Balans houden, hoe doe je dat?

balans houden

Balans houden, hoe doe je dat? Het is een vraag die ik recent van een lezeres kreeg en die ik ook in workshops vaak tegenkom. In onze maatschappij waarin alles 24 uur per dag doorgaat voor wie dat wil, en waar informatie en mensen sneller dan ooit aan elkaar verbonden zijn, zijn we steeds meer op onszelf teruggeworpen om evenwicht in ons leven aan te brengen. Vandaag geef ik je daarover wat tips.

Plussen en minnen om balans te houden

Eerder heb ik een oefening gedeeld die ik ‘plussen en minnen’ heb genoemd. Het is een slimme manier om snel inzicht te krijgen in hoe jij met je energiehuishouding omgaat. Idealiter is het zo dat je positieve inspanning (uitdaging) en ontspanning met elkaar afwisselt, zodat je geen hoge pieken of lange periodes van stilstand ervaart. Mocht er dan een moment van negatieve inspanning (stress, deadline, onverwacht nieuws) zijn, dan ben je veel beter om dit te bufferen, doordat je natuurlijke staat een van gelijkmatigheid is. Het is onzin om te denken dat negatieve inspanning natuurlijk is en iedere dag bij het leven hoort. Laat je dit niet aanpraten door jezelf, een ander of de media.

Ik kan je aanraden om de oefening van plussen en minnen te doen om te zien hoe jij met jezelf omgaat en hoe je hier op een snelle manier een positievere flow in kunt brengen.

balance houden

Werken vanuit hart, hoofd en lichaam

Je hart vertelt je waar je heen wilt. Je hoofd weet hoe je er komen kunt en je lichaam zorgt ervoor dat je er komen kunt. Investeer je geen tijd, zorg of aandacht in het luisteren naar een van deze drie, dan raak je uit balans. Vaak luisteren we meer naar ons hoofd (ratio) dan naar ons hart (gevoel). Maar dan ben je jouw kompas kwijt. Het hoofd is waardevol, want zonder verstand heb je geen routekaart om je bestemming te bereiken. Tot slot kun je niet zonder een fit lichaam, want dat maakt dat je voldoende rust en uithoudingsvermogen hebt om je weg te vervolgen. Neem voldoende tijd en ruimte om alle drie aan het woord te laten.

Ga niet door in die baan waarin je het gevoel hebt dat het jou je ziel (hart) kost, omdat je hoofd zegt dat het ‘de verstandige keuze’ is. Je hoofd zou zich nooit moeten bemoeien met de koers die wordt uitgezet. Je hoofd helpt je om je onderweg veilig te houden en slimme keuzes te maken die passen binnen je koers.

Wees daarnaast wel handig in de wijze waarop je jouw route vormgeeft. Gebruik je verstand om kansen te zien, met mensen in contact te komen, nieuwe dingen te leren en je financiën op orde te houden.

En zorg goed voor je lichaam om jouw voertuig op deze aarde gezond en ontspannen te houden.

Begrijpen hoe je lichaam werkt

Lichaam en geest werken samen. Als je geest stress heeft, slaat dat op je lichaam (denk aan pijnlijke schouders). Omgekeerd werkt het ook: als je slecht voor je lichaam zorgt, zorgt dit voor een verhoogd adrenalineniveau waardoor je ook geestelijk meer stress ervaart. Door goed voor je lichaam te zorgen leg je dus een stevige basis om ook geestelijk in balans te zijn.

Eet regelmatig en gezond, circa om de twee- drie uur. Vermijd dat je naar de candybars grijpt wanneer je trek hebt. Zorg bovendien dat je geen hele grote of hele kleine porties eet. Als je teveel eet of een stoot suiker naar binnen werkt, schiet je bloedsuikerspiegel omhoog. Je lichaam kan geen kant uit met al die extra energie en dit leidt tot verhoogde adrenaline (het stresshormoon). Als je onregelmatig eet, weet je lichaam niet waar het op kan rekenen en ook dan wordt er adrenaline aangemaakt. Je lichaam gaat dan in de overlevingsstand. Eet je te weinig, dan denkt je lichaam dat het hongerwinter is en zal het energie gaan besparen, waardoor je futloos wordt. Ook dit kan op de lange termijn zorgen voor meer stresshormonen en dus slecht in je vel zitten.

Door regelmatig te sporten of bewegen breekt je lichaam stresshormonen af. Bovendien ontspannen je spieren hierdoor, waardoor je je lekkerder voelt. Je slaapt ook beter. Van mij hoef je niet zes keer per week aan de gewichten te hangen. Yoga, pilates, stretches, hardlopen, wandelen, zwemmen: allemaal prima manieren om in beweging te zijn. Ga bijvoorbeeld een rondje lopen in je lunchpauze of begin je dag met een Youtubevideo van je favoriete yogainstructeur. Vind je het lekker om pittig te fitnessen? Helemaal goed, maar overbelast jezelf niet. Luister naar je lichaam en overleg met een instructeur op de sportschool wat goed voor jou is. En heb je een mindere dag, blijf dan eens thuis of doe iets lichters.

balans houden

Balans betekent ook me-time en ‘treat yourself’

Tot slot betekent balans ook dat je voldoende me-time en ‘treat yourself’ tijd inlast. Dus natuurlijk is het prima om toe te geven aan het verlangen naar een ijsje, of om lekker een Netflix-marathon te houden. Als je te lang te streng bent voor jezelf, krijg je vanzelf een terugslag. Je zult misschien herkennen dat diëten ervoor zorgt dat je opeens met je neus in de snoepkast staat en achter elkaar een zak chips en een pak koekjes naar binnen werkt. En dat heel hard werken zonder jezelf tijd te gunnen ervoor zorgt dat je later apathisch op de bank ligt en nergens zin meer in hebt.

Denk terug aan de oefening van plussen en minnen, waarbij we positieve inspanning afwisselen met ontspanning. Ontspanning is positieve rust. Er bestaat ook zoiets als negatieve rust: de bergen koekjes of als een zombie bankhangen, omdat je eerder niet goed naar jezelf hebt geluisterd.

Me-time is dan ook geen luxe, het is een belangrijk onderdeel van balans houden.

Ik heb elke dag me-time momentjes. ’s Ochtends sta ik vroeg op, zodat ik naar de sportschool kan. Heerlijk even met muziek in mijn oren nergens aan denken en mijn lichaam voelen werken. Sommige dagen vervang ik de sportschool door thuis yoga doen, meditatie of gewoon rustig met een kop thee en een tijdschrift op de bank. Op kantoordagen zorg ik altijd dat ik tussendoor een moment heb met koffie, een ijsje of lunch samen met een leuke collega of in mijn eentje. Bij voorkeur buiten of op een fijne plek (niet achter mijn bureau). En ’s avonds neem ik de tijd om rustig naar bed te gaan. Ik ga niet te laat, blijf niet te lang voor de tv hangen, maar zet een kopje thee en lees een halfuur een boekje in bed. Me-time kan voor mij ook in de zon zitten zijn, in mijn eentje even een gebakje eten in de stad of zelfs enkel 10 minuten een rustgevende mantra luisteren in de trein. Door de dag heen zijn er genoeg momenten die je mee kunt pakken. Heel goed voor je balans!

 

 

 

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Blog Comments

Hoi, dat was mijn vraag en wat ben ik blij met dit artikel. Ik ga dit bewaren en behouden. Fijn dat je weer nieuwe artikelen schrijft. Ik mag graag op je site rond kijken op zoek naar informatie

You’re welcome! Fijn dat het artikel past bij je behoefte. Als je meer vragen hebt, let me know!

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)