Stappenplan bij eindejaarsdrukte en stress

eindejaarsdrukteWe zitten in het eind van november. Voor veel mensen neemt dat de nodige eindejaarsdrukte met zich mee. Je kunt dan het gevoel hebben dat je geleefd wordt. Op dit moment zou je niets liever willen dan onder een dekentje liggen met warme chocolademelk en een goed boek. Maar het werk roept en nu onder een dekentje gaan liggen levert alleen maar meer stress op. Hoe ga je daarmee om?

Ik zal niet liegen. Momenteel maak ik zelf zoiets mee, hoewel het niet zozeer met eindejaarsdrukte alleen te maken heeft. Ik heb net samen met een partner mijn eigen bedrijf opgezet: Womanize. Omdat we volop aan het vormgeven, en contacten leggen zijn gaat daar veel energie naartoe. Ik heb (heel handig) ook middenin november een training groepcoaching gepland, waarvoor deze week dus huiswerk op mijn bordje lag. Daarnaast vier dagen per week mijn werk bij de Radboud Universiteit en dan nog de artikelen voor Jong Burnout. Het is jullie misschien ook wel opgevallen dat ik de laatste twee weken een beetje laat mijn artikelen plaatste op sommige dagen. Dat komt dus door die drukte. Ik loop soms een beetje achter de feiten aan. Geen lekker gevoel.

Gisteren heb ik de knop omgezet. Na een tijdje balen van de opeenstapeling van zaken, en wat vluchtgedrag (gewoon steenhard drie afleveringen Downton Abbey kijken, terwijl mijn werkzaamheden bleven liggen), heb ik mijn noodplan ingeschakeld. En vandaag deel ik het met jullie.

Mijn noodplan is het mechanisme dat ik in werking zet als ik een drukke tijd voor de boeg heb / daar middenin zit en eigenlijk niet genoeg tijd of rust heb voor alles wat nog gedaan moet worden. Het is mijn manier om toch alles gedaan te krijgen zonder er aan onderdoor te gaan.

Ik moet beginnen te zeggen dat dit noodplan niet werkt als structurele oplossing. Knoop dat dus in je oren. Dit is een tijdelijke modus, om een piekperiode door te komen. Maar daarna is het wel belangrijk de rust te herstellen en na een goede periode van echte ontspanning weer in een normaal en prettig ritme van werken te glijden. Ook daar zal ik nog even wat aandacht aan besteden.

Ben je er klaar voor? Goed, dit is wat je kunt doen om de eindejaarsdrukte door te komen:

eindejaarsdrukte

Fase 1: overzicht scheppen

  1. Stel jezelf een deadline. Las na die deadline minimaal halve week absolute rust in. Zonder (sociale) verplichtingen. Als je de mogelijkheid hebt is het vaak fijn om nog wat langer vrij te nemen zonder verplichtingen. De deadline die de meeste mensen zichzelf stellen is de naderende Kerstvakantie.
  2. Spreek met jezelf af dat je geen werk meeneemt je vakantie in. Voor de vakantie moet het klaar zijn.
  3. Daarnaast mag je geen ‘ja’ meer zeggen op nieuwe dingen. Dat geldt voor werk en privé. Dit geldt totdat je jouw welverdiende rustperiode achter de rug hebt. Dus hoe leuk of interessant een aanbod ook geldt, zeg nee.
  4. Het kan heel verleidelijk zijn om de afspraken en klussen waar je voorlopig nee op zegt over je vakantie heen te tillen. Omdat je denkt dat je er dan wel rust voor hebt. Maar het noodplan is niet alleen door een tijdelijke drukke periode heen te helpen. Het is ook bedoeld om je de grip en regelmaat in je leven terug te geven. Dus de afspraak is: je mag voorlopig helemaal niets nieuws meer aannemen, ook niet voor na je rustperiode. Als je dat doet eindig je namelijk met de situatie dat je lekker uitgerust terug komt van vakantie en de stress meteen weer begint. Dat wil je voorkomen. Zeg dus tegen iedereen die met iets nieuws komt: ‘kun je me dat na 6 januari opnieuw vragen? Ik zit nu in aftikmodus en kan er niet goed over nadenken.’ Dat klinkt misschien eng of onmogelijk, maar doe gewoon een experimentje. Mijn ervaring is tot nu toe dat iedereen het begrijpt en er respect voor heeft.

Fase 2: opruimen van je hoofd

  1. Maak een lijst met alles wat je nog moet doen. Geef ieder ‘deel’ van je leven een kopje. Ik heb een blaadje met de kopjes ‘Radboud’, ‘Womanize’, en ‘Thuis’.Schrijf hier vervolgens alles op wat in je opkomt. Bij mij staat er alles van het schrijven van een projectplan tot het opruimen van mijn berg schone was die al een week over een stoel ligt. Echt alles wat in je hoofd zit zet je op dat blaadje.
  2. Het kan (wederom) verleidelijk zijn om extra taken bij te verzinnen. Bijvoorbeeld nog even lekker de zolder opruimen. Ik noem dat ‘niet noodzakelijke klussen’. Als je een lijstje aan het maken bent kan het zo lekker overzichtelijk voelen om alles wat je graag zou willen doen er ook op te schrijven. Maar dat is een utopie en een onhaalbare stressfactor. Dus alles wat nu niet werkelijk nodig is om jouw stresslevel naar beneden te krijgen laat je er lekker af.
  3. Maak een realistische inschatting hoeveel uur iedere klus kost. Wees eerlijk, maak je inschatting liever te ruim dan te krap. Schrijf dat erachter.
  4. Kijk niet te ver vooruit. Omdat je energie beperkt is, gaan we uit van wat je nu te bieden hebt. We willen dat het treintje blijft rijden. Het is dus belangrijk zuinig te zijn met je energie.
  5. Neem je voor om iedere avond in ieder geval 8 uur te slapen. Bouw daarnaast een uur in de ochtend, een halfuur lunchpauze en anderhalf uur in de avond in voor jezelf. Dit is de tijd waarin je rustig ontbijt, doucht en je avondeten eet, een boekje leest voor het slapengaan etc. Op deze tijd beknibbel je niet, want je hebt het hard nodig. Tenzij je gek wilt worden.
  6. Kies iedere week een dag uit (in absolute noodgevallen eventueel een halve dag)

eindejaarsdrukte

Fase 3. Aftikken!

  1. De groundrules zijn vastgesteld. Nu is het tijd om aan de slag te gaan met de discipline van een samurai-krijger. Breng jezelf in die mindset. Een samurai is erg in het moment. Hij laat zich niet opfokken, maar ook niet tegenhouden. Dit juiste midden is van kritiek belang om jezelf door deze periode te krijgen.
  2. Besluit hoe laat je morgen op wilt staan en reken dan terug, zodat je zeker weet dat je vanavond op tijd naar bed gaat. Reken dus 8 uur slaap plus wat tijd om een boekje te lezen en je tanden te poetsen.
  3. Kijk 1 dag vooruit. Pak je agenda erbij en plan morgen van uur tot uur je dag. Zet ook de tijd waarop je ontbijt, luncht en je avondeten gebruikt in je planning. Neem je to do-lijst erbij. Daar heb je opgeschreven hoeveel uur iedere taak kost. Plan een paar van deze taken in op basis van jouw ureninschatting.
  4. Spreek met jezelf af dat als je al je taken af hebt en er tijd overblijft, je niet nog een extra taak erbij neemt. Alle tijd die je overhoudt is ‘bonustijd’ en daarin kun je iets leuks / ontspannends gaan doen voor jezelf.
  5. Maak de komende weken iedere avond een planning voor de volgende dag en tik zo een voor een de dingen af. Behalve voor de dag die je hebt uitgekozen als rustdag. Daarvan is het juist belangrijk om hem zoveel mogelijk leeg te laten (dus ook niet gaan vullen met sociale verplichtingen. Kijk gewoon waar je spontaan zin en tijd voor hebt).
  6. Als je moeite hebt om door een taak heen te komen, en merkt dat je vluchtgedrag begint te vertonen (even Youtuben / facebooken / alweer naar het koffiezetapparaat lopen), dan kun je het volgende proberen:Zet je timer op 33 minuten. Ga voluit voor de taak die je jezelf hebt gesteld. Als de timer gaat, laat je alles uit je handen vallen en neem je tien minuten pauze (daar zet je ook de timer voor). Als de tien minuten voorbij zijn, ga je weer 33 minuten voluit voor de taak etc. Net zo lang tot deze af is. Het opknippen in overzichtelijke stukken wil vaak helpen om een taak gevoelsmatig niet als eindeloos lang en saai te ervaren.

eindejaarsdrukte

Fase 4. Rust

Na de strijd moet de krijger rusten. Je kunt niet altijd in warrior mode zijn. Als de samurai-fase voorbij is, is het tijd voor de (halve) week rust die jij jezelf hebt beloofd. In deze tijd plan je geen afspraken met mensen en verwacht je niets van jezelf. Het enige wat je doet is dat waar je zin in hebt op de dag zelf.

Eigenlijk doe je dus het tegenovergestelde van wat je in de eerdere fases deed. Je laat alle kaders en planningen varen. Je doet niemand beloftes (ook jezelf niet) en kijkt gewoon hoe het loopt. Zet geen wekker, en besluit op de ochtend zelf pas wat je wilt ontbijten.

Kijk hoe ver je hiermee kunt gaan. Kun je het jezelf toestaan om alles te doen wat in je opkomt? In je trainingsbroek naar de bakker sloffen om daar croissantjes te halen voor het ontbijt, die je dan lekker lui op de bank opeet onder een dekentje? En sta je het jezelf toe om onder dat dekentje te blijven liggen tot het weer tijd is om naar bed te gaan, als je daar zin in hebt? Of misschien heb je juist behoefte aan het omgekeerde: je had eigenlijk het plan om in bed te blijven, maar wilt nu toch gaan wandelen of de stad in. Of naar een vriend(in) toe gaan. Dat is ook prima.

Het belangrijkste is dat je op de dag zelf, in het uur dat je het voelt, je beslissingen neemt. Dit is jouw tijd.

Misschien nog een klein advies: schrik niet als je de eerste dag(en) erg moe, emotioneel of sjachrijnig bent. Er is een grote kans dat je lichaam en geest nu die opgeslagen stress gaan afreageren. Dat hoort erbij. Wees extra lief voor jezelf en bestel bijvoorbeeld een keertje Chinees in plaats van te hoeven koken. En laat die tranen gaan, geef een keer een flinke beuk tegen de badkamerdeur of lig de hele dag lamlendig in bed. Het wil gezien worden, en het is een manier voor jouw ziel om op te schonen. Lekker doen dus.

Als je dan voldoende rust hebt gehad, kun je weer terugkeren naar een normaal leef- en werkritme. Dit is vaak de periode na Kerst en Oud & Nieuw. Start met frisse, heldere kaders. Plan je dagen niet te vol en ga om vijf uur naar huis. En als je thuiskomt, wees dan ook echt thuis en niet met nog allerlei werkzaken bezig. Zoals je begrijpt helpt het erg als je niet voor de vakantie al allerlei afspraken en deadlines hebt gepland voor het nieuwe jaar.

Dit is de tijd om te resetten.

Ik wens je veel succes met de eindejaarsdrukte. Geen zorgen, houd je aan dit schema en je komt er zeker weten goed doorheen.

 

 

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Blog Comments

Heel fijn artikel, alleen niet helemaal toepasbaar met een paar kleine kinderen om je heen 😉 Dat betekent gewoon dat je (bijna) nooit alleen maar aan jezelf kunt denken, maar ook 24/7 voor anderen moet zorgen/denken/bezig zijn. Maar dat geeft niet, de rode draad is duidelijk en daar kan ik toch de punten uit meepakken die ik nodig heb: 1. zorg voor overzicht 2. zorg voor jezelf 3. stel duidelijke grenzen 4. neem rust. Ik heb besloten om in de 2 weken kerstvakantie van de kinderen ook 2 dagen in te plannen met oppas voor de kinderen, en op die 2 dagen is het ‘me-time’. En dat ga ik doen zonder schuldgevoel! Want pas als ik goed zorg voor mezelf, kan ik ook goed zorgen voor mijn gezin. Bedankt voor dit steuntje in de rug en zelf ook succes met de (eindejaars)drukte!

Wauw, wat goed Debora! Mooi dat je zo bewust voor jezelf kunt kiezen en de hoofdpunten voor jou eruit hebt kunnen filteren. Ik begrijp dat het inderdaad heel anders is als je kinderen hebt. Succes met de drukte en geniet maar lekker van je welverdiende me-timedagen straks! Inderdaad dubbel en dwars verdiend 🙂

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)