Negatieve gedachten bij burnout: hoe jij weer met vertrouwen aan je herstel kunt werken

  • Home
  • Herstellen
  • Negatieve gedachten bij burnout: hoe jij weer met vertrouwen aan je herstel kunt werken

Negatieve gedachte hebben bij burnout. Dit is een van de meest herkenbare en nare dingen voor iedereen met een burnout. Herstellen kost tijd en energie. Soms (of vaak) heb je een terugval, en die kan je op de meest onverwachte momenten overkomen. Hoe zorg je dan dat je toch positief blijft tijdens je burnout?

 

Geef jezelf toestemming om je rot te voelen

 

Voordat ik je allemaal tips geef om de negatieve gedachten bij burnout uit te schakelen, wil ik je dit meegeven. Haal de prestatiedruk er vanaf. Negatieve gedachten zijn heel erg naar, dat snap ik en ik heb ze ook gehad. Het kan zelfs voelen als een depressie.

In het Engels zeggen ze ‘What you resist, persists’ (waar je je tegen verzet, blijft bestaan). En ze zeggen ook weleens dat wat je aandacht geeft groeit. In mijn ervaring is dit zeker waar met negatieve gedachten. Als je boze, negatieve of depressieve gevoelens hebt bij burnout en je gaat er veel (negatieve) aandacht aan schenken, blijven ze bestaan.

De kunst is dus om te erkennen dat ze er zijn en tegelijkertijd je blik de andere kant op te richten.

 

Negatieve gedachten bij burnout overwinnen: stap niet in de trein

 

Daarmee bedoel ik natuurlijk de gedachtentrein. Zo gauw je merkt dat je een negatieve gedachte hebt, denk er niet verder over na. Weer in het Engels: ‘Don’t entertain the thought’. Zie de gedachte als een ongenode gast die op jouw feestje (jouw leven) verschijnt. Je hebt eigenlijk helemaal geen zin in die gast. Als je daar vervolgens de hele avond mee gaat staan praten, weet je zeker dat hij nooit meer weggaat.

Laat de vervelende gast gewoon in een hoekje van het feestje staan verpieteren. Geen aandacht aan geven. Dat betekent niet dat hij meteen weg is. Hij zal je nog een paar keer proberen aan te spreken. Maar uiteindelijk zal hij sneller verdwijnen, naarmate hij merkt dat hij geen aanspraak heeft. Dan is het feestje voor hem ook niet leuk meer.

Negatieve gedachten bij burnout zijn echt zoals deze ongenode gast.

 

 

Bewustzijn creëren over negatieve gedachten bij burnout

 

Om de gast te kunnen negeren, moet je eerst voldoende bewustzijn hebben om op te merken dat hij er is. Anders staat hij onverwacht voor je neus en ben je alsnog met hem in gesprek.

Dit kun je doen door wat afstand van je gedachten te creëren en er op andere momenten op de dag mee te oefenen. Meditatie en mindfulness zijn hier hele goede manieren voor. Als je benieuwd bent hoe je kunt mediteren, lees dit artikel dan eens.

Als een negatieve gedachte voorbij komt en je merkt op dat de gedachte er is en met je probeert te praten, richt je dan bewust ergens anders op. Je adem is er altijd, dus dat is iets goeds waar je je op kunt richten. Let op hoe de ademen rustig in en uit de buik stroomt. Ook daarover schreef ik onlangs een artikel. Vind je het lastig om een rustige adem te voelen, of raakt deze juist ontregeld als je er aandacht aan geeft? Dan is een andere truc om met je aandacht naar de voeten te gaan en te voelen hoe ze de grond raken, rondlopen etc.

Wat ook werkt is direct iets anders gaan doen zo gauw je de negatieve gedachte op voelt komen. Als je op de bank zit, sta je bijvoorbeeld meteen op om de afwas te doen en richt je dan ook helemaal op de afwas.

Steeds als de negatieve gedachte weer voor je neus staat, zeg je ‘Nee’ en richt je jouw aandacht op iets anders.

 

Je traint je brein

 

Het is heel belangrijk om te weten dat de gedachten die je hebt, jouw werkelijkheid vormen. Niet andersom. Door de dingen die je denkt, train je jouw hersenen keer op keer om bewijs te zoeken in de buitenwereld voor de dingen die je gelooft. Waardoor je werkelijkheid overeen begint te komen met je gedachten en je aanname dat het leven klote is wordt bevestigd.

Eigenlijk mag het feit dat je het nu moeilijk hebt dus geen excuus zijn om ook klote gedachten te hebben. Het gebeurt automatisch, dat snap ik. Maar je hebt de mogelijkheid daar verandering in te brengen. Doe je het niet, dan blijft je brein op zoek gaan naar bewijs voor de dingen die jij denkt en zit je vast in die vicieuze cirkel.

Een heel erg heftige negatieve gedachte kan die over jezelf beschadigen of dood willen zijn. Ik heb die dood-gedachte ook gehad, tot ik een waanzinnig mooi inzicht had dat alles veranderde. Meer daarover kun je hier lezen.

 

 

Positieve gedachten hebben om te herstellen van burnout

 

Oké, dan nu het leuke gedeelte. Mijn beste manieren om te zorgen dat jij geen negatieve gedachten meer hebt bij burnout en zelfs positieve gedachten gaat hebben.

Als je de negatieve gedachten vaak genoeg negeert zoals hierboven beschreven, ontstaat er ruimte voor de volgende oefeningen. In het begin is het misschien onwennig, maar je zult al snel merken dat het een automatisme wordt.

Schrijf iedere avond voordat je naar bed gaat drie dingen op waar je die dag blij over was. Al is het maar iets heel erg kleins, zoals je gesprekje met de cassière van de supermarkt of iemand die vriendelijk lachte op straat. Het mag ook je kopje koffie of thee zijn. Maak er geen prestatieding van. Alles wat fijn was mag op de lijst.

Schrijf daarna in tegenwoordige tijd (ik ben, ik heb ipv ik ga, ik zal) een paar zinnen over hoe jouw perfecte leven eruit ziet. Dit is de verkorte versie van de oefening die ik in dit artikel heb beschreven. Door elke avond een paar zinnen daarover te schrijven programmeer je jouw hersenen keer op keer om hier mogelijkheden voor te zoeken.

Ga vervolgens slapen. Steeds als de ongenode gast weer voor je neus staat, zeg je in gedachten ‘nee’ en richt je jouw aandacht op iets wat leuk en niet inspannend is. Mijn favorieten zijn:

  • Ik stel me voor dat ik op een wit paard door een mooi landschap galoppeer.
  • Ik stel me voor dat ik in een warme azuurblauwe zee zwem en me compleet vrij voel (onder water koprollen maak etc.).
  • Ik stel me voor dat ik op een perfect veilig luchtbedje op zee dobber en naar de sterren kijk.

Steeds als er een gedachte komt over iets wat je moet doen, of nare gedachten, ga weer terug naar de mooie voorstelling en ontspan je lichaam met een bodyscan.

Als je de volgende dag wakker wordt, begin je de dag heel bewust met een positieve gedachte. Hoe je dat kunt doen heb ik in dit artikel beschreven.

 

Het kost misschien wat oefening om deze dingen te doen, maar ik beloof je dat ze een wereld van verschil maken als je ze toepast.

Negatieve gedachten hebben bij burnout is heel normaal. Dat betekent echter niet dat je erdoor gevangen hoeft te blijven. Ik heb geleerd om de doemgedachten te verslaan en weet zeker dat jij dat ook kunt!

 

Liefs, Nien

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Blog Comments

In een burn-out terecht gekomen, anderhalf jaar geleden. Lichtflitsen zien, paniekaanvallen, angst om gek te worden. Dit is zijn eigen leven gaan leiden en nu ben ik overal bang van. Bang van bomen bang van planten bang van mezelf. Continue intrusies en psychotische klachten en enorme angst en een beladen lichaam, alsof ik uit me lijf treed. Nu al anderhalf jaar verder.. en ik kom er maar niet uit. Ik blijf denken dat ik een psychose heb of een angststoornis of ocs. Ik blijf overal bang van en intrusies krijgen de gehele dag door. Graag wat hulp. Loop ook al anderhalf jaar bij hulpverleners.

Hoi,
Ik ben door een aantal opeenstapelingen (hard werken, net bevallen, half jaar koliekaanvallen, angst Corona) overbelast geraakt. Door medicatie slecht slapen (0-3u per dag).
Slapen gaat nu beter. Heb wel veel last van gedachten die veel spanningen/angsten opleveren. Had ineens gedachte of ik nog wel van mijn man houd of dat ik op hetzelfde geslacht zou vallen. Was hier zo van geschrokken, dat het nu mijn hele dagen in beslag neemt, al 4 maanden lang. Veel spanningen als dichtknepen keel, onrust borst, veel triggers. Kunnen dit soort gedachten/ angsten ook door burn out ontstaan? Dat je niet meer helder kan denken?

Heb daar ook heel erg last van ik denk dat de angst gewoon in je lichaam zit en dat het een angstoor is is

Hoi! Weer een superartikel. Waar ik een beetje mee blijf kampen is angst omtrent de symptomen die ik heb. Ik ben al wel een tijdje bezig en ga enorm vooruit, maar zit weer even in een ‘dip’ van mijn herstel. Als ik ergens last van heb (schrikachtig zijn, paniekerig zijn, een chaotisch vol hoofd hebben) heb ik nog erg de neiging om me daar zorgen over te maken (Is dit wel de burnout? Gaat dit wel over? Word ik niet gek?) Ik heb het gevoel dat deze angsten mijn herstel nog erg in de weg zitten en voor meer stress zorgen. Hebben anderen hier ook ervaring mee? Tips zijn heel erg welkom!

Heel veel liefs,
Tessa

Yep, ook die gevoelens heb ik gehad. De angst dat het terugkomt of dat het geen burnout is, maar dat ik gek aan het worden ben. Maak je geen zorgen, het hoort gewoon bij je herstel. Af en toe zul je nog een dip hebben of een heftige angst- of paniekaanval. Kijk of je kunt aanwijzen wat het triggert. Misschien mag je nog meer ontspannen, lief zijn voor jezelf met alledaagse dingetjes. Besef ook dat je niet naar een doel toe aan het werken bent (zo van: ‘als ik me zo voel, ben ik uit de burnout’). Het is andersom. De burnout heeft je geholpen om te breken met oude gejaagde angstpatronen. Nu werk je aan een nieuwe levensstijl die je blijvend kunt onderhouden, waarbij ontspanning het uitgangspunt is.

Liefs!

Wat een timing weer met je artikel Nienke! Afgelopen dagen was ik weer somberder over hoe het gaat en ik ben gewoon af en toe nog zo ongelooflijk moe, terwijl ik al wel weer bijna 5 maanden mijn volledige uren werk. Vanochtend had ik een afspraak bij mijn therapeute. We hebben het ook over die gedachten gehad en wat nodig is om te groeien. En dat ik niet gelijk bang hoef te zijn weer terug bij af te zijn als ik me naar voel. De angst kan nog vrij sterk zijn. Ik ga iig weer aan de slag met mijn gedachten in een ander spoor te krijgen.

Blij om te lezen dat het op het goede moment komt 😀 Af en toe wat angst en somberheid hoort erbij. Maak je geen zorgen, je therapeute heeft gelijk. Take care! <3 Liefs, Nien

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)