Eerste baan en nu al stress? Dit zijn de beste hacks voor een ontspannen werkdag.

 

Je dacht: ‘na mijn studie gaat het écht beginnen. Mijn zelfgekozen leven. En dat is vooral heel erg leuk.’ Eenmaal op de werkvloer is alles nieuw. Je werkzaamheden, collega’s en zelfs het typische kantoortaaltje (what the fuck is een bila?). Je wilt graag goed overkomen en mooie prestaties behalen. Maar hoe voorkom je daarbij dat je gestresst raakt? Hack je werkdag met deze tips!

Tip 1: geef jezelf tijd om ingewerkt te raken

 

Dit is een heel erg belangrijke tip. De meeste young professionals denken dat ze binnen twee weken al goed ingewerkt moeten zijn op hun baan. Iedereen om je heen lijkt te weten wat hij doet, behalve jij. Dat kan frustrerend zijn. Je geeft jezelf daardoor misschien niet genoeg tijd om rustig documenten te lezen, mensen en processen te leren kennen.

Wist je dat het al gauw een paar maanden tot een halfjaar duurt voordat iemand echt goed is ingewerkt? In veel functies komt daar nog bij dat je tijdens je werk ook veel bijleert. Dat geldt voor alle opleidingsniveaus. Kappers moeten bijvoorbeeld kleurcursussen doen. Projectmedewerkers of accountants krijgen nieuwe klanten met een eigen dossier, veranderen een keer van team of krijgen nieuwe  systemen om mee te werken.

De belangrijkste hack voor jouw werkend leven is daarom een mind hack.

In plaats van te denken: ‘ik moet alles zo snel mogelijk weten’ zeg je tegen jezelf ‘ik leer elke dag iets nieuws’. Soms is het iets kleins, zoals een kantoorafkorting (bila betekent bilateraal overleg; een 1 op 1 gesprek met je leidinggevende of collega). De volgende keer krijg je dat registratiesysteem eindelijk in de vingers of kun je dat belangrijke rapport doorgronden.

Als je net een nieuwe baan hebt, duurt het vaak zeker twee maanden voordat de basis goed ligt. Werkgevers weten dat ook. Natuurlijk willen ze graag dat jij goed werk voor ze levert. Maar ze weten ook dat je daarvoor eerst collega’s moet leren kennen, mee moet lopen met mensen en informatie moet verzamelen.

Geef jezelf de tijd en zorg vooral dat je een fijne werkdag hebt.

Tip 2: sociale contacten zijn net zo belangrijk als output

 

Je wilt presteren en dus sla je de gezamenlijke lunch over. Dat rapport moet immers snel af zijn. Misschien heb je ook wel het gevoel dat je veel alleen moet doen. Je collega’s hebben het druk met hun eigen werk. De truc is hier dat een goede band met je collega’s super veel kan versnellen. En daarnaast is het gewoon gezellig. Het is bewezen dat een fijne sfeer onder collega’s het geluksgevoel van werknemers enorm verbetert. Dit lijkt nog belangrijker te zijn dan de inhoud van het werk!

Ik ken een jongen die echt alles voor elkaar krijgt op zijn werk. De administratieve afdeling, die zwaar onder druk staat en daarom voor niemand tijd heeft, begint vrolijk te lachen als hij binnenkomt  en helpt hem graag en snel. Hoe doet hij dat toch? Het geheim is dat hij ook af en toe even tien minuten gaat kletsen als hij niets van hen nodig heeft. Even vragen hoe het is met de kinderen en de verbouwing. En als hij paaseitjes of Sinterklaasspeculaas over heeft neemt hij dat mee naar kantoor. Niet om te slijmen, maar gewoon voor de leuk.

Als je dat oprecht uit jezelf kunt doen (dus niet geforceerd, maar gewoon gezellig), dan staan andere mensen veel meer voor je open. Je collega’s zijn ook mensen. En die willen ook gewoon een leuke, effectieve en gezellige werkdag.

Maak eens een praatje bij de koffieautomaat. Leer mensen kennen met wie je niet dagelijks te maken hebt. Leg contacten. En bewaak je tijd (zie volgende tip), maar als het kan; doe ook eens wat voor een ander.

 

Tip 3: open je mail alleen met het doel e-mails te beantwoorden

 

Dit is een tip die ik van Eelco de Boer heb (Winst.nl). En. Het. Is. Zo. Logisch. Vaak raak je allemaal snippertjes tijd kwijt doordat je tussen de bedrijven door even naar je mail kijkt. Maar dan ben je vervolgens te druk om die mails daadwerkelijk te beantwoorden. Vervolgens spookt er door je hoofd dat je de mail nog moet beantwoorden. Dat vergeet je vervolgens te doen. Je krijgt een herinnering van iemand of je mist een deadline. Stress.

Kortom: open je mail 1 of 2 keer per dag (aan het eind of het begin van de werkdag) en doe dat dan ook alleen met het doel om de ALLE mails te beantwoorden. Ik kijk het liefst aan het eind van de dag op mijn mail. Wat ik direct kan afhandelen beantwoord ik. De grotere taken zet ik op mijn to do voor de volgende dag en ik stuur de zender van het mailtje een bevestiging dat ik er de volgende dag naar kijk. Easy.

Vinden mensen dat niet raar? Nee. Sterker nog: je bent super betrouwbaar als mensen weten dat ze op die manier binnen een dag antwoord van je krijgen.

Tip 4: maak een to-do lijst en bespreek die met je manager

 

Heb je het gevoel dat er erg veel werk op je bordje ligt en weet je niet hoe je daarmee om moet gaan? Goed zo, want dat is ook niet jouw taak. Veel young professionals willen laten zien hoe capabel ze zijn en hebben dan het idee dat ze alle werkdruk ook zelf moeten oplossen. Maar prioriteiten stellen is uiteindelijk de verantwoordelijkheid van jouw manager. Zij of hij moet het overzicht houden over de afdeling en besluiten wat voorrang heeft, gezien vanuit het grotere organisatiebelang. Sterker nog, het is helemaal jouw plaats niet om op die stoel te gaan zitten en daar beslissingen in te nemen. Je kunt natuurlijk wel adviseren.

Dus dit is wat je doet.

Maak een lijst van alles wat nu door jouw hoofd spookt. Kleine taken. Grote taken. Dingen die andere mensen jou gevraagd hebben te doen. E-mails waarvan je niet weet wat je ermee moet. En ja, ook het herschikken van de mappen op je computer om een beter overzicht te krijgen hoort erbij.

Zet achter elke taak hoeveel tijd je denkt dat het je kost (en tel bij iedere taak tenminste nog een halfuur of een uur op. Mensen hebben de neiging te weinig tijd te rekenen voor hun werk. Dat levert ook stress op).

Ga met die lijst naar je manager. Leg uit dat het teveel werk is en dat je niet goed ziet waar je nu het beste als eerste op kunt focussen. Vraag vervolgens of je manager keuzes wil maken. Wat vindt zij dat eerste prioriteit heeft. Als ze het weer bij jou terug legt, kun je duidelijk aangeven dat je wel een advies kunt geven. Maar dat je graag van haar hoort of zij dat ook zo ziet, want de consequentie is dat de dingen onderaan de lijst misschien niet gedaan worden of pas veel later. Zij kan het organisatiebelang overzien en bepalen of dit goede keuzes zijn.

 

Tip 5: durf ‘Nee’ te zeggen

Nu je weet waar je ‘ja’ op moet zeggen, wordt het makkelijker om nee te zeggen op andere dingen. Leg duidelijk uit dat je eerst taak 1, 2 en 3 moet afronden en daarna pas weer tijd hebt. Ook als die ander aan blijft dringen, wees duidelijk. En zeg letterlijk het woord ‘nee’.

Mensen zullen je meer respecteren en aardiger vinden als je duidelijk nee zegt, dan wanneer je ‘ja’ zegt en jouw belofte niet na kunt komen.

Tip 6: Neem pauzes

Super belangrijk, en vaak het eerste wat sneuvelt als we het druk hebben: pauzes nemen. Maar wist je dat jouw brein het meest effectief is direct nadat je een pauze hebt genomen? En dat de helderheid van je denken na een uur concentreren achteruit begint te gaan? Het beste wat je kunt doen is je gedurende een uur op één taak focussen (dus niet multi-tasken of ondertussen je telefoon checken) en dan een korte pauze nemen van 5 – 10 minuten. Heel even buiten een frisse neus halen, naar de koffie-automaat lopen of met je collega kletsen over dat vette festival waar jullie binnenkort allebei naartoe gaan.

Je brein creatief en helder laten werken kun je bevorderen door beweging, zuurstof en leuke sociale gesprekken over dingen die totaal niets met werk te maken hebben.

 

Tip 7: Je hoeft je voor niemand te bewijzen

Als je bang bent dat je baas het raar vindt dat jij vijf minuten met je neus in de zon staat of met een collega over festivals praat, krab je dan nog maar eens achter de oren. Want dit is juist super goed voor jouw effectiviteit. Je hoeft aan niemand te bewijzen dat je goed werk levert door er ‘druk’ uit te zien. Het is veel belangrijker dat je resultaat levert en een fijne collega bent. Dan kunnen mensen na verloop van tijd niet meer om je heen. Geef jezelf de kans om relaxed te zijn en je hebt een beter werkleven dan je je voor kunt stellen.

 

Liefs, Nien

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Blog Comments
Reply

Marjolein Lecluyze

Dag Nienke, bedankt voor de tips 🙂 Ik ben nu weer 7 maanden fulltime aan het werk na mijn burn-out. Ik merk echter dat het mij om de zoveel tijd weer teveel wordt… 3 maanden geleden ben ik 3 dagen thuis moeten blijven door stress en nu raadde de dokter mij aan om weer 2 dagen thuis te blijven… Ik voelde mij woensdag namelijk weer helemaal leeg, had nekpijn, hoofdpijn, was misselijk,… Is het normaal dat er zo nog dipjes voorvallen denk je? Of is dit een teken dat ik eigenlijk nog niet helemaal hersteld ben van de burn-out en dat ik eigenlijk beter minder ga werken? Wat denk jij, Nienke? 🙂

Ja, joh! Die ups en downs zul je echt nog wel een tijdje houden. Je zult wel zien dat de dipjes met steeds grotere tussenpozen komen, maar ze zullen je af en toe nog wel overvallen. Goed dat de dokter je aanraadde om even thuis te blijven en bij te tanken. Doe dat ook echt. Niet nog verder pushen. Eerst goed bijtanken en dan weer aan de slag. Probeer tijdens het werk binnen je grenzen te blijven (ongeveer op 70% van je kunnen). Dan hou je wat energie over waarmee je lichaam en geest zichzelf op de achtergrond kunnen herstellen. Daardoor zul je sneller vooruitgang zien dan wanneer je al je energie weggeeft. Take care. Je gaat hartstikke vooruit en dat is een heel goed teken! Ik zag in je andere comment dat je de gratis e-cursus Rust in je Hoofd hebt gedownload. Goed zo! Daarmee kun je ook leren balans te houden in je energielevel.

Ook voor minder jonge Professionals goed bruikbare tips lijkt me. Afgelopen dinsdag in 1x doorgegaan met alleen een koffiepauze; een megadag vol vergaderingen en overleggen. Dat voelt niet goed :(. Gelukkig is dat niet de normale gang van zaken, maar ik schrok wel even van mezelf, dat ik toch weer zo makkelijk daar in meega. Van mijn directeur mocht ik – eerder al – blokken in mijn agenda zetten om aan zaken te werken, maar als er dan een vergaderverzoek binnenkomt, schuif ik dat blok eerst nog eens, maar op een gegeven moment kan dat natuurlijk niet meer in de dag. Dus ik denk erover om die verzoeken dan te weigeren, anders komt de rest van mijn werk steeds in de knoei.

Dat lijkt me echt een onwijs goed idee. Die blokken tijd zet je juist vast om te voorkomen dat er iets anders (een overleg) voor in de plaats komt, toch? Op deze manier schieten ze hun doel een beetje voorbij. Je mag echt wel duidelijk zijn over wat je nodig hebt, zowel naar jezelf als een ander. Andere mensen zullen je daardoor alleen maar meer respecteren en waarderen.

goede tips! Vooral op een nieuwe werkplek krijg ik direct stress: iedereen kijkt naar mij, ik moet alles in één dag weten en iedereen moet mij aardig vinden en ik moet ook een topprestatie leveren. Ik kom toch niet onzeker over? Oeps ik doe wat verkeerd.. Dat nemen ze mij volgende week nog kwalijk. Jawel, allemaal op dag 1.

Nu ik dit zo lees van mezelf, denk ik helemaal: wauw… echt niet gezond.

Bedankt voor je tips. Relativeert enorm!

Ja, super herkenbare gedachten voor iedereen met een nieuwe baan, denk ik. Blij dat je wat aan de tips hebt en blijf jezelf ruimte gunnen! 😀

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)