Piekeren: zo kom je er vanaf

Van veel mensen die deze site bezoeken krijg ik vragen over piekeren. Misschien is dat nog wel het naarste aan een burnout. Je krijgt je hoofd maar niet stil, terwijl je niets liever wil dan rust in die bovenkamer. Als het daar maar rustig is, dan kun je de lichamelijke klachten ook wel aan. Maar juist de angst voor piekeren versterkt het vaak, en dat maakt dan weer dat je makkelijk in paniek raakt. Daarom geef ik je vandaag drie nieuwe tips om piekeren te stoppen.

1. Piekeren stoppen door te ‘zappen’

Deze manier om te stoppen met piekeren heb ik net zelf bedacht en het werkt ongelooflijk goed. Ik denk dat jullie er ook heel veel aan kunnen hebben, daarom deel ik het met jullie.  Dit is wat je moet doen om de ergste piekergedachten geen vat op je te laten hebben:

  • Zie dat je piekert.
  • Doe je ogen dicht.
  • Word je bewust waar je over piekert. Volg de gedachtegang, zoals je een soap zou volgen. Maak het beeld van de gedachte zo scherp mogelijk. Geef het plaatjes en woorden, als een televisieshow.
  • Zoom een stukje uit. Beeld je in dat de televisieshow op een echte televisie te zien is.
  • Blijf de show volgen.
  • Pak vervolgens in gedachten een afstandsbediening en ‘zap’ naar een ander programma.
  • Zie voor je dat dit een mooi natuurprogramma is waar je helemaal in opgaat. Er zijn geen mensen. Alleen het natuurlandschap van jouw keuze.

Dit werkt goed om te stoppen met piekeren. Het werkt ook fantastisch tegen nachtmerries. Heb je een nare droom gehad en durf je daarna niet meer te gaan slapen? Stel je voor dat je het laatste beeld van de nachtmerrie in gedachten in de televisie stopt en naar een ander kanaal zapt.

Waarom een natuurlandschap? Omdat een ander programma, waarbij ook mensen op je netvlies verschijnen, misschien teveel prikkels kan meebrengen. Mogelijk gaan je gedachten dan toch weer met je aan de haal. Bijvoorbeeld doordat het gesprek van de hoofdpersonen een wending neemt. In natuur kun je eindeloos opgaan en rust vinden. Je voorstellen hoe je ontspannen ademt terwijl je naar het programma kijkt.

Je kunt zelfs nog een stapje verder gaan als dit goed is, door ‘in de televisie te stappen’ en je te laten omringen door die mooie natuur.

 

2. Geef de piekergedachte een persoonlijkheid

Als de piekergedachte een stem en uiterlijk zou hebben, hoe zou dat er dan uitzien? Luister goed naar de toon waarop de woorden in je hoofd gezegd worden. Is het een enorme snaterende kwebbelkous, die jou maar niet met rust laat? Misschien is het wel Donald of Katrien Duck. Of is het een enorme zeikerige zeurkous. Zo’n logge, lompe boer die altijd op iedereen commentaar heeft, maar zelf niets wil veranderen. Wellicht is het een pinnige schooljuffrouw. Met felrood haar en paarsgelakte puntige nagels.

Leef je helemaal in terwijl je de piekergedachte een persoonlijkheid geeft. Al snel zul je zien dat deze kritische stem eigenlijk gewoon een beetje een vervelende figuur is die je in het dagelijks leven ook niet veel aandacht zou geven. Je hoeft hem / haar niet zo serieus te nemen. Misschien kun je er wel om lachen, omdat het iets aandoenlijks heeft (bijvoorbeeld als jouw piekerpersoon op Donald Duck lijkt: een kleine driftkikker).

Elke keer als je merkt dat de piekergedachten weer komen, roep je bewust deze persoon in je hoofd op. Zo neem je de piekergedachten minder serieus en kun je sneller stoppen met piekeren.

 

3. Ga iets actiefs doen om te stoppen met piekeren

Piekeren doe je altijd over de toekomst. Je maakt je zorgen over wat er mogelijk kan gebeuren. Vaak komt daar een gevoel van machteloosheid of angst voor de onvoorspelbaarheid van de situatie bij kijken. Juist doordat je niets echt kunt dóen blijf je in dat molentje zitten.

Het kan daarom enorm helpen om op te ruimen of een stukje te gaan wandelen. Al doe je maar iets kleins, je geeft je hoofd de kans om zich op iets anders te richten. Fysiek iets opruimen geeft ook ruimte in je hoofd. En door buiten te gaan lopen kun je je op je omgeving richten. Het wandelen zelf maakt ook dat je gedachten loskomen. Niet voor niets bestaan er ook wandelcoaches. Door in beweging te zijn en nieuwe omgevingen op te zoeken raakt je hoofd steeds leger.

Wil je nog meer tips tegen piekeren? Lees dan dit artikel eens dat ik eerder over dit onderwerp schreef.

Fijne zondag allemaal! Ik hoop dat jullie een fijne, rustige dag hebben vandaag.
Liefs, Nien

 

 

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)