Werknemer met burnout

foto: unsplash.com

 

Stel, je hebt een werknemer met burnout. Hoe kun je daar dan het beste op reageren? Het werk op de zaak gaat door. Misschien kun je niet direct tijdelijke vervanging aannemen. Dat leidt tot frustraties. Tegelijkertijd wil je ook goed begrijpen wat er met je werknemer aan de hand is en deze op de juiste manier helpen reïntegreren. Dit is mijn advies.

Er zijn genoeg websites met informatie over procedures en ‘wat mag wel en niet’ als je te maken hebt met een werknemer met burnout. Het leek me daarom nuttiger om advies te geven vanuit het menselijke aspect: wat heeft een werknemer nodig tijdens de burnout? Hoe kun jij als werkgever zo goed mogelijk ondersteunen in het reïntegratietraject?

Iemand’s baas zijn en kunnen levelen

Wanneer je een afdeling of project leidt neemt dat met zich mee dat je verantwoordelijk bent voor de activiteiten en werknemers binnen dat traject. En zo lang het goed gaat, voelt het goed om de baas te zijn. Ik ken heel veel leidinggevenden met een zogeheten coachende stijl van aansturen. Er zijn er ook genoeg die hiërarchischer zijn ingesteld. Wat gepast is verschilt tussen verschillende organisaties.

Het risico van heel hiërarchisch ingesteld zijn is echter dat je ook de houding aanneemt van iemand die ‘de baas’ is.

Zelf hou ik niet zo erg van de termen baas en leidinggevende. Daarmee schop ik tegen heilige huisjes, ik weet het. Maar ik zeg het niet om te jij-bakken, want zelf ben ik ook verantwoordelijk geweest voor diverse projectteams en op een zeker moment voor 1,5 miljoen aan fondsen. Ik ken de ervaring dus van beide kanten: werknemer en leidinggevende.

Mijn visie is dat iedereen een wezenlijke rol heeft in een afdeling of project, en dat de rol van de ‘baas’ is het traject te overzien, puntjes aan elkaar verbinden en bijsturen waar nodig. Eigenlijk geef je dus leiding aan het traject, niet aan de mensen. Het succes daarvan hangt mede af van de mate waarin je in staat bent mensen te helpen groeien en bloeien. Dat is het werk van een kunstenaar, iets wat je moet leren en finetunen, en daarom krijg je meer betaald dan een ander. Maar niet enkel omdat je een treetje hoger staat op de ladder.

De wetenschap heeft bovendien al lang en breed bewezen dat autoritair, top-down, ‘jij-doet-nu-wat-ik-zeg’ leiderschap enkel werkt in tijden van extreme crisis. Churchill in oorlogstijd, zeg maar. Daarbuiten werkt het counterproductief. Zeker waar het burnout betreft zul je een werknemer alleen maar gestresster maken met zulke sturing.

Een werknemer met burnout, daarmee moet je kunnen levelen. Hij / zij moet zich veilig genoeg voelen om open te kunnen praten over het proces en wat er nodig is voor herstel.

foto: quotefancy.com

Vertrouwen

Als werkgever wil je jouw werknemer kunnen vertrouwen. Omgekeerd geldt dat ook. De werknemer wil weten dat je haar er niet uit kegelt, zo gauw ze uit de ziektewet is. Ik wil benadrukken dat het belangrijk is een integer mens te zijn. Voor jezelf, want dat slaapt nou eenmaal net wat lekkerder. Maar ook voor een ander. Niet doen alsof je te vertrouwen bent, maar daadwerkelijk te vertrouwen zijn. Echt, oprecht willen werken aan een goede oplossing en de persoon achter de werknemer zien.

Lees ook deze tips voor een goede gespreksvoering met je werknemer.

 

Durf ‘out of the box’ te denken

Ik ken een jonge vrouw. Naast haar baan van 32 uur is ze pianolerares. En verdient daar ook wat geld mee. Nu is ze burnout geraakt in haar kantoorbaan. Een combinatie van dubbele werklast, onder haar niveau werken en een werkritme waarbij er de ene keer hele snelle deadlines zijn en de andere keer bijna geen fluit te doen.

Haar hart gaat open iedere keer dat ze pianoles mag geven. Elke keer als ze naar de muziekschool loopt wordt ze al blij, en na de pianoles komt ze opgeladen weer thuis. Het bevordert haar herstel enorm.

Maar van de Arbo-arts mag ze, onder druk van de werkgever, geen pianoles meer geven. Want ‘dat is ook werk, en als je kunt werken kun je ook naar kantoor’. Dus duurt haar herstel nu dubbel zo lang, omdat ze niet mag doen waar ze super veel energie van krijgt. Dat is ook voor de werkgever niet de optimale situatie, maar een dergelijke verstarring kom ik vaker tegen in het bedrijfsleven. Men kan bijna niet over de eigen grenzen heen kijken.

Een ander voorbeeld is vakantie. Ik had geluk met mijn werkgever destijds. Mijn vriend woonde een jaar in China en ik ben daar tijdens mijn burnout een paar keer naartoe gegaan om hem op te zoeken. Ja, de eerste twee dagen na de vliegreis lag ik total loss bij te komen in bed. Maar het twee weken helemaal weg zijn van alles, mijn vriend kunnen knuffelen en nieuwe kleine dingetjes kunnen doen gaven mijn ziel weer voeding.

 

Wat is burnout?

Is burnout enkel een te grote werklast? Nee. Dat geloof ik niet. Het is niet enkel te hard werken. Het is te lang te hard werken in een omgeving die je te weinig inspireert of die je angstig maakt.

Om een werknemer écht terug te krijgen, is het dus van essentieel belang om juist op die factoren in te spelen. Het gaat niet enkel om rust. Het gaat om levenslust. Om weer gelukkig zijn. Geef iemand de kans om opnieuw geïnspireerd te raken. Dat is een soort turbo-oplader voor burnouters (en mensen met depressie, maar dat terzijde).

foto: unsplash.com

Concrete dingen die je kunt doen voor een werknemer met burnout

  • Wees te vertrouwen. Praat open met de werknemer met burnout en laat je oordelen los.
  • Wees benaderbaar. Zeg niet alleen dat de deur altijd open staat, maar straal het ook uit. Het is bovendien hartstikke fijn om een warm, open mens te zijn.
  • Stel de werknemer in eerste instantie voor elkaar te ontmoeten op een andere plek dan kantoor. Bijvoorbeeld in een café. Ik waardeerde het heel erg dat mijn manager dat deed. Ik was een paar weken uit de running en mijn manager liet me op adem komen. Via telefoon hadden we wel af en toe contact. Na een week of vier stelde hij voor om samen koffie te drinken in een café bij mij in de buurt. Ik vind dat hij het goed aangepakt heeft door die eerste stap van praten over werk zo laagdrempelig te maken. Vaak kan kantoor te heftig zijn voor zo’n eerste gesprek: je komt collega’s tegen die allemaal willen weten hoe het gaat, de omgeving roept misschien ook een schuldgevoel op over de lange ziekteperiode etc.
  • Begin met hele kleine klusjes. Mijn allereerste drie weken kwam ik 2 x 2 uur op kantoor, en ik begon met de kast van de directiesecretaresse opnieuw ordenen. Ik was letterlijk de assistent van de secretaresse. En dat was heerlijk. Ze was een super sprankelend, leuk mens. Ik deed iets kleins waarmee zij toch geholpen was. En ik was weer op kantoor, maar dan zonder gevoel van druk.
  • Geef iemand mogelijkheden om te reïntegreren op een andere afdeling of project. Geef de werknemer met burnout klussen die hij leuk vindt. Laat hem zelf aangeven wat voor iets dat kan zijn. Zo was ik internationaal projectleider voor lobbyprojecten, en mocht ik reïntegreren op de communicatieafdeling. Daar maakte ik met creatief knip- en plakwerk en tekeningen een profielschets van de ideale ontvanger van onze boodschap. Ik had geen stress, deed iets leuks en nuttigs.
  • Praat niet over de werknemer met burnout, praat met de werknemer. Het kan verleidelijk zijn om samen met de Arbo-arts te proberen een traject vast te stellen. Beter is het om de werknemer dit zelf te laten afstemmen met de arts, en dan bij jou weer terug te laten komen. Heb vertrouwen in je werknemer. Dat maakt juist dat iemand meer zijn best wil doen voor de organisatie.

 

Ben je zelf een werknemer met een burnout, of ben je een werkgever die hiermee te maken heeft? Wat zijn jouw tips?

 

Liefs, Nien

 

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)