Kracht vinden als je geen kracht meer denkt te hebben

love-heart-hand-romantic

Als ik een ding van burn-out heb geleerd is het wel het vinden van kracht op onvermoede plaatsen. Burnout leert je om steeds opnieuw weer op te staan, door te gaan en muur na muur te doorbreken. Je eigen muren, welteverstaan, waarna de wereld om je heen niet anders kan dan jouw nieuwe keuzes en grenzen respecteren. Maar waar vind je de kracht om dit te doen?

Kracht is niet wat je denkt dat het is

Ik zie burn-out als een leraar. Een van de krachtigste lessen die mijn leraar me meegegeven heeft is dat ik al mijn oude definities van krachtig zijn kon laten varen. Ze zeggen weleens dat je eerst bepaalde dingen moet ‘ontleren’ voordat je nieuwe dingen kunt aanleren. In het geval van kracht vinden is dat zeker waar.

Hoe ziet ‘valse kracht’ eruit? Kortgezegd laat het zich kenmerken door dit soort gedachten:

  • Nog ‘even’ dit doen (terwijl je het niet meer te geven hebt)
  • Doorduwen terwijl je je aan alle kanten geblokkeerd voelt
  • Tanden op elkaar en doorbijten (vaak letterlijk: je kaak en schouders verkrampen)

Tegen de stroom inzwemmen

Deze vorm van kracht is zo verraderlijk, omdat het je het idee geeft dat je goed bezig bent terwijl je niet of slechts langzaam vooruit komt. Doordat je veel energie verliest voelt het alsof je ‘goed’ bezig bent. Je hebt aangeleerd dat dit gevoel een goed gevoel is, omdat er vaak een beloning tegenover is gesteld. Zoals blokken voor een examen van een vak waar je niets mee hebt, heel slecht in bent en geen zin in hebt. Maar het levert je wel een 8 op ( of een 6…). Dat je waarschijnlijk voor de rest van je leven dit vakgebied zult mijden als de pest en dat het daarom een waardeloze 8 is vertelt niemand je op voorhand.

De hoeveelheid energie die het kost om tegen de stroom in te gaan staat niet in verhouding met dat wat je er aan overhoudt. Je komt maar langzaam vooruit. Er moet toch een betere weg zijn?

stream-967624_640

Krachttactiek 1: Double down on your talents

… En je dromen, wensen, positieve vriendschappen. Steeds meer (job) coaches zijn ervan overtuigd dat je het beste kunt investeren in dat wat al goed gaat en dat waar je vrolijk van wordt. Nou ga ik er vanuit dat je zelf ook verstandig genoeg bent om dat niet te interpreteren als ‘rij iedere dag naar de McDonald’s en breng de rest van je tijd apatisch op de bank door.’ Ik ga er vanuit dat je ergens wilt komen in je leven, maar wel met een goed gevoel.

Dat kan als je extra tijd en energie steekt in wat jij van nature al leuk vindt en goed kunt. Zelfs als je nieuw bent in dat vakgebied zul je een versnelde groei doormaken. Je pikt dingen eerder op, omdat je er zin in hebt en uit jezelf al een goed begrip hebt voor wat er verteld wordt.

Bij het herstellen van burnout geldt eigenlijk hetzelfde. Probeer niet te ‘vechten’ of ‘door te bijten’. Richt je simpelweg op wat goed voelt, fijn is en waar je ontspanning van ervaart.

Krachttechniek 2: de afwas staat er morgen ook nog wel

Als je nog maar een beetje energie over hebt vandaag, besteedt die dan aan jezelf. Dat is een slimmere investering dan nog even proberen die afwas weg te werken (/paper af te maken / de kinderen voor te lezen / mail te bekijken).

Denk er maar eens over na: als je het toch doet, is de kans groot dat je gestresst of te moe in bed gaat liggen. Je slaapt misschien onrustiger of kunt de energie niet helemaal inhalen met een nacht slaap. De volgende dag word je vermoeider en futlozer wakker dan de dag ervoor. Je begint op een achterstand.

Maar als je dat beetje energie aan het eind van de dag gebruikt om nog meer op te laden, bijvoorbeeld door je favoriete serie te kijken, vroeg naar bed te gaan met een boek of lekker te knuffelen met je partner / kinderen / kat, is de kans groot dat je morgen juist weer een beetje beter wakker wordt dan de dag ervoor.

 

Krachttechniek 3: focus op wat goed gaat

Negatieve gedachten kunnen een enorme energy drain zijn. En ze ontnemen je innerlijke kracht. Geen enkel aspect van angst is krachtgevend. Toch is het lastig om niet voor deze gedachten en emoties te vallen als je al in de put zit. Dit is vaak het moment dat je begint met ‘doorbijten’. Doen alsof je niet bang bent, oogkleppen op en knokken. En jij je maar afvragen waarom je zo moe bent of zo vaak terugvalt.

Er is maar een echte oplossing en dat is radicaal wisselen van perspectief. Enkel focussen op de goede dingen. Dit zul je moeten oefenen. Elke keer als er een negatieve gedachte in je opkomt zeg je, ‘nee’. Je gaat niet met die gedachte in discussie en je gaat ook niet met de gedachte mee op zoek naar oplossingen of bevestiging. Je zegt simpelweg, ‘nee.’

Vervolgens ga je bezig met iets dat leuk is, goed gaat, waar je blij van wordt. In het begin zal dit misschien een beetje gek of zelfs nep voelen. Misschien komen de negatieve gedachten meteen weer op. Kun je je wel zo frivool bezighouden met leuke dingen? Is er niet ergens een brandje dat je moet blussen? Blijf tegen die gedachtes het nee zeggen oefenen terwijl je tegelijkertijd tegen jezelf zegt dat je het verdient om met leuke dingen bezig te zijn.

box-1331470_640

Waarom het klopt om angst geen kans te geven

Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik zelf ook laag na laag afpel van patronen en onzekerheden in mijn leven, en dat er steeds opnieuw in enige vorm angst onder zit. Ik denk dat dit voor de meesten van ons geldt. Maar hoe moet je ooit die zo gewenste vrijheid ervaren, het beste uit jezelf en je leven halen als je je laat leiden door angst?

Het is belangrijk om te beseffen dat we als mensen, zeker in de Westerse wereld, zijn opgevoed in een systeem dat aan alle kanten draait op angst. Een beetje voorzichtheid kan geen kwaad, maar moeten we niet juist voorzichtig zijn voor angst? Kijk naar wat angst voor een mensen creëert. Een man als Donald Trump is daar een voorbeeld van. Verhard, bitter, afwerend, en in de kern waarschijnlijk diep ongelukkig.

Het is absoluut noodzakelijk dat je zelfliefde oefent. Dat is waar dit artikel op neer komt. Zelfliefde is de enige echte weg. De kracht die je vindt als je denkt dat je geen kracht meer hebt.

 

Wat zijn jouw tips om kracht te vinden?

 

 

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Blog Comments

Hoi Nienke,

Wat een prachtig artikel weer!

Voor mij is het nog elke dag een leraar! Met ups en downs, niet meer leven op automatische piloot maar terug voelen en luisteren!

Het gekke vind ik eraan dat alles wat ik vroeger vanzelfsprekend deed; opstaan, werken, poetsen, bezig blijven, doorduwen en hard zijn niet meer werken voor mij!
En de dingen die ik vroeger niet deed zoals wandelen, terrasje doen, sociaal contact…nu zonder moeite gaan!

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg! Is een zin die geregeld opduikt in mijn gedachten!

Kracht haal ik uit de kleine dingen, een vlinder, sterren, de zon die schijnt, mooie luchten, kinderen zien spelen….. Creatief zijn, inspireerde artikels en boeken lezen en er dankbaar voor zijn!

Liefs Tiffany

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)