Dingen die ik doe om me te ontspannen

IMG_4268[1]

Bloggen, vier dagen per week werken bij de universiteit, yogales / coaching geven… Ik doe het allemaal heel graag en geniet met volle teugen. Maar soms moet het batterijtje ook weer worden opgeladen met andere leuke dingen. Pure ontspanning. In dit artikel geef ik je een inkijkje in de dingen die ik voor mezelf doe om te ontspannen. Het zijn kleine en grote dingen. Juist op de momenten dat ik het heel druk heb schakel ik een tandje terug en maak ik ruimte voor deze dingen, zodat ik de energie blijf houden voor alles wat het leven te bieden heeft!



Schilderen, tekenen of doodlen

Ik teken al zo lang als ik me kan herinneren. Mijn moeder heeft ook mijn eerste ‘tekening’ nog. In plaats van met krassen te beginnen, zoals de meeste kindjes, begon ik met het tekenen van ronde vormen.Wiebelige cirkels, spiraalvormen en iets wat op een hartje lijkt (hoewel ik niet denk dat ik door had dat ik een hartje, cirkel of spiraal maakte). Ook vandaag heb ik nog een voorkeur voor vloeiende lijnen en een ronde, zachte stijl. Ik teken / schilder ook veel vrouwen.

ontspannen creatief tekenen

Mijn favoriete schilder is Renoir. Ook vanwege dat zachte en zijn vermogen om een gevoel in zijn schilderijen te brengen dat voor mij voelt als zonneschijn. Impressionisme vind ik sowieso fijn, omdat het daarin veel meer gaat om de ervaring die de artiest wil overbrengen in plaats van het letterlijke plaatje. Zelf ben ik geen impressionist. Ik heb geen idee wat ik wel ben. Ik doe gewoon maar wat. Haha. Een leuke app is trouwens French Girls. Daarmee kun je digitaal tekenen via je smartphone of tablet. Ik vind de kwaliteit en mogelijkheden heel goed. Mensen nemen selfies en jij kunt die dan natekenen (of op je eigen manier interpreteren en er iets geks van maken).

Nienke Thurlings

Praten / samenzijn met mijn vriend

Als ik thuis kom en mijn vriend is er ook, dan voelt het alsof de dag van me af glijdt. Bij hem kom ik tot rust. Samen Netflixseries kijken op de bank, de dag doornemen of flauwe grapjes maken. Zelfs het huis schoonmaken is leuk met hem. En natuurlijk is het helemaal heerlijk om samen uit eten te gaan, een filmpje te pakken of de stad in te gaan.

Ontstressen ontspannen relatie

Mijn kledingkast uitruimen

Dit doe ik met name als ik ruimte in mijn hoofd wil maken. Kan trouwens ook de boekenkast zijn. Ik ga ervoor staan en gooi alles in een tas waar ik niet heel blij van word als ik het zie. De kleding die ik niet meer wil hebben verkoop ik of geef ik weg. Voor boeken geld hetzelfde (of het gaat de papierbak in). Ik woon graag in een huis waarin ik omringd word door ‘energiegevende’ dingen. Kledingstukken en boeken die me doen denken aan leuke tijden of waarvan ik de inhoud (boek) of het uiterlijk (kleding) heel mooi vind. Je huis is je persoonlijkheid. Dus evalueer ik regelmatig of de inrichting nog wel aansluit op wie ik ben en wil zijn.

En de kleding / boeken / spullen die je niet wilt hebben kun je verkopen, waardoor je weer geld krijgt voor iets nieuws. Ik heb een periode vlak na mijn burnout gekend waarin ik nauwelijks geld had. Toen was het opruimen en verkopen van spullen echt een uitkomst om toch geld te hebben voor nieuwe spullen of leuke dingen.

Een goed boek lezen

Daarbij raad ik je aan om dan wel iets te lezen waardoor je geïnspireerd raakt of lekker kunt wegdromen. Dus misschien even niet die dikke pil over een historische gebeurtenis, waarbij je je erg moet inspannen om het te begrijpen. Tenzij dat je ding is, natuurlijk. Lekker ontspannen en het verhaal je binnenwereld laten vullen. Chocolaatje en theetje erbij, Nienke blij.

Lekker Netflixen

Oh Netflix. Wat doe je me aan? Zoveel series en films, zo weinig tijd. En dan begint de volgende aflevering ook nog gewoon automatisch 20 seconden na de vorige… Netflixcoma’s zijn me niet onbekend. Op de bank, dekentje en kat erbij… Ah, nog eentje dan. En nog eentje. En dan is het opeens uren later. Iedere dag op die manier doorbrengen lijkt me dan weer niet ontspannend. Maar een dagje in de zoveel tijd in mijn joggingbroek en met de gordijnen dicht even helemaal ‘weg’ zijn op deze manier vind ik heerlijk.

ontspannen netflix chocolade

Sporten

Tsja, ik ben een mens vol tegenstellingen, zoals ik al eens eerder heb geschreven. Dus het feit dat ik van tijd tot tijd een hele dag of avond verdwijn in Netflix en een reep chocolade, betekent niet dat ik slecht voor mijn lichaam zorg. Een goede combinatie van snoepen en sporten is wat mij de meeste ontspanning geeft.

Sport is een van de dingen geweest die mij uit mijn burnout hebben geholpen. Het werd me duidelijk hoe sterk de body-mind connectie is. En toen werd mijn lichaam mijn beste vriend. Mijn lichaam helpt me om geestelijke stress af te tappen, als ik maar zorg dat ik regelmatig in een sportschool kom. Ik ga dus gemiddeld tussen de drie en vijf keer per week naar de sportschool. Ik doe vanalles: krachttraining en cardio, maar ook groepslessen. Zo lang ik maar lekker bezig kan zijn. De allerleukste groepsles vind ik Piloxing.

ontspannen sporten

Yoga en meditatie

De werkelijke kracht van de body-mind connectie leerde ik toen ik aan yoga ging doen. En dat is nog verder verdiept tijdens mijn opleiding tot yogadocent aan de Intensieve Yogascholing van Rob Obermeijer.

Misschien heb je weleens haptotherapie gekregen of denk je daarover na. Een haptotherapeut helpt je  om de emoties en stress die je in je lichaam hebt opgeslagen los te laten. Als je geestelijk / emotioneel bepaalde gebeurtenissen niet goed verwerkt, dan neemt je lichaam ze over. Dat is als tijdelijke oplossing bedoeld, zodat je de gebeurtenis later alsnog kunt verwerken op een ontspannen moment. We kennen daar allemaal wel een voorbeeld van. Dat moment waarop je moest zorgend dat je snel uit een nare situatie weg kwam, of juist een duidelijke tegenreactie moest geven naar iemand. Je handelt het goed en koelbloedig af. En als je thuis bent komen de tranen. Je voelt je schouders zakken, je buik ontspannen. Je lichaam laat op dat moment de emotie los die het tijdelijk voor je opgeslagen had. Maar meer dan eens nemen we geen tijd en rust om de emotie los te laten. Dus wordt het een permanente knoop in onze schouders, buik, rug of een brok in je keel.

Yoga helpt je door met stretches en vol aandacht bij je lichaam zijn om die knopen los te laten voordat ze problemen gaan opleveren (geestelijk of lichamelijk). Dat betekent heus niet dat je in de yogales heel hard zit te huilen. Maar wel dat je je er opeens van bewust wordt dat je bijvoorbeeld altijd heel hoog opgetrokken schouders hebt. En dan ga je er in je dagelijks leven langzaamaan ook op letten en sla je veel minder in je lichaam op. Ik ben nu sneller in staat om te voelen dat er iets ‘mis’ zit in mijn lijf en ook om te voelen wat de impact is van een gebeurtenis op mijn lichaam en emoties.

Tot slot geeft iedere ochtend vijf minuten tot een halfuur mediteren me een basisrust om mijn dag goed te beginnen.

Leuke dingen doen met vrienden

Juist als ik het heel druk heb bestaat de neiging om mijn sociale leven te laten versloffen. Het voelt dan als het zoveelste ding dat ‘moet’. Sinds kort heb ik me voorgenomen om dat heel bewust niet meer te doen. Ik heb namelijk gemerkt dat afspreken met mijn vrienden me heel veel energie geeft. Lekker samen lachen of doorspreken wat er speelt in onze levens. Of gewoon lekker gaan dansen en feesten en op die manier alles loslaten. Alle spanning glijdt dan van me af.

ontspannen leuke dingen doen vrienden

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)