[Video] Wat is burnout en hoe kom je er weer uit?

Jaaa! Ik heb eindelijk weer eens een video gemaakt. Dit keer over wat een burnout is en de drie belangrijkste stappen in mijn ogen om er weer uit te komen. Dit is een vraag die terug blijft komen en daarom besteed ik er ook op deze manier aandacht aan. Je vindt het filmpje in het artikel en voor wie het liever leest heb ik de info ook uitgeschreven.

Wat is een burnout?

Een burnout is het gevolg van structurele overbelasting. Het hoeft niet persé met werk te maken te hebben, hoewel veel mensen met een burnout vaak wel stress ervaren in werk of studie. Andere voorbeelden zijn: een burenruzie die maar voortsleept, waardoor je elke dag op je hoede bent of een relatie waarin je nooit echt jezelf kunt zijn.

Bij een burnout is je zenuwstelsel dermate overbelast dat je ‘instort’. Hierbij spelen heel veel verschillende dingen een rol. Een belangrijk gevolg van de overbelasting die aan burnout vooraf gaat is dat de normale hormoonbalans in jouw lichaam verstoord is. Het gejaagde, gestresste gevoel heeft bijvoorbeeld te maken met de aanmaak van het stresshormoon cortisol, dat eigenlijk alleen in noodsituaties door je lichaam wordt aangemaakt (als je weg moet rennen van een tijger in de jungle). Doordat je lichaam nergens heen kan met de hormonen, blijft het maar door je lichaam jagen. Een ander voorbeeld van wat je door overbelasting kunt voelen in burnout is een altijd aanwezige spierspanning in je lichaam. Bij sommige mensen op een specifieke plek, en bij anderen overal.

De precieze klachten bij burnout zijn bij iedereen verschillend, omdat elke persoon op een andere manier spanning vasthoudt. Misschien heb jij veel last van een paniekerig gevoel en een brok in je keel, terwijl een ander last krijgt van rillingen bovenop het hoofd en nekpijn.

Ik geloof dat de reden dat je deze symptomen hebt iets zeggen over jouw specifieke uitweg uit burnout. Een brok in je keel kan bijvoorbeeld aangeven dat jij jezelf niet zo kunt uiten als je werkelijk bent. Door hiermee aan de slag te gaan, versnel je het herstel van burnout. Meer over deze blokkades of ‘neurotic holding patterns’ zoals ze in de bioenergetica worden genoemd vind je in dit artikel. Je kunt het lezen om uit te vinden waarom jij zoveel spanning in een bepaald gebied vasthoudt en wat je ertegen kunt doen.

 

Uit je burnout, stap 1: Investeren in rust en basisbehoeften

Om uit je burnout te komen is de allereerste en belangrijkste stap: investeren in rust en je basisbehoeften. Op een rijtje zijn je basisbehoeften:

  • Slapen
  • Eten en drinken
  • Ademen

Dit betekent dat je zoveel slaap moet pakken als je kunt. Het maakt niet uit of er een ritme in zit of niet. Het hoeft niet altijd ‘s nachts te zijn. Probeer natuurlijk wel ook ‘s nachts te slapen. Maar als je moe bent overdag en je denkt dat je wat kunt slapen: doen! Hoe meer slaap je krijgt, hoe beter.

Je lichaam herstelt in je slaap. Je breekt de eerdergenoemde stresshormonen af en je spieren ontspannen.

Met betrekking tot eten en drinken: als je in het begin niet meer goed weet hoe je voor jezelf moet zorgen, ga dan bij iemand logeren die je vertrouwt en die voor je kan zorgen. Mijn ouders hebben dat voor mij gedaan. Zorg dat er iemand is die kan zorgen dat jij voldoende en gezond eet.

Je kunt ook kijken of je een maaltijdbox zoals Hello Fresh kunt bestellen, zodat je precies weet wat je op welke dag moet koken (en alles daarvoor in huis hebt).

Als je het zelf wilt doen dan vind je hier het Eetschema. Hierin heb ik (gratis) voor jou een hele week aan maaltijden uitgewerkt, zodat je nergens over na hoeft te denken. De bijbehorende recepten staan ook op de site. Als de supermarkt nog too much voor je is, kun je ook boodschappen bestellen bij bijvoorbeeld Albert Heijn.

Dan nog ademen; ook een basisbehoefte. Ik bedoel niet alleen maar gewoon in- en uitademen, wat we allemaal doen, maar juist een gezonde adem. Dit is bij burnout vaak verstoord. Je kunt niet lekker diep meer doorademen. Dit komt door de eerdergenoemde blokkades in je lichaam. Op deze pagina vind je ademoefeningen om weer te leren normaal en ontspannen te ademen.

 

Uit je burnout, stap 2: Een vast ritme aanhouden

Na een week of drie van vooral heel veel bijtanken, kun je beginnen met het opbouwen van een ritme voor jezelf. Dat betekent: op vaste tijden naar bed (ook als je nog niet moe bent) en op vaste tijden opstaan.

Voor het slapen en meteen na het opstaan doe je ook elke dag een aantal vaste dingen. Voor het slapen alle schermen uit (telefoon, televisie, laptop en tablet), een warme douche of bad en een kopje thee met een boek. Meteen na het opstaan wat rustige yoga of meditatie en daarna gezond ontbijten en douchen.

Ook als je nog moe bent (en dat ben je in het begin) sta je op jouw vaste tijd op. Al kom je alleen je bed uit voor je ontspannen ochtendritueel en ga je daarna weer slapen: prima. Zo leer je jouw lichaam toch om weer in een ritme te komen. Heel belangrijk voor een goed herstel van burnout.

Uit je burnout, stap 3: Positieve energie en leuke dingen

De derde belangrijke factor bij burnout herstel is dat je gaat investeren in dingen doen die je echt leuk vindt. Daarbij is het dan bovendien heel erg belangrijk dat je dingen doet waar geen presteren of moeten aan verbonden is, geen einddoel. Gewoon leuke dingen doen om te genieten.

Misschien vind je dit in het begin heel lastig en weet je niet goed wat je graag wilt doen. Wees niet te kritisch naar jezelf. Mijn eerste leuke ding was een flauw computerspelletje: Zombies vs. Plants. Een vraag die jij jezelf kunt stellen is: wat vond ik als kind leuk om te doen? Daarin liggen vaak goede hints verborgen voor wat je leuk zou vinden. Bijvoorbeeld knutselen, tekenen of gewoon lekker naar de wolken staren (ik heb een hangmat gekocht om dat laatste te kunnen doen).

Doe zoveel mogelijk fijne, aangename dingen en je bevordert je burnout herstel enorm.

 

Hoe gaat het herstellen van burnout jou nu af? En wat vind je van de video? Zal ik er meer maken?

 

Liefs, Nien

 

 

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Blog Comments

Hoi Nienke,

Wat een gevecht is het zeg…Ook omdat ik toch wel angstig blijf voor de onrust en paniekaanvallen. Het gaat al wel een stukje beter, maar nu had ik een goede week. Met af en toe onrust maar dat was wel te doen. Gisteren een goede dag lekker met mijn gezin naar het bos geweest en niks aan de hand en ‘s avonds op de bank word ik onrustig en vervolgens niet om kunnen zetten en de hele nacht onrustig geweest. Nu voelt het alsof ik weer zo’n stap terug heb gedaan….mijn lijf weer helemaal gespannen. En ik baal zooooo omdat ik juist een fijne dag had. Heb ik dan toch mijn lijf niet goed gevoeld?

Liefs José

Ha José,

Nee joh. Dit hoort erbij. Heb ik ook super vaak gehad, en de vraag die jij mij nu stelt stelde ik dan aan mijn vriend. Bezorgd dat het nooit meer goed kwam. Maar zie het zo:

Geniet van het feit dat je zo’n fijne dag hebt gehad. Dat pakt niemand je meer af.

Misschien heeft je lichaam weer even een reactie gegeven. Of misschien was het onbewust wel je hoofd. Kon je bijna niet geloven dat je een goede dag had, en werd je daar onrustig van. Onrustig door angst voor de onrust.

Soms is het ook gewoon niet te verklaren. Het belangrijkste is om vertrouwen te hebben dat er meer van die mooie dagen komen en dat de periodes dat jij je goed voelt steeds vaker terugkomen en langer duren. Het gaat met ups en downs, niet in een lineaire lijn omhoog.

Dat je weer een goede dag had is een goed teken, richt je daar vooral op!

Liefs, Nien

He Nienke,

Bedankt voor je fijne reactie!
Inderdaad misschien is het soms ook gewoon niet kunnen geloven dat het goed gaat.

Heb jij nog lang last gehad van onrust en /of paniek….Bijvoorbeeld nogna een paar goede dagen of weken?

Liefs José

Ha José,

Ja, zeker heb ik daar nog lang last van gehad. Precies wat jij beschrijft is bij mij echt nog heel lang terug gekomen. Eerst angstig als ik na een goede dag weer een paar slechte dagen had. Bang dat ik weer diep in de put zat. Tot zich dan weer een goede dag aandiende en ik zo steeds een beetje meer vertrouwen kreeg. Maar op een gegeven moment had ik bijvoorbeeld een goede week, en dan opeens weer twee dagen slecht. Daarvan kon ik ook erg in de war raken. Was ik weer terug bij af? Had ik iets verkeerd gedaan? Maar het is niets van dat alles. Eigenlijk moet je het gewoon zien als een motortje dat een beetje pruttelend op gang komt. Het duurt even voordat het weer zo gesmeerd is dat het allemaal loopt als een zonnetje. Tot die tijd moet je er af en toe genoegen mee nemen als de boel afslaat. Maar dat je weer goede dagen, uren en uiteindelijk zelfs weken hebt is juist een goed teken. Focus je op de goede kant! Dat geeft ook gelijk meer positieve energie en ook dat is goed voor je 🙂

Liefs!

Bedankt weer voor je reactie! Wat fijn om de herkenning te lezen. Dat geeft wat vetrouwen! En ik ga proberen meer te genieten van de positieve dagen.

Liefs José

Hoi Nienke,

allereerst wat super fijn dat je deze blog hebt opgericht.
ik herken mezelf heel erg terug in je verhaal, vorig jaar december heb ik 2 dagen voor het nieuwe jaar vrij gepakt om goed uit te rusten en vol energie het nieuwe jaar 2017 in te gaan maar helaas ben ik het nieuwe jaar uitgeblust ingegaan en in februari is een burnout en depressie bij mij vastgesteld. ik vind het heel erg lastig om dit open naar de buitenwereld te communiceren (naast mijn werkgever praat ik er liever met niemand over). ik merk dat ik naast geen energie hebben mezelf toch dwing om door te gaan ( ook al mag ik niet werken, ik dwing mezelf op privé gebied toch door te gaan met me dag propvol te plannen), hoe kan ik dit doorbreken? bij een depressieve dip probeer ik de slaapkamer te vermijden, het lukt me tot nu toe om na 2 uur doelloos en uitgeput in bed te liggen om dan te besluiten ik stap uit me depressieve dip en ga een boek lezen ofzo.. maar ik merk dat dit steeds zwaarder word voor mij..heb je hier nog tips voor wat ik op zo’n moment het beste kan doen? behoefte om me ‘even’ van alles en iedereen af te zonderen word steeds erger, echter kan dit mijn depressie erger maken. ik wil gewoon heel graag me oude leven terug en fulltime weer kunnen werken, maar naarmate me paniekaanvallen en emotionele buien weer erger worden en opspelen krijg ik weer dat wanhopige gevoel van burnout..

ik hoop dat je een aantal tips voor me hebt en dat ik mezelf en me lichaam beter zal gaan begrijpen.

groetjes

Afnan

Hi Afnan,

Ja, daar kan ik je bij helpen. Ik denk dat je heel veel hebt aan de YouTubevideo’s van een van mijn mentoren, Elliott Hulse. Kijk bijvoorbeeld eens naar deze video: Never Get Depressed Again – Elliott Hulse. Vanuit daar kun je eventueel nog andere tips van hem bekijken.

Het klinkt voor mij alsof je jezelf zo enorm onder druk zet perfect te zijn, dat je uiteindelijk bezwijkt onder dat onhaalbare doel en je liever afzondert. Je vertelt niemand over de moeilijke tijd die je doormaakt. Natuurlijk wordt het dan moeilijk om onder de mensen te zijn en wil je je liever afzonderen. Je moet de hele tijd een image hoog houden. Iemand zijn die je helemaal niet bent.

Vraag jezelf af waar je bang voor bent. Afwijzing? Onbegrip? Wel, als je aan je vrienden en familie vertelt wat er aan de hand is, en ze laten je daarom in de steek… Waren het dan echte vrienden? En een groot deel van wat je jezelf daarover vertelt zit in je hoofd.

Depressie kan heel veel oorzaken hebben (lees bijvoorbeeld eens ALexander Lowen’s boek ‘Spirituality of the Body’). Maar een van de meest fundamentele oorzaken is de behoefte aan een diepe connectie met jezelf en de mensen / wereld om je heen, en het diepgewortelde geloof dat je deze connectie nooit zult kunnen of mogen voelen. Dat kan al ontstaan wanneer je als baby of kind niet kreeg wat je nodig had van je ouders (al deden ze nog zo hun best). Bijvoorbeeld doordat ze heel veel werkten, of omdat je moeder je niet de borst kon geven en je al vroeg aan flesvoeding moest. Het kan ook later ontstaan door afwijzing in relaties, vriendschappen en werk. Persoonlijk geloof ik dat we daarnaast ook nog eens in een maatschappij opgroeien die onverschilligheid en materialisme verheerlijkt (kijk naar videoclips), terwijl oprecht contact tussen mensen en leven voor ervaringen (mooie reizen, een kop koffie in de zon, het voelen van je eigen lichaam) wordt weggelachen.

Doe dit:

– Kijk naar de video van Elliott om het belang van ritmes in je leven te begrijpen.
– Schrijf je vrienden en familie een e-mail waarin je uitlegt hoe jij je voelt en wat je van ze nodig hebt. Durf je kwetsbaar op te stellen. Voel die knoop in je maag terwijl je het schrijft, en als je erbij moet huilen: laat het gebeuren. Those are your walls caving in.

– Installeer kleine ritmes in je leven om je lichaam beter te voelen;
Doe de douche-oefening die ik hier beschrijf.
-Mediteer.
-Ga op een vaste tijd naar bed en weer op.
-Verminder suiker, caffeïne en alcohol in je leven.

– Je kunt altijd een comment plaatsen en dan help ik je verder als je een vraag hebt of je zorgen maakt. I’m here!

Hi Judith,

Je kunt eens kijken bij dit artikelover een dagschema bij het begin van burnout

Het belangrijkste is om jezelf niet te pushen. Als ik je zo lees, mag je veel meer inzetten op de derde component die ik noem: leuke dingen doen. Just for the fun of it. Je klinkt alsof je veel moet van jezelf (je noemt dit zelf focus). Je kunt ook hypergefocussed zijn. En je voelt daar nu de last van.

Je slaapt in de nacht behoorlijk goed. Zie dat als iets fijns. Je lichaam heeft in ieder geval de basis van wat je nodig hebt. De vermoeidheid hoort ook bij burnout. Er is niets wat je kunt ‘doen'(streven / presteren) om daar zo snel mogelijk vanaf te zijn. Het moet slijten.

Beweging is goed, maar probeer niet met je hoofd te bepalen wat goede / voldoende beweging is. Luister naar je lichaam. Als dat na een rondje wandelen werkelijk kapot is, probeer het dan anders te doen. Ga er wel twee keer per dag uit (frisse lucht is ook belangrijk), maar maak je rondje kleiner. Of stop tussendoor en ga lekker een halfuurtje op een rustig terrasje of bankje zitten met een kop thee of ijsje.

Het woord dat bij jouw verhaal de hele tijd in me opkomt is ‘aangenaam’. Maak het aangenaam voor jezelf. Doe fijne dingen. Wees lief, zacht en warm met jezelf.

Laat het presteren los.

En je mag me altijd vragen stellen of je zorgen delen. I’m here to help!

Liefs, Nien

Hi Judith,

Ik snap je goed. De kunst zit juist in niet iets lang achter elkaar willen doen. Je wilt met alles ongeveer 70% gaan van je kunt. Wissel daarbij ontspanning en inspanning af, en wees realistisch over wat voor jou ontspanning is. Ook al zit er misschien ergens een stemmetje dat vindt dat je heel wat moet kunnen of dat je op een ‘zinvolle’ manier moet ontspannen.

Probeer dit eens: doe iets inspannends (dat is in jouw geval ook tekenen. Alles wat je energie kost, zelfs als je het leuk vindt en het op een ander niveau energie oplevert).

Deze inspannende taak hou je vol tot 70% van je kunnen. Dus ga niet maximaal. Er moet nog een klein beetje energie over zijn.

Ontspan daarna tot je batterij weer vol is. Luister goed naar je lichaam. Wat heb je nodig? Een kopje thee? Een warm bad? Is dat misschien even op de bank liggen met je ogen dicht (al slaap je niet). Is het een zittende of liggende meditatie? Alles is goed. Het sleutelwoord hierbij is ‘aangenaam’.

Als je weer energie hebt, doe je weer iets ontspannends tot 70% van je energievoorraad.

In een werksituatie is het op dezelfde manier belangrijk om 30-45 mins te werken, en daarna zeker een kwartier (of meer) pauze te nemen.

70% op je inspanning en aangename, rustige dingen op je ontspanning. Die twee factoren zijn het belangrijkste om te onthouden.

Succes!

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)