Update: wat ik vind van medicijnen, homeopathie, lichaamswerk + tips

  • Home
  • Herstellen
  • Update: wat ik vind van medicijnen, homeopathie, lichaamswerk + tips

medicijnen burn out

Natuurlijke middelen kunnen je helpen en ondersteunen in je herstelproces van burnout. Zelf heb ik verschillende dingen uitgeprobeerd om te zien waarmee ik lekkerder in mijn vel kan zitten. Hoewel ik al jaren uit mijn burnout ben heb ik bijgeleerd over geneeskrachtige kruiden, planten en vruchten en ik deel vandaag wat nieuwe inzichten.

 

Inmiddels geloof ik dat de zware nadruk die er in onze maatschappij wordt gelegd op de farmacie niet altijd juist is. Ik ben niet tegen (chemische) farmaceutische middelen. Ik heb ze zelf ook gebruikt. Maar ik zie het wel als een ondersteuning, geen gewoonte. Het zijn vaak zeer verslavende middelen. Daarom schreef ik eerder een artikel over homeopatische en natuurlijke middelen waarmee je meer tot rust kunt komen. En ik raakte steeds meer benieuwd naar de werking van planten en kruiden.

Het is toch vreemd dat we altijd chemische middelen voorgeschreven krijgen, maar er vaak weinig gewezen wordt op de alternatieven of combinatiemogelijkheden? Er zijn gelukkig reguliere artsen die weleens iets anders aanraden, zoals een goede homeopaat of haptotherapie. Toch vind ik dat die mogelijkheden veel meer aandacht verdienen. Voor iedere persoon is er een unieke combinatie van wat werkt. Die combinatie vind je alleen door goed naar je lichaam te luisteren. Ik denk dat je dat luisteren naar je lichaam niet leert als je zwaar verdoofd door het leven gaat.

medicijnen burnout

Verdoven versus genezen

Wanneer zijn chemische medicijnen goed voor je in mijn ogen? Als het je helpt met een acuut probleem, je ondersteunt in een genezingsproces of een brug vormt naar een volgende fase (waarbij je dan ook weer kunt afbouwen). Bijvoorbeeld om slaap en rust op te bouwen. Of als je er echt helemaal doorheen zit en alleen nog negatief kunt denken. Dat kan korter of langer duren, maar chemicaliën in je lichaam zijn wat mij betreft het beste slechts tijdelijk daar.

Veel belangrijker is een gezonde levensstijl waarbij je luistert naar de wijsheid van het lichaam. Naar je lichaam luisteren gaat niet als je verdoofd door het leven stapt. Bij de meeste chemicaliën treedt al snel gewenning op, waardoor de gewone signalen van het lichaam genegeerd worden. Er zijn zelfs studies die uitwijzen dat je van simpele paracetamol minder empathisch wordt (minder in contact staat met je gevoel en begrip voor jezelf / anderen).

Vraag jezelf dus af of je aan het vluchten bent en jezelf verdooft met medicatie, of dat je het gebruikt als opstapje om verder te komen in je genezingsproces.

ontspannende middelen

Er is zoveel meer

Ik noemde net al dat ik het jammer vind dat artsen (en psychologen / psychiaters vaak ook) zo weinig wijzen op alle andere mogelijkheden om dichter bij jezelf te komen. Dat is naar mijn mening wat onder volledige en blijvende genezing ligt: weten hoe het voelt om jou te zijn, en wanneer iets wel of niet goed voor je is. Een arts / therapeut zou bij de genezing van burnout dus met de cliënt op zoek moeten naar alle mogelijkheden die de persoon helpen voelen en ervaren. Signalen van het lichaam oppikken, opmerken waarmee de geest tot rust komt, inzien welke omstandigheden (niet) goed zijn. En natuurlijk het herstellen van energiebalans, repareren van geleden schade door stresshormonen en fysieke overbelasting etc.

Ik blijf pleiten voor het hebben van een goede GZ-psycholoog of psychotherapeut met wie je kunt praten en die jouw proces in de gaten houdt. Maar kies er wel eentje die openstaat voor meerdere wegen naar Rome. Die jou hoofdzakelijk bevraagt op het thema: wat past bij jou, wat voelt goed, wat maakt je vrij? En die het accepteert als dat voor jou betekent dat je ook acupunctuur doet, naar yoga gaat, of valeriaandruppels slikt voor het slapengaan.

Misschien is het eerlijker om te zeggen dat de methoden voor het genezen van een ziekte, welke ziekte dan ook, in te delen zijn in meerdere kennisgebieden. En dat elk kennisgebied zo zijn eigen nut meebrengt:

  • Farmacie (chemische medicijnen)
  • Psychotherapie
  • Lichaamswerk / energiewerk, zoals haptotherapie of acupunctuur
  • Plantgeneeskunde en diëtiek.
  • Yoga, mindfulness, meditatie
  • Bewegingsgerichte therapie, zoals fysiotherapie en (vormen van) sport

 

Durf dus te onderzoeken wat voor jou werkt! En durf het ook aan te geven bij je therapeut als iets niet goed voelt. Onthoudt: teveel denken, je grenzen voorbij gaan, tomeloos streven zijn de dingen waardoor je in de burnout bent gekomen. Dus probeer meer te voelen om er weer uit te komen. Durf aan te geven wat je lichaam zegt dat je nodig hebt. Knoop in je maag? Brok in je keel? Allemaal lichamelijke signalen dat een bepaalde situatie of benadering niet goed bij je past. Een gevoel van vrijheid? Dan ben je op de juiste weg.

 

Aan welke behandelmethoden heb jij op dit moment het meeste? En is er iets wat je weleens uit zou willen proberen? Ik ben benieuwd!

Als je vragen hebt over een van de genoemde categorieën of een andere behandelmethode, dan beantwoord ik die graag. Ik heb in de loop van de jaren veel verschillende dingen onderzocht en uitgeprobeerd m.b.t. stressmanagement.

 

 

 

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Blog Comments

Hoi Nienke, dit stuk komt voor mij weer als geroepen! na maanden van opkrabbelen waarin ik dagelijks rhodiola pak, gebruik maak van Chinese kruiden (via acupuncturist) en eens in de drie dagen een chemisch slaapmiddel pak was ik vorige week in de volgende fase van mijn herstel. Het gaat heel langzaam steeds beter met me, maar blijf toch een diepe onrust houden (en daarom ook slaapproblemen). Deze wilde ik onderzoeken. Via via kwam ik bij een haptonoom welke ook psychiater was. Zonder al te veel voorinformatie stelde hij even vast dat temazepam fout was en dat ik aan de anti-depressiva moest. Ik schrok hiervan en begon te twijfelen aan mezelf. Hierna kwam de verontwaardiging. Het gaat steeds beter met me en het slaapmiddel is slecht maar helpt me wel als ondersteuning om toch genoeg slaap te krijgen en wordt tevens steeds verder afgebouwd. Ik geloof dat ik de onrust kan aanpakken ipv wegslikken. Helaas is het erg afhankelijk van bij welke hulpverlener je terecht komt (en wat diens visie is). Soms stap je zieker en verdrietiger naar buiten als dat je naar binnen ging 🙁 luisteren naar jezelf is hierin het allerbelangrijkst, maar dat is net het moeilijkst als je een burn-out hebt. Ik ga uiteraard door op de weg die ik nu behandel. Met een combinatie van middelen die ik door de maanden heen heb gevonden. Verder op zoek naar (alternatieve) hulp in de fase waarin ik nu zit, vooral op zoek naar mezelf..

Wauw!!! Suuuuper krachtig van je, Lach. Je mag trots zijn dat je zo goed naar jezelf hebt geluisterd.

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)