Mijn meest krachtige oefening tegen burnout en voor het krijgen van jouw droomleven

Soms lijkt burnout een eindeloze weg. Je doet wat je kunt, maar je weet niet goed waar het toe zal leiden. Vandaag help ik je om het roer weer zelf in handen te nemen. Dit is de meest krachtige oefening die ik ken tegen burnout, depressie en negativiteit. Je kunt alles krijgen wat je hebben wilt!

Gisteren schreef ik op Instagram een bericht (je vindt het onderaan dit artikel). De bijbehorende quote was (vertaald vanuit het Engels): ‘Ze hebben je verteld dat je niet alles kon hebben wat je hart begeert. Ze hebben gelogen.’

Vervolgens leg ik uit dat juist het idee dat je niet alles kunt hebben wat je werkelijk wilt (met nadruk op werkelijk), ervoor zorgt dat jij jezelf klein houdt. Ik vind dit zo’n belangrijk thema dat ik besloten heb er een artikel aan te wijden. Dit zowel tijdens je burnout als in alle jaren daarna tot het moment dat je tussen zes plankjes ligt namelijk heel erg belangrijk om te beseffen.

Burnout en niet krijgen wat je nodig hebt

Waarom leg ik zo de nadruk op het woord ‘werkelijk’? Omdat er binnen de aanname dat je niet alles kunt hebben wat je nodig hebt twee krachtige, bedrieglijke systemen aan het werk zijn.

De eerste is dat je angstig wordt als alles té goed lijkt te gaan.

De tweede is dat je überhaupt niet begint met nadenken over wat je werkelijk wilt, want je kunt het toch niet krijgen.

Dit veroorzaakt een hoop ellende in de wereld. Want dat is natuurlijk een recept voor de volgende typen mensen / gedragingen:

  • Depressie (‘Ik ben niet goed genoeg’)
  • Burnout (‘Ik moet keihard zijn voor mezelf, anders red ik het niet’)
  • Afgunst (‘Die ander verdient het niet om te hebben wat ik eigenlijk wil hebben’)
  • Angst en jaloezie (‘Wat ik heb kan me ieder moment worden afgenomen’)
  • Haat (‘Die ander moet kapot gemaakt worden om wat hij heeft (gedaan)’)
  • Verongelijktheid (‘Het is altijd een ander die krijgt wat hij wil, maar ik niet’)

Dit zijn allemaal vervormingen van een hele wezenlijke, pure reactie op jezelf geen kans op je droom gunnen. Omdat je niet werkelijk kijkt naar wat je wilt en jezelf daar kansen in gunt, wordt het een soort atoombom die ofwel naar buiten klapt (haat, afgunst, jaloezie, verongelijktheid) of naar binnen (burnout, depressie, angst).

Misschien kun je bij jezelf nog wel wat van dit soort mechanismes benoemen die ik nog niet heb opgeschreven.

In zekere zin, als je er zuiver naar kunt kijken, zijn deze reacties dus eigenlijk vrienden. Ze laten je zien dat een deel in jou zich niet gekend voelt en dat je jezelf nog meer mag gunnen wat je nodig hebt.

 

Weten wat je werkelijk wilt

‘Allemaal leuk en aardig, Nienke, maar hoe kom ik dan voorbij die reacties?’ Ik kan het je horen denken 😉 Want je zit in een burnout, of bent daar uit en wilt nu stappen nemen naar energievol leven. Maar hoe dan? Want dat overwerken, angstig of jaloers zijn blijft maar aanhouden. Je hebt je valkuilen en soms stap je er nog in. Hoe stap je daar nu overheen?

Ik heb de afgelopen jaren super veel methoden geprobeerd en dingen geleerd. En nog steeds oefen ik met de laagjes van mijn reacties afpellen. Dat blijft een leven lang een puzzel. Maar die puzzel kan heel leuk worden als je er aan gaat staan.

De afgelopen jaren is van alle methodes er eentje geweest die altijd mega krachtig werkt. Keer op keer. Het is dé oefening die versnelling in mijn burnoutherstel heeft gebracht. In de jaren daarna heb ik hem nog een aantal keer toegepast als ik het gevoel had dat ik vast zat.

Het is een soort scherpstellen van je kompas in een ogenschijnlijk onbegaanbaar landschap. Als je weet waar je naartoe gaat, wordt iedere hobbel die je onderweg tegenkomt geen obstakel maar een leuke uitdaging. Je weet waar je het voor doet.

 

Ik doe hem nog steeds in workshops, en vaak krijg ik een paar weken daarna van deelnemers een mail dat het hun leven veranderd heeft. Een meisje heeft zelfs haar studie stop gezet om als duikinstructrice in Australië aan de slag te gaan. Het heeft haar hele leven in positieve zin veranderd. Af en toe stuurt ze me nog een mailtje om te laten weten hoe het gaat.

Voor mij persoonlijk heeft het dit opgeleverd:

  • Financiële onafhankelijkheid
  • Een heerlijk huis met twee lieve katjes
  • De carrière waar ik gelukkig van word
  • Een gelukkige, gezonde levensstijl. Niet knalhard sporten voor de spieren, maar het beoefenen van sporten die ik gewoon leuk vind.
  • Uit mijn burnout en in staat mijn balans te houden

Alright, let’s get to it. Dit is mijn beste oefening om te leren krijgen wat je nodig hebt.

 

Dit is mijn beste oefening ooit tegen burnout en om te krijgen wat je nodig hebt

Dit is wat je doet:

 

  • Zorg dat je een uur lang niet gestoord kunt worden
  • Ga zitten in kleermakerszit. Doe je ogen dicht.
  • Adem rustig in door je mond. Laat de kaak losjes hangen. Leg een hand op het zachte gedeelte van je buik en adem daar naartoe.
  • De schouders zijn los en de andere hand aan de knie.
  • Verplaats bewust je aandacht van je hoofd naar je buik en blijf daarbij tot je meer ontspannen en zacht wordt.
  • Adem 5-8 tellen in, en adem 8-10 tellen uit.
  • Doe dit een keer of 5 (of meer als je merkt dat je dat fijn vindt).
  • Houd je ogen gesloten
  • Stel je dan het volgende voor:
  • Je wordt wakker in voor jou de perfecte doorsnee dag (dus geen zondag, maar een doordeweekse dag). In deze voorstelling ben je volledig hersteld van je burnoutKijk goed om je heen. Maak een zo gedetailleerd mogelijke voorstellen. Om je op weg te helpen:
    Hoe ziet de kamer eruit waarin je wakker wordt?
    Hoe laat is het op de klok?
    Wie is er bij je (of is er niemand bij je)?

    Sta dan op en ga doen wat je op de perfecte dag zou doen. Om je op weg te helpen:
    Loop naar het raam, wat zie je buiten? In wat voor een soort huis woon je?
    Als je gaat ontbijten, hoe ontbijt je dan?
    Wat doe je allemaal in de ochtend? Hoeveel tijd heb je daarvoor?

    Na je ochtendroutine ga je verder met je dag. Vragen om je op weg te helpen?
    Ga je ergens heen of blijf je thuis?
    Wie is er eventueel bij je?
    Wat ga je doen?
    Als je werkt: wat is je droombaan? Wat doe je tijdens je werk op een dag?
    Welke energiegevende momenten zijn er allemaal in je dag?

    Tot slot visualiseer je op dezelfde manier de perfecte afsluiting van jouw dag.

  • Het belangrijkste:
    Gedurende deze oefening is alles mogelijk. Geef jezelf toestemming om vrij te dromen. Zet in je hoofd alle redenen uit waarom iets misschien niet zou kunnen. Ik hoor nog heel vaak van mensen dat ze dan zeggen: ‘ja, en dan ga ik een uur de administratie doen, want dat moet ook gebeuren’. Of ‘Hoewel niet al mijn collega’s even gezellig zijn, heb ik twee collega’s met wie ik goed kan opschieten.WAAROM?!

    Haha. Dit is jouw perfecte droomleven. Waarom zet je de standaard bij voorbaat al laag dan? Ja, misschien dat in de realiteit je dingen gaat tegenkomen waar je mee moet dealen op weg naar dit perfecte leven, maar dat zie je dan wel. Het is juist super belangrijk dat je jouw droomvisie scherp voor ogen hebt. Dat het zo levend voor je is dat niets of niemand je daar vanaf kan brengen. Het moet zo aantrekkelijk, zo plezierig en emotioneel verwarmend zijn voor jou dat je hersenen er alles aan gaan doen om mogelijkheden te zoeken voor deze visie.

  • Als je jouw ogen weer open doet schrijf je de hele perfecte dag op in een mooi (dag)boekje. Doe dit in tegenwoordige tijd, alsof je er al bent. Gebruik actief taalgebruik (ik ga, ik ben, ik doe ipv ik zal, ik hoop etc.).
  • Nadat je het hebt opgeschreven stel je jezelf voortaan deze vraag bij het maken van keuzes: wat brengt mij dichterbij mijn droomleven?
  • Houd hierbij ook rekening met je ontspanning. Ga dus niet als een malle vanalles najagen, maar laat je ontspanning en geluksgevoel leidend zijn bij het verwezenlijken van je dromen. Je wilt de juiste dingen doen, met de juiste intentie. Weten hoe dat voelt? Daarover maakte ik een video die je hier kunt bekijken.

Waarom werkt dit?

Het zal je misschien verbazen, maar er is een wetenschappelijke basis voor deze oefening. Er is namelijk bewezen dat:

  • Je hersenen het gat tussen uiterlijke werkelijkheid en innerlijke waarneming willen dichten. Als jouw beeld van je leven niet klopt met de werkelijkheid, dan gaan je hersenen op zoek naar bewijs en mogelijkheden om je omstandigheden aan te passen aan je gedachten en gevoelens. Dit heet cognitieve dissonantie.Tevens de reden waarom veel mensen maar niet uit de ellende komen. Ze blijven zichzelf nare dingen vertellen. Vervolgens ga je daar bewijs voor zoeken in je leven. Je vormt je leven naar aanleiding van je gedachten.

    Je kunt hier gebruik van maken door positief te denken en je visie scherp te hebben. Zo ga je letterlijk meer mogelijkheden ervaren en zien.

  • Het terugzien van een bewering over jezelf of je leven in je eigen handschrift is een van de krachtigste manieren om je hersenen te programmeren. Daarom is het belangrijk dat je deze visualisatie niet alleen in je hoofd doet, maar alles ook opschrijft.
  • Als je weet wat je wilt, worden andere dingen minder belangrijk. Je weet beter waar je ‘ja’ en ‘nee’ op moet zeggen. Je bestuurt je schip en zet het goed op de wind, in plaats van het met alle winden mee te laten waaien.

 

 

Ontspannen leven én voluit voor je dromen gaan. Met een goed gevoel over jezelf, de dingen die je doet en de mensen om je heen geld verdienen en jouw leven inrichten. Alles hebben wat voor jou belangrijk is, je aan niemand meer hoeven bewijzen, je goed voelen van binnenuit, tijd overhouden en je zaakjes sociaal en financieel op orde hebben. Al die dingen tegelijkertijd: onmogelijk? Ik dacht het niet. De grote leugen die we allemaal aangeleerd hebben gekregen is dat het ‘kiezen of delen’ is. Ergens moet je op inleveren. Maarre… Juist die gedachte levert dus stress op. Eigenlijk krijg je continu te horen dat je je kleiner moet houden dan je werkelijk bent. En die gedachte ga je vanzelf herhalen, waardoor het jouw werkelijkheid wordt. Wat nou als het enige wat jou tegenhoudt om echt je leven op jouw manier te leven, de langspeelplaat in je hoofd is? Natuurlijk durf je niet te zoeken naar je ruimte als je steeds geleerd hebt dat je klein moet blijven. Maar echt, ik ben nog nooit zo ontspannen geweest als sinds het moment dat ik besloot mezelf serieus te nemen en mezelf kansen op mijn dromen te gunnen. Alle rommel, vooroordelen en verwachtingen van andere mensen van me af te schudden en zelf het roer in handen te nemen. Want verwachtingen en oordelen zijn oude koek. De herhaling van iemand ander’s langspeelplaat. Je leven wordt interessant, vruchtbaar en prettig als je gaat voor nieuwsgierigheid. Durven uitzoeken wat je wilt en kleine (of grote) stapjes te nemen waar je blijvend gelukkig van wordt. Om gelukkig te zijn moet je gelukkige keuzes maken. Pak dat wat in je bereik ligt (hint: je mindset beheersen ligt altijd in je bereik) en vraag je bij alles wat je doet af: welke keuze heb ik in deze situatie om me gelukkig(er) te voelen? Train jezelf in deze mindset. Kleine stapjes. Kijk waar het je brengt. Ik ben benieuwd! Liefs, Nien #jongburnout #burnout #depressie #stress #werkstress #studiestress #hsp #happy #haveitall #quote

Een bericht gedeeld door Jong Burnout (@jongburnout) op

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Blog Comments

Hi Judith,

Het is angst voor controleverlies als ik het zo lees. Dat kun je eigenlijk alleen goed doorbreken door meer met je lichaam bezig te gaan (yoga, lichte sporten doen, of een bodyscan elke avond) en door samen met een therapeut te kijken wat er ten grondslag ligt aan jouw behoefte aan controle.

Als je in bed ligt, kijk of je jezelf toe kunt staan om gewoon te ‘dobberen’. Juist niet persé willen slapen, maar gewoon een beetje mogen drijven van jezelf.

Take care!

Liefs, Nien

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)