Sport en burnout: bewegen is natuurlijk

burnout en sport

Sport en burnout, gaat dat goed samen? Veel mensen met een burnout voelen zich te moe om te bewegen, terwijl beweging je juist zal helpen te genezen. Sporten tijdens je burnout kan eng lijken: verlies je daar niet heel veel energie mee? Ik vertel je op welke manier je sport en burnout kunt combineren, en hoe sport je helpt op je weg naar geestelijke en lichamelijke gezondheid.

Sport op een matig intensief niveau

Ga niet als een idioot crossfitten  of bodybuilden als je een burnout hebt. Deze sporten zijn ingericht op prestatie en overspanning wordt juist getriggerd door prestatiegericht werken en leven. Vind daarom een sportniveau waarbij je wel lekker bezig bent, maar jezelf niet tot in het extreme hoeft te sporten.

Een goede leidraad om te onthouden is dat je lichaam gewoon behoefte heeft aan beweging. Dat hoeft niet extreem te zijn. Er zit een breed scala aan mogelijkheden tussen op de bank zitten en 100 kilo deadliften en 30 double-unders touwtjespringen.

Opties voor prettige manieren van sport en beweging bij burnout:

  • Wandelen of licht joggen
  • Hatha yoga
  • Pilates
  • Zwemmen
  • Stretch oefeningen
  • Cardio met hartslag in je vetverbrandingszone (niet vanwege het vet, maar je houdt je hartslag dan laag genoeg om geen stress te ervaren)
  • Krachttraining zonder prestatiedoel (dus niet omdat je een sixpack wilt of een bepaald gewicht wilt kunnen tillen)

burnout en sport

Sporten tijdens je burnout om uit je hoofd te gaan

Dit is eigenlijk het belangrijkste advies als het gaat om sport en burnout. Sporten wordt soms bijna meer iets geestelijks dan lichamelijks, waardoor we makkelijk over onze grenzen gaan en niet op een gezonde manier sporten.

Daarmee bedoel ik dat je soms de verwachting van jezelf kunt hebben dat je een bepaald doel behaalt (die sixpack of 10 kilometer kunnen hardlopen bijvoorbeeld). Eigenlijk ben je dan op dezelfde manier met sport bezig als met werk: je creëert een situatie waarin je overspannen kunt raken.

Vaak merk je dit doordat sporten niet helemaal lekker meer voelt. Het wordt een soort ‘moeten’. Je raakt gefrustreerd, omdat je meer / verder / beter wilt dan waar je nu bent. Dat heeft niets te maken met gezond sporten en alles met jezelf overbelasten.

Vertel jezelf dus dit: je bent precies goed zoals je bent en je sport om je lekker te voelen, contact te maken met je lichaam en uit je hoofd te komen.

Leer de grenzen van je lichaam kennen

Het lichaam weet heel goed wanneer iets goed is en wanneer niet. Soms zijn de reacties van ons lichaam zelfs beter betrouwbaar dan die van ons hoofd. Je gedachten kunnen je nog weleens aanpraten dat je iets ‘moet’ of dat je niet goed genoeg bent. Zeker als je al over je grenzen zit. Dan kun je minder rationeel nadenken en maak je soms beslissingen die achteraf niet zo verstandig bleken te zijn. Dus als je sport: laat het aan het lichaam over. Bij krachttraining ga je bijvoorbeeld tot spierfalen. Dat houdt in dat je een gewicht een aantal keer optilt (of een aantal push-ups doet) tot je spieren het gewicht niet meer kunnen tillen. Het lukt je dan letterlijk niet om verder te gaan. En daar stop je dus.

Zeker als je bezig gaat met krachttraining en cardio kan ik je aanraden om een afspraak te maken met een trainer van de sportschool om jouw startniveau te bepalen. De meeste sportscholen bieden aan dat je een gratis sportschema op basis van jouw behoeften kunt laten opstellen. Maak daar gebruik van. Een trainer kan je bovendien uitleggen hoe je de oefening op de correcte manier uitvoert, waardoor je minder kans op blessures zult hebben.

Tot slot is een ding altijd belangrijk: als iets raar voelt of erge / stekende pijn veroorzaakt, stop dan met die oefening. Dat is vrijwel altijd een teken van overbelasting.

Zorg voor een prettige sportomgeving

Jaren terug ben ik tijdens mijn burnout begonnen met P90X, omdat ik sociale angsten had door de burnout. Ik durfde niet naar de sportschool te gaan. Het voelde toen goed om in mijn eigen vertrouwde omgeving aan lichaamsbeweging te kunnen doen. Bovendien legde trainer Tony Horton de oefeningen heel helder uit en maande hij tot voldoende rust, waardoor ik de grenzen van mijn lichaam kon respecteren.

Later heb ik een periode wat hardgelopen en heel erg veel aan verschillende yogavormen gedaan. Ik wilde meer lichaamsbeweging waarmee ik in flow kon zijn. Denk aan de bekende runners high en yoga helpt bovendien heel goed om te ontspannen en alle beslommeringen van het hoofd los te laten.

Inmiddels sport ik alweer een aantal jaar bij Gold’s Gym in Nieuwegein. Een echte sportschool –sportschool met veel mensen die houden van fitness, hele aardige trainers en een groot aanbod. Vroeger durfde ik niet naar die omgevingen te gaan en nu vind ik het juist heerlijk (en ik ben echt niet de meest afgetrainde persoon die er bestaat, hoor). Ik merk dat ik deze omgeving nu motiverender en ontspannender vind dan thuis sporten. Yoga doe ik inmiddels vooral thuis (ik ben ook yogadocent).

Het kan dus ook per fase verschillen wat je prettig vindt. Wees eerlijk over wat je leuk en fijn vindt en zoek daar de juiste sportomgeving bij op.

Uiteindelijk gaat het allemaal om waar jij je prettig bij voelt, zoals ik al eens beschreef in dit artikel over waarom ik vaak vier keer per week sport en soms drie Marsijsjes op een dag eet.

 

Sport jij? Wat zijn jouw tips om goed voor jezelf te zorgen tijdens het sporten?

 

 

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Blog Comments

Ik heb ook gemerkt dat het me goed deed om te sporten tijdens mijn burnout. Het maakte mijn hoofd leeg en doordat ik mij lichamelijk fitter voelde, merkte ik dat ik mentaal ook veerkrachtiger werd. Begin inderdaad met een rustige workout en doe iets wat je leuk vindt.

Precies wat ik even nodig had om de juiste motivatie voor mezelf te vinden! Ik ben nog zo bang om over mijn grenzen te gaan… ik heb zo vaak gehoord niet intensief sporten tijdens de BO! Ik ben begonnen met Hatha Yoga, gewoon een kwartiertje tot half uurtje thuis op een matje via youtube, kaarsje erbij… helemaal fijn! Dat is momenteel eigenlijk zwaar genoeg. Nu merk ik dat mijn conditie zo achteruit is gegaan, dat ik er écht last van begin te krijgen! Mede daarbij van mijn gewicht… Met de huisarts gesproken en die zegt dus ook… rustig aan medisch fitness oppakken, conditie licht opbouwen, absoluut geen prestaties leveren! En dat afvallen komt vanzelf dan wel weer (mijn eetgedrag is verder gelukkig prima gevarieerd en voornamelijk gezond). Ik heb nooit geweten dat ik zoveel discipline had tot ik die BO kreeg 😉 Toen groeide mijn zelfliefde. Mede door de liefdevolle berichtjes en filmpjes van jou heb ik daarin heel veel geleerd! Namasté

Wat een goed artikel! Erg interessant. Ook ik ben uit een Burn-Out aan het opkrabbelen. Het is een moeilijk proces. Grenzen aanvoelen en aangeven, dat is zo lastig! Voor mijn Burn-Out sportte ik 4 keer per week. Ik ben echt een fanatiekeling en moest ook van mezelf.

Nu ben ik de afgelopen maanden echt afgeremd. Mijn lichaam kon niet meer. Ik ben op aanraden van een coach gaan wandelen. Dit in afwisseling met voldoende rust. Tevens ben ik begonnen met yoga. Dat werkt zeer ontspannend!

Nu probeer ik af en toe weer eens naar de sportschool te gaan. Ik weet wanneer het rustig is. Ik doe dan mijn Bluetooth oortjes in en zet klassieke muziek op. Dit zorgt ervoor dat ik rustig blijf. Ik vind het beter als de heftige muziek in de sportschool!

Soms ben ik heel bang dat ik niet meer zo zal kunnen sporten als voorheen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik wil mijn hoofd leeg blijven maken. Maar door de slechte nachten werkt lichamelijke inspanning soms averechts. Zoals nu, ik lig weer lang naar het plafond te staren.

Bedankt voor al je fijne en helpende blogs. Ik heb een combi-vraag, ik denk er over na naar een sportschool te gaan om toch wat meer onder de mensen te zijn (tot nu toe veel gewandeld), maar twijfel alleen of ik de prikkels wel aankan. Daarnaast denk ik erover na om de Bose koptelefoon aan te schaffen (omdat ik verwacht in de toekomst weer meer gebruik te maken van het OV). Denk je dat de Bose koptelefoon ook kan gebruiken tijdens het sporten? Of zou ik dan beter voor de oortjes kunnen gaan? De oortjes lijken we alleen wat minder duurzaam in mijn geval (ben zo’n chaotisch type die vaak dingen kwijtmaakt of onhandig dingen kapot maakt).

Ha Niki,

Goede vraag! Ik heb mijn koptelefoon wel meegenomen naar de sportschool, maar vond dat uiteindelijk niet prettig. Je krijgt het warm van sporten en dan is zo’n grote koptelefoon niet echt fijn. Ik heb daarom hele goede in-ear oortjes van Sennheiser. Die kosten ongeveer 50 euro. Ze gaan inmiddels al 4 jaar mee, en ook ik gooi ze gewoon in mijn tas etc. Ze zijn heel duurzaam. Soms raakt er een van de kleine rubbertjes kwijt die om de speakertjes heen zitten, maar daar koop je gemakkelijk online en bij Mediamarkt nieuwe van. Nieuwe rubbertjes / dopjes zijn ongeveer 5 – 10 euro en dan krijg je meteen meerdere setjes.

Nog een tip: bel met de sportschool om te vragen naar de tijden waarop het wat rustiger is. Dan heb je meteen minder prikkels. Succes!

Liefs, Nienke

Hoi! Bedankt voor je reactie, ik lees hem net :). Goede tips, bedankt. Er is nu een welkomaanbieding bij de sportschool, ga het gewoon een maand proberen eerst :). De koptelefoon met sporten lijkt me dan inderdaad zoals je zegt niet handig/ fijn. Hij blijft toch op m’n verlanglijstje staan voor de ov-reizen naar vriendinnen die ik ook wil opbouwen! En de goede oordopjes van sennheiser ga ik ook overwegen voor het sporten. Heel fijn dat je reageert. Groetjes, Niki

PS. Ik heb al heel veel gehad aan meerdere artikelen. Bedankt voor het delen van jouw ervaringen en tips.

Ik ben bezig met het moeizame herstel uit een burn-out en ik probeer vooral veel te wandelen. Vaak wel 2x per dag 1-1,5 uur. Sommige dagen ga ik joggen, dat ligt heel erg aan de nacht die ik heb gehad. 2-3x per week doe ik ook wat lichte oefeningen met gewichtjes en buikspieren. Ik doe dit thuis want ik durf niet naar de sportschool en ik kan in een externe omgeving mijn grenzen moeilijk aanvoelen. Het sporten maakt letterlijk je hoofd leeg, het is erg fijn.
Wel vind ik het na al die maanden nog steeds spannend. Mijn slaapritme is nog steeds ontregelt en ik slaap vaak maar een paar uur per nacht (voel continu stress en spanning in m’n lijf, daarom ook slaaptabletten). Je wil je lichaam ook niet overbelasten natuurlijk dus teveel sport met zo weinig slaap lijkt me niet goed. Ik probeer daarom per dag een goede balans te vinden tussen rust en bewegen.

Klinkt alsof je het op een goede, gezonde manier aanpakt, Lach 🙂 Je mag vertrouwen op je eigen wijsheid.

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)