Stressvolle en drukke omgevingen: zo ga je ermee om

stressvolle omgeving

Vrijwel dagelijks bevind ik me in drukke of stressvolle omgevingen. Ik reis bijvoorbeeld veel met het openbaar vervoer, en dan met name de trein. Daarvoor maak ik gebruik van het drukste treinkruispunt van Nederland: Utrecht Centraal. Ook zit ik in een vrij kleine kantoortuin waar soms twintig mensen tegelijk aan het werk zijn en er wel vier gesprekken door elkaar kunnen gaan. Dat soort omgevingen trekt mijn batterijtje wel leeg. Toch heb ik ermee om leren gaan.

De witte bubbel

Eerder maakte ik al een filmpje met een paar trucjes om je te beschermen tegen een drukke omgeving. Daarin vertelde ik dat je door je vingers op een bepaalde manier tegen elkaar te drukken dichter bij jezelf blijft en er minder energie weg lekt. Een tip die voor sommige mensen zweverig leek, maar tegelijkertijd de verbaasde reactie van lezers opleverde dat het wel degelijk werkt.

In dezelfde categorie van energiebeheersing kun je ook ‘de witte bubbel’ doen. Dat werkt vooral prettig als je door een mensenmassa moet lopen. Stel je voor dat je in een grote witte, doorzichtige bubbel (of een ei) zit. Jij kunt iedereen zien, maar niemands energie kan in die witte bubbel komen. De schil is een beetje poreus, waardoor positiviteit wel binnen kan komen. Stel je voor hoe je de hele ruimte van die beschermende bubbel inneemt met jouw energie. Adem in en uit via deze bubbel, het is in feite een beschermende schil van adem. De bubbel blijft zo lang als je fijn vindt en staat je interactie met anderen niet in de weg. Maar het helpt je wel om de negativiteit van anderen op afstand te houden.

stressvolle omgeving

Over mensen heen kijken

Weer een hele fijne voor een mensenmassa. Als je moe bent of je ongelukkig voelt wordt dat wat je uitstraalt ook kleiner. Daardoor botsen mensen gemakkelijk tegen je op. Er wordt (letterlijk) eerder over je heen gelopen. Ook voel je je niet sterk genoeg om al die harde gezichten te zien. Als mensen zich in een stroom of massa bewegen kunnen ze soms als een muur op je af komen. Deze mensen zijn zelf ook, zonder dat ze het door hebben, een groepswezen geworden dat niet voor een individu aan de kant gaat. Ook hier is het belangrijk om je energie te vergroten, zodat het groepswezen uiteen wijkt.

Een truc die ik hiervoor heb geleerd is over mensen heen kijken. Kies een punt ver achterin de route die je loopt en kijk daar naar. Net als met autorijden: een paar meter voor je kijken en niet vlak voor je. Je kunt deze methode eventueel combineren met de witte bubbel. Wees doelgericht en neem je ruimte in. Je zult zien dat mensen plotseling voor je aan de kant gaan.

Sowieso is het een goed idee om in mensenmassa’s geen personen in de ogen te kijken. Er is veel verharding en stress aanwezig. Mensen zijn vaak tijdelijk opgesloten in zichzelf. Dat nare gevoel kan overslaan.

Als je wat beter in je vel zit is het dan wel weer een grappig experiment om te zien wat het doet als je mensen wel aankijkt en glimlacht. De stress smelt weg van hun gezicht.

stressvolle omgeving

Je omstandigheden zo comfortabel mogelijk maken

Ik schreef al eerder dat ik een behoorlijk dure koptelefoon heb aangeschaft: de Bose Quiet Comfort. Het is nu bijna een jaar geleden dat ik hem kocht en jeetje, het is nog steeds een van mijn fijnste aankopen. Ik kan er omgevingsgeluid mee ‘uitzetten’ en met een zacht klassiek muziekje op mijn MP3-speler en het loepzuivere geluid van de speakertjes ben ik helemaal ontspannen.

Daarnaast houd ik van echt goede koffie of thee. Dus verwen ik mezelf daarmee als ik een rotdag heb of in een drukke, stressvolle omgeving moet functioneren. Ik koop het op het station of in een café. We hebben sinds enige tijd een Dolce Gusto en ook die koffie is goed te doen. In tijden van minder budget neem ik lekkere koffie mee van huis in een thermoskan.

Ook zorg ik dat ik een comfortabele, maar nette outfit aan heb. Dat houdt me tegelijkertijd zelfverzekerd en ontspannen. Dus geen hakken en jurkjes, maar ook geen slobbertrui.

 

Fuck it!!

In een uiterst geval kun je ook een Fuck It moment inlassen en radicaal voor jezelf kiezen. Wat dat inhoudt ligt aan de omstandigheden. Je voelt / weet het heel goed als het tijd is voor een Fuck It keuze. En weet dan dat het ook helemaal in orde is als je dit nodig hebt voor jezelf. Wees verantwoordelijk in je keuzes, maar het is niet nodig om te streng voor jezelf te zijn. Ik zal hieronder even wat voorbeelden uit mijn eigen leven schetsen.

Neem de taxi

Het was hartje winter, ijskoud en laat op de avond. Ik had een te koude jas aangetrokken die ochtend, sleepte met drie tassen, en had honger. En toen hield de trein waar ik in zat ermee op. Kapotte bovenleiding. Het zou nog wel even duren voordat het probleem was verholpen. Ook was er geen vervangend busvervoer. Ik had terug kunnen reizen en bij mijn ouders kunnen slapen. Tegen de tijd dat ik daar aan zou komen had het echter al tegen middernacht gelopen.

Kortsluiting in mijn hoofd. Ik dacht aan mijn spaarrekening voor noodgevallen. Kwalificeerde dit als een noodgeval? Ik twijfelde even, maar vond uiteindelijk van wel.

Dus ben ik naar de taxistandplaats gelopen, heb twintig euro van de ritprijs afgepingeld en ben uiteindelijk voor 80 euro in slechts twintig minuten door de aardige chauffeur voor de deur van mijn huis afgezet.

Nog steeds ben ik blij dat ik toen die keuze heb gemaakt. Ik kon het uitgeven en het was op dat moment zo belangrijk voor me om warm en ontspannen thuis aan te komen.

Duik het café in of ga thuiswerken

Ik heb weleens een treinstoring van een paar uur afgewacht in het nieuwe Stations Bistro van Utrecht Centraal. Hele fijne plek. Koffie erbij, muziekje op de achtergrond. Helemaal prima. En toen de storing niet over bleek te gaan heb ik op advies van een collega de tram weer terug naar huis gepakt. Ik stort me niet zo snel meer in onzinnige OV-avonturen, tenzij ik echt niet anders kan.

stressvolle omgeving

Neem een dag vrij

Een tijd terug had ik een hele slechte nacht. Ik had maar een of twee uur geslapen. Alleen al bij de gedachte aan overvolle treinen, door het station navigeren en het kabaal van de kantoortuin trotseren gingen de haren in mijn nek recht overeind staan. Ik kon het niet opbrengen.

Min of meer dat verhaal heb ik aan mijn baas gemaild. Hij weet dat ik altijd mijn werk netjes doe, dus het was geen probleem. Ik gaf aan dat ik mijn (niet heel belangrijke) afspraak van die dag zou verzetten en dat er geen werkzaamheden in het gedrang zouden komen.

Ik ben wél eerlijk geweest en heb gewoon verlofuren opgenomen. Het was mijn eigen keuze om thuis te blijven en daarom heb ik me niet ziek gemeld. Dat vind ik wel zo netjes. Het geeft vertrouwen bij je baas als je het zo oplost (laat gevoel voor verantwoordelijkheid zien) en daarnaast geeft het jezelf ook een krachtig gevoel om je hulpbronnen (verlofuren) aan te boren om goed voor jezelf te zorgen.

Hoe gaat het met jou als je in een drukke omgeving bent? En wat doe je om op zo’n moment goed voor jezelf te zorgen?

 

 

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)