Bore-out: wat is het en hoe kom je er vanaf?

Naast mensen met burn-out, zijn er op het moment ook veel mensen met een bore-out. Bij een bore-out heb je zo lang onder jouw niveau gewerkt dat je er door opgebrand bent geraakt. Letterlijk uitgeput door verveling. Dit kan soms overkomen als aanstellerij, maar niets is minder waar. Burn-out en bore-out lijken meer op elkaar dan je zou denken. En iemand met burn-out loopt het risico om ook een bore-out te krijgen. Dit is wat bore-out is en hoe je het kunt voorkomen

 

Bore-out krijgt maar weinig begrip

 

Uitgeput raken doordat jij je verveelt. In de hedendaagse gesjeesde maatschappij, waarin iedereen het druk-druk-druk is, kun je daarvoor niet altijd op begrip rekenen. Het lijkt in de ogen van sommigen een luxeprobleem.

Trek je daar ten eerste niet teveel van aan. Vaak komt het onbegrip voort uit het feit dat die ander ook gestrester is dan goed voor hem zou zijn. De nare reacties gaan dus niet over jou, maar betekenen vooral dat hij beter voor zichzelf mag zorgen.

 

Bore-out bestaat wel degelijk

 

Dat gezegd hebbende, is bore-out een aantoonbaar probleem dat niets met aanstellerij te maken heeft. Er is voor onze hersenen een optimale mate van inspanning en uitdaging. Voor iedereen ligt dit punt ergens anders. Denk bijvoorbeeld aan sport: het gewicht dat je kunt tillen is afhankelijk van jouw bouw en genen, hoe vaak je naar de sportschool gaat en de manier waarop je traint. Ook is het afhankelijk van hoe gezond je eet en hoe goed je tussen de sessies door uitrust. Een veel te zwaar gewicht tillen helpt je niet groeien, maar beschadigt de spier. En onder je niveau presteren zorgt ervoor dat je spieren slinken en je kracht afneemt. Voor de hersenen is het niet anders.

Burn-out is het gevolg van overbelasting. Bore-out is het gevolg van onderbelasting. Maar wat is dan het perfecte midden? Kortgezegd hebben we het allemaal nodig om een leven te leiden waarin we ons geïnspireerd voelen, nieuwe dingen leren, en hoewel je nieuwe dingen leert wil je ook het gevoel hebben dat je lekker bezig bent en doelen bereikt. Daar omheen moet er voldoende rust en ontspanning zijn.

 

Hoe ontstaat een bore-out?

 

Je doet gedurende lange tijd klussen onder jouw niveau en hebt daarbij het gevoel dat jouw echte talenten en vaardigheden niet gewaardeerd worden. Vaak zijn de dingen die je doet saaie, repeterende taken zoals data invoeren. Dit overkomt ook veel young professionals die zich gedwongen zien om een baan onder hun niveau aan te nemen. De dag lijkt dan heel erg lang. En let’s be honest, we spenderen het merendeel van onze tijd in een werk- of studieomgeving. Wanneer je daarin niet voldoende uitgedaagd wordt, raakt je tank al snel leeg.

Als je niet voldoende inspiratie, uitdaging en voldoening haalt uit je dagelijkse bezigheden, dan nemen de hersenvermogens af. Je brein gaat op snooze. Dit is hartstikke schadelijk, omdat hersenverbindingen op die manier ‘sterven’. If you don’t use it, you lose it. Van werk onder je niveau of een sociale omgeving die op geen enkel vlak inspireert kun je dus daadwerkelijk dommer worden. Ook ontvangen je hersenen minder ‘happy hormonen’, stofjes zoals dopamine en serotonine die jij aanmaakt als je een uitdagende taak volbrengt of je geïnspireerd voelt. Het is stressvol om op deze manier te leven. Je gaat bijvoorbeeld weerstand voelen tegen je baan of vriendengroep. Ongemerkt maak je steeds meer stresshormonen aan. Lichamelijk gezien is het effect daarvan hetzelfde als bij burn-out. Alleen is de aanleiding anders. Door een tekort aan herstel- en geluksstofjes en een teveel aan stresshormonen raak je uitgeput.

 

Waarom bore-out op de loer ligt na een burn-out

 

Bij een burn-out wil je zeker in het begin graag rustig aan doen met je energie. Teveel prikkels of teveel uitdaging zorgt er meteen al voor dat de stoppen doorslaan en je weer een (kleine) terugval kunt ervaren. Het is dus belangrijk om de boog precies juist te spannen.

Daarom leg ik er bij mijn cliënten altijd zo’n nadruk op dat ze zeker in de eerste maanden vooral met zichzelf bezig moeten zijn. Rust goed uit, bouw een fijne regelmaat op en eet gezond. Maar ook: leer de signalen van je lichaam kennen en naar jezelf luisteren. Leer jezelf kennen. En weet hoe ‘ja’ en ‘nee’ vanbinnen voelen, zodat je ook naar de buitenwereld kunt uitdragen wat je nodig hebt en waar je akkoord mee bent.

Naast te snel gaan met reïntegreren, kun je ook te langzaam gaan. Te voorzichtig met jezelf zijn. Of misschien is je baas of reïntegratiecoach wel te voorzichtig. Wie weet is jouw plek inmiddels aan een ander gegeven en moet je nu terugkomen binnen een baan waar je eigenlijk niet zoveel voor voelt. Zo zijn er talloze redenen waarom je de boog ook te weinig gespannen kunt hebben. Een te strak gespannen boog breekt, maar we weten allemaal dat een slappe boog geen pijlen schiet.

Zo kan het dus voorkomen dat je na je burn-out door te weinig uitdaging en inspiratie opnieuw in een situatie van uitputting belandt.

 

Hoe voorkom je een bore-out na je burn-out?

 

Als je na jouw burn-out geen bore-out wilt krijgen zijn een paar dingen belangrijk:

 

  • Leer jezelf nu al goed kennen. Laat de burn-out een leraar zijn die ervoor zorgt dat jij gaat aanvoelen wat je nodig hebt. Ontdek de signalen van jouw lichaam. Jouw ‘ja’ en ‘nee’.
  • Probeer ook, als je al iets verder bent in je burn-out, om weer te voelen hoe het is om geïnspireerd te leven. Maak bijvoorbeeld een map of Pinterest board met activiteiten en omgevingen die jou leuk lijken.
  • Stem gedurende het hele proces goed met jouw reïntegratiecoach af hoe jij je voelt en wat je nodig hebt. Zorg daarbij ook voor een goede regelmaat in je ritme.
  • Neem de eerste drie maanden van je re-integratie niet te serieus. Maak het een tijd die draait om op een gezonde manier terug op de studie of arbeidsmarkt komen. Sta jezelf toe om dingen uit te proberen, te falen en hang tegelijkertijd niet teveel aan prestaties. Doe vooral wat jou inspireert en leuk lijkt. Het gaat erom dat je weer positieve energie terugkrijgt op de werkvloer. Dat gaat niet als je te angstig met jezelf bent of juist weer veel te hard van stapel loopt.
  • Blijf eerlijk naar jezelf over wat je voelt, communiceer dat en handel ernaar. Vindt eventueel kleine taakjes of een andere omgeving waarin je wat meer uitdaging en inspiratie ervaart als de reïntegratieklus langdurig te saai voor je is.

 

Heb jij een burn-out of een bore-out? Hoe komt het dat je in die situatie bent beland?

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Blog Comments

Interessant Nienke! Het kan dus ook zijn dat hierdoor het herstel wat stagneert? Na ruim 1,5 jaar heb ik nog vaak k#t dagen. Vraag me weleens af of mijn leven te saai is, of dat ik het juist langer de tijd moet gunnen. Bestaat nu vooral uit werken, rusten en voorzichtig zijn. Juist omdat ik nog vaak moeilijke dagen heb waarvan ik schrik.

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)

Volg je Jong Burnout al op Facebook?

Als eerste op de hoogte van nieuwe artikelen, winacties en extra inspiratie ontvangen.