Waarom springen en dansen goed voor je is

 

Terwijl je dit leest ben ik in de VS zelf ook aan het springen en dansen. Daarover later meer. Het leek me naar aanleiding van die ervaring wel geinig om je uit te leggen waarom springen, dansen en vrij bewegen zo goed voor je is. Lees je mee?

Als kind was het de normaalste zaak van de wereld. Je stuiterde lekker in het rond en niemand keek er raar van op. Je rende van springtouw naar hinkelpad naar boomhut. Ik weet bijvoorbeeld nog hoe mijn broertje, klein en tenger als hij was, altijd bovenin de hoogste bomen zat (tot grote angst van mijn moeder af en toe).

Als kind heb je enorm veel speelsheid en ook iets onverschrokkens. Ga je op je bek? Schaaf je je knieën? Prima, geeft niets. Mama doet wel een leuke strijksticker op die kapotte knie in je broek en op je geschaafde huid een pleister en een kus. En hop! Weer door naar het volgende buitenspeelspel.

Waarom verleren we dit eigenlijk als volwassenen? Want naast dat het heel erg leuk is (ik ben nog steeds voor een grote nationale buitenspeeldag voor volwassenen), is het ook heel erg nuttig.

 

De functie van beweging

 

Heb je weleens gezien hoe een kind met teveel stress reageert? Bijvoorbeeld nadat het een lange tijd stil heeft moeten zitten op een saai familiefeestje? Zo gauw als dat kind naar buiten mag, begint het te rennen en springen. Gillen en gek doen. Soms tot grote schaamte van de ouders.

Het is echter super gezond en eigenlijk zouden we het allemaal moeten doen. Want hoe vaak wil jij wel niet schreeuwen, springen en klauteren als je in je pak of rok het kantoor uitgewandeld komt?

Kinderen hebben nog niet de onnatuurlijke ingehoudenheid die je als volwassene in je leven langzaam aanleert. Zo gauw ze stress ervaren beginnen ze te bewegen en te stuiteren. Daarmee wordt alle stress onmiddellijk via het lichaam losgelaten.

Wie wel eens een paniekaanval heeft gehad herkent de minder plezierige vorm hiervan. Je lichaam en geest zijn zo moe van alle spanningen vasthouden (bijvoorbeeld met spierspanningen of overbelaste zenuwen), dat alles er in een keer ongecontroleerd uitkomt. Alles wat je al die tijd hebt geprobeerd binnen te houden, jarenlange opgekropte frustratie en stress, trilt, zweet, schreeuwt en huilt zichzelf in een keer een weg naar buiten.

Daarom wordt er ook wel gezegd dat een paniekaanval een gezonde reactie is op een ongezonde situatie. Je lichaam weet, als het er op aankomt, altijd hoe het zichzelf moet herstellen. Alleen is het heel vermoeiend en voel jij je in die situatie super rot. Een paniekaanval is nooit leuk.

 

Wil je eerder je stress kwijt? Kom in beweging!

 

Ik heb iets op mijn wensenlijstje: zo’n kleine trampoline. Het lijkt me namelijk heerlijk om aan mijn ochtendritueel een kwartiertje op en neer stuiteren toe te voegen. En ik zie ook wel wat in de toegevoegde waarde van aan mijn innerlijk kind toegeven: een gek klein plezier om mijn dag mee te beginnen.

Er zijn ook andere manieren om je lichaam de ruimte te geven stress kwijt te raken. Je kunt bijvoorbeeld dynamische meditatie van Osho doen. Of TRE oefeningen (waarbij je trillingen in je lichaam oproept om stress los te laten). Andere manieren zijn yoga, hardlopen of wandelen. En je kunt ook lekker door de kamer dansen als je dat liever doet.

Mijn belangrijkste tip is om goed te voelen waar je zin in hebt en er kleine beetjes van te doen. Niet teveel in een keer als je in een flinke burn-out zit. Eventjes vijf à tien minuten een klein rondje om je huis lopen en dat dan drie keer per dag kan je lichaam al helpen om stress los te laten.

En die paniekaanvallen? Laat ze over je heen komen. Geef je er aan over. Hoe moeilijk het ook klinkt. Dit is de manier van je lichaam om zich van al die gifstoffen en ongezonde spierspanningen te ontdoen.

 

Liefs, Nien

 

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Blog Comments

Dankjewel lieve Nienke voor gisteren! Ik las vandaag dit artikel en het besef kwam even nog meer binnen dat mijn paniekaanvallen niet zo kwaad zijn als ik denk, en het juist een gezonde reactie van m’n lichaam is 🙂

Motiverend Nienke! Dank. En goed om te beseffen dat je lijf eigenlijk iets ‘goeds’ doet met een paniekaanval. Zo heb ik er nog nooit naar gekeken. Gelukkig heb ik overigens niet al te vaak meer een paniekaanval.

JongBurnout

🙂 Thanks! En fijn dat je minder paniekaanvallen ervaart. You’re on your way!

Heel leuk stuk. Na het lezen van een eerder stuk van Nienke, ben sinds kort, na kennismaking met Elliot Hulse met actieve meditatie begonnen. Dit doe ik gelijk na wakker wakker. Even lekker springen, dansen, snel ademen, zie Osho. Daarna vaatwasser leegruimen, thee zetten en in bed een korte passieve meditatie, mindfulness. Dat gaat veel beter nu omdat ik meer in min lijf zit. Binnen amper 30 minuten ben ik in juiste staat van mind en lichaam. Zie ook Tony Robbins. Super. Dank Nienke. Kijk uit naar wat je meebrengt uit VS.

JongBurnout

Jaaaaaa, die dynamische meditatie doe ik ook elke ochtend! En hebben we inderdaad in de VS ook gedaan. Fijn bericht dit, Ewout. Ook weer inspirerend voor mij 😀

Leuk geschreven artikel! Je website en blog is echt een inspiratie voor me! Als iemand die zelf in de media gewerkt heeft tot haar burn-out, start ik nu met een blog over een gezond zelfbeeld en alles wat daarbij komt kijken. Wat je hierboven beschrijft lijkt me nou heerlijk om te doen inderdaad, maar heb nog steeds wel moeite met alle oordelen van buitenaf. “Doe eens rustig, wat ben je druk, praat niet zo hard” Maar je artikel van gister motiveerde me weer wel dat dat oncomfortabele juist goed is, dus we gaan lekker zo door! Top artikel

JongBurnout

Yes!!! Lekker je lichaam alle vrijheid geven om te springen en dansen. 😀

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)