De bizarre invloed van goede gewoontes op jouw levensgeluk

  • Home
  • Mindstyle
  • De bizarre invloed van goede gewoontes op jouw levensgeluk

gewoontes geluk

Onze gewoontes zeggen veel over wie we zijn. En ze vormen ons leven bovendien voor een groot deel. Juist omdat het een gewoonte, een automatisme, betreft. Er zijn gewoontes die je kunt toepassen om jouw beste leven vorm te geven.

Wat zijn gewoontes?

Er wordt weleens gezegd dat het moeilijker is om iets af te leren dan aan te leren. Daar ben ik het volledig mee eens. Verslavingen liggen dicht tegen gewoontes aan. Het is een gewoonte waar je niet blij mee bent. Een automatisme dat zomaar boven komt en moeilijk te stoppen is. Hierin zie je meteen de kracht van een gewoonte: het neemt je over.

In positieve zin kun je ook gewoontes aanleren waar je wel wat aan hebt. Een automatisme neemt bovendien heel weinig ruimte in je hersenen in beslag. Je hoeft er niet meer over na te denken. Als je jezelf dus dingen aanleert die jouw dag beter, fijner en mooier maken en ze als gewoonte installeert in je leven heb je (1) van nature al meer positiviteit in je leven, het wordt je basis, en (2) je houdt meer ‘brain space’ over voor andere bijzondere of belangrijke dingen.

gelukkig gewoontes

Kijk eens kritisch naar je leven

Kijk eens naar hoe je een dag indeelt en wees eerlijk: hoeveel van de dingen die je doet zijn automatisme en met hoeveel van deze automatische reacties ben je echt blij? Er wordt weleens gezegd dat het makkelijker is om iets aan te leren dan dat het is om iets af te leren. Daarom zijn verslavingen ook zo tricky. Maar dit betekent niet dat je dan maar de handdoek in de ring moet gooien en moet accepteren dat je negatieve gewoontes hebt.

De eerste stap is dus identificeren welke patronen jou tegenhouden om jouw doel of gewenste gevoel te bereiken. Wijs ze aan en schrijf ze op.

Bij mij is het bijvoorbeeld zo dat ik vrij snel naar de chocolaatjes grijp en in lethargische staat op de bank plof als ik een mêh-dag heb. Liever doe ik dat niet. Ik weet namelijk ook dat het mij veel meer helpt om lekker naar de sportschool en sauna te gaan en een grote maaltijdsalade vol vitaminen te eten. Ik heb niets tegen chocolade. Maar als ik eerlijk naar mezelf ben, eet ik niet altijd een chocolaatje omdat ik daar trek in heb. Ik eet het ook heel vaak tegen verveling of om een rotgevoel weg te stoppen (en daardoor ga ik me uiteindelijk vaak juist rotter voelen).

De truc is om een noodknop te ontwikkelen voor die negatieve gewoontes. Ik weet nu dat ik een aantal dingen doe als ik me rot voel (chocola, apathisch op de bank liggen). Wat ik ook heb geleerd, is het gevoel herkennen dat eraan vooraf gaat. Brakheid, een steen in mijn hoofd, negatieve gedachten. Als ik dat voel opkomen (en het gaat niet zomaar weg), dan trek ik gauw mijn sportkleren aan en voordat ik er over na kan denken ga ik naar de sportschool. Al doe ik maar een halfuurtje cardio (het hoeft niet altijd moeilijk en zwaar), ik vermijd mijn slechte gewoonte. Zo ‘onttrain’ ik de dingen die me naar beneden trekken.

verslaving

Goede gewoontes aanleren

Wat een goede gewoonte is, is afhankelijk van wat je wilt bereiken in jouw leven. Het ligt maar net aan wat jouw prioriteiten en wensen zijn. Het kan zijn dat je een bepaalde tendens in je leven wilt (bijv. je gelukkig voelen) of dat je een concreet doel wilt bereiken (de marathon van Parijs lopen). Hoe dan ook, voor beide kun je ‘trainen’.

Als je de marathon van Parijs wilt lopen kun je een trainingsschema downloaden en iedere dag werken aan de duurzaamheid van je lichaam. Je kunt elke dag stretches doen om blessures tegen te gaan en bepaalde voeding eten om je lichaam te ondersteunen. Hetzelfde geldt voor gelukkiger worden: je zoekt uit hoe het leven lichter wordt en past meer van dat soort momentjes in je leven in.

In het begin kost het meer werk. Je moet je verdiepen in het onderwerp: wat zijn goede gewoontes bij dit onderwerp, waar voel ik me goed bij en hoe is het in te passen in mijn dag? Na verloop van tijd wordt je lichaam echter automatisch om 6 uur wakker voor de ochtendmeditatie, en merk je dat je als vanzelf geen aandacht meer schenkt aan de chagrijnige buschauffeur. Aan het eind van de dag heb je meer energie en je merkt dat je meer zin hebt om leuke dingen te ondernemen. Je voelt je kortom, gelukkiger.

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)