Drie tips om dagelijks minder stress te hebben

read-369040_1280

De hele dag lekker in je vel zitten en zo weinig mogelijk stress. Dat willen we natuurlijk allemaal. Alleen raken we soms de grip kwijt doordat situaties ons lijken te overkomen. Opeens zit je middenin de stress en heb je het gevoel dat je er niets tegen kunt doen. In dit artikel vind je drie buffers waarvan ik in mijn leven heb gemerkt dat ze goed helpen om dicht bij jezelf te blijven.

Begin en eindig je dag met minstens een halfuur ontspanning

Al moet je er eerder voor opstaan dan de rest van het gezin. Ik beloof je dat dit halfuurtje jou meer energie zal geven dan slaap. Ok, het is wel belangrijk om te zorgen dat je tenminste zeven uur slaap krijgt op een nacht. Maar als je haast in de ochtend, begin je al met de verkeerde energie aan je dag. Sta op, poets je tanden en ga een halfuurtje op een rustige plek (zonder tv, mobiele telefoon of iPad) zitten. Kopje thee of koffie erbij, misschien ook je ontbijt en luister naar de rust in huis, de vogels buiten of lees een stuk uit een goed boek.

In de avond doe je hetzelfde voor je gaat slapen. Neem een lekkere warme douche en stap dan met dat goede boek in bed. Of doe een meditatie of mindfulnessoefening. Ik garandeer je dat je beter slaapt. Het valt wel aan te raden om op een tijd naar bed te gaan waarop je nog een goede nachtrust kunt hebben. Zeven tot negen uur schijnt optimaal te zijn. Maar wat voor jou goed is weet je natuurlijk zelf het beste.

Doe jezelf elke dag iets cadeau dat jij beschouwt als luxe

En dat hoeft niet persé geld te kosten. Ik heb het niet over een Michael Kors tas of een limited edition whiskeyset van Johnny Walker. Luxe is veel fundamenteler in mijn ogen. Het gaat over iets wat we ons doorgaans naar onze eigen maatstaf of die van de wereld om ons heen niet kunnen permitteren. Het kan dan dus ook gaan om een echte lunchbreak in plaats van lunch aan je bureau. Wat eerder naar huis komen om je kinderen in bed te stoppen. Een lang warm bad nemen. Een kop koffie in de trein iedere ochtend is een van mijn persoonlijke luxes. Je kunt ze kopen, maar een thermoskan van huis meenemen werkt net zo goed (en dat heb ik ook lange tijd gedaan toen ik minder verdiende).

Luxe gaat om het creëren van momentjes die helemaal van jou zijn. Ik denk dat het belangrijk is om dagelijks minstens een zo’n moment te hebben. Je kunt ook een boekje of lijst beginnen met dingen waar jij van geniet om je daarbij te helpen.

thee ontspannen

Spreek elke dag ten minste een iemand waar jij energie van krijgt

We kennen ze allemaal: mensen die licht lijken te geven als ze binnen komen. De donkere wolk in je hoofd verdwijnt en je voelt je opeens een stuk lichter, alleen door even met die persoon samen te zijn. Het kan iedereen zijn. Die goede vriend waarmee je altijd zo moet lachen, zelfs tijdens een telefoongesprek. Een leuke collega met wie je niet uitgepraat raakt. Die lange warme knuffel van je partner als je thuis komt.

Zorg dat je elke dag minstens een half uur met zo iemand doorbrengt. Dat kan aan de telefoon zijn, maar ook face to face. Je kunt natuurlijk ook Skypen. Mensen zijn sociale wezens. Als onze omgeving bestaat uit gestresste mensen of situaties, raken we zelf ook gestresst. Het helpt dus om daar positieve sociale contacten tegenover te stellen, zodat jij zelf ook weer positief ‘geladen’ raakt.

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Blog Comments

Hallo Nienke,
Heb je site ontdekt via 2WN. Ik ben een studente van 21 jaar en ik studeer geneeskunde. Het is een best wel zware studie waar heel veel van ons verwacht wordt en soms wordt het wel eens te veel.
Ik mediteer regelmatig, probeer 1 keer per week minstens te sporten en de ochtenden dat ik iets meer tijd heb doe ik een beetje yoga en dat helpt wel.
Alleen heb je van die heel stress volle dagen (examens, ect.) waar ik wakker word met zo veel stress in één keer dat ik bijna om lucht moet happen en dan voel ik me slecht heel die dag en ik kan mij maar niet kalmeren. Heb je tips voor zo een paniek aanvallen?

He Céline,

Ja, soms zijn er van die heftige periodes in het leven. Wat wel hartstikke goed is, is dat je al zoveel voor jezelf onderneemt om lekker in je vel te zitten.

Als je meer dan een beetje stress ervaart (dus echt paniek / gevoel dat het veel te veel is), zou je de 33-minuten regel kunnen proberen. Ik heb laatst een artikel geschreven over periodes waarin persé dingen af moeten en je het gevoel hebt de controle te verliezen (en hoe daarmee om te gaan). Heb je daar wat aan?

Groetjes, Nienke

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)