers’ op te nemen: dingen die jou energie of plezier geven.

Nu kun je weer wegdromen bij fijne dingen, omdat je ze in de map kunt stoppen en tegen jezelf kunt zeggen: ‘one day…’

Benodigdheden:

  • Ringbandmap A4 met doorzichtige bladen waar je iets in kunt doen (zoals bij van die kleine fotomapjes)
  • Alle fijne, grappige, mooie, leuke, gekke, inspirerende dingen die je tegenkomt in tijdschriften, in gesprekken en door je eigen ervaringen.

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Blog Comments
Avatar

Bedankt voor deze tip. Ik werd precies depri van niets leuks kunnen doen, terwijl ik dat juist wil, precies zoals je zegt.
Ik ga het proberen!

JongBurnout

Heel graag gedaan 😀

[…] navolging van het Inspiratieboek kreeg ik een geweldige tip van mijn therapeut. Een van haar cliënten was begonnen met het aanleggen […]

[…] navolging van het Inspiratieboek kreeg ik een geweldige tip van mijn therapeut. Een van haar cliënten was begonnen met het […]

Avatar

Meid wat fijn om dit te lezen, ik ben zelf 22 en heb ook al 4 maanden een burnout. was normaal een echte levensgenieter, veel stappen sporten etc. iedereen willen helpen.
Ik heb echt veel aan deze site. Ik slaap elke nacht maar een paar uur met veel realistische dromen. het duurt uren voordat ik in slaap en word telkens wakker waardoor ik weer niet in slaap val. ik kan mezelf niet aan een ritme houden nog maar lees nu overal dat het heel erg belangrijk is. Ik spring van hak op de tak qua herstel, weet niet wat het beste voor me is. Wil van alles uitproberen.
Ik had een vraag over de slaaptabletten. ik heb zelf ook al maanden 10 tabletten thuis liggen, afgelopen nacht voor ht eerst er 1 genomen maar vind het maar niks.. Ik ben angstig voor bijwerkingen etc. en hoe meer ik er op focus hoe meer ik het gevoel heb dat ik daadwerklijk die bijwerkingen heb. Toen je gestopt was met die kuur sliep je toen uit jezelf goed?
fijn dat het met jou goed is gekomen allemaal. vind anderhalf jaar wel lang moet er niet aan denken als het nog zo lang gaat duren.
Groetjes Mel

Avatar

Ik lees net jou comment Mel. Zelf ben ik 23 en sinds 2 maanden een burn out. Bij mij ging het slapen de eerste weken (en jaren daarvoor ontzettend slecht). Snachts uren wakker en vroeg wakker. Ik ging extra vroeg naar bed, omdat ik moe was. Tip van de dokter om de regelmaat qua slapen niet gelijk toe te passen, zorg eerst maar dat je slaapt. Probeer los te laten dat je slecht slaapt, ik zei tegen mezelf je hoeft te volgende dag toch niet meer te werken en moe ben je toch al. Eindelijk na een 1,5 jaar slaap ik tot 7/8 u ochtends zonder s nachts uren wakker te liggen. Af en toe gebeurd het nog wel, en dat is balen. Maar hoe sneller ik accepteer dan maar wat minder slaap, is het voor ik het weet ochtend en ben ik toch weer in slaap gevallen.
Ik heb ontzettend veel moeite met het gevoel niks meer te kunnen en wat is verstandig om wel en niet te doen. Ik ga het inspiratieboek proberen!

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)