Hoe om te gaan met angst?

parijs bang

Vandaag publiceer ik iets wat heel na aan mijn hart is. En ik heb een tijd getwijfeld of ik dit zou publiceren. Maar ik denk dat nu de pijn van de wereld in ons gevoelsleven zo dichtbij is gekomen door de aanslagen in Parijs, het van belang is om mijn yoga scriptie te publiceren. Ik ben afgestudeerd op de vraag, ´wat is angst?’  Het onderzoek heeft me doen inzien dat alles wat we doen altijd terug leidt naar een van twee basisemoties: angst of liefde. En we hebben de keus om met het een of het ander mee te gaan.

Vaak schieten we in angst, waardoor we keuzes maken die niet goed zijn voor onszelf of de wereld om ons heen. En dan krijg je teveel stress, een burnout, doe je onaardige dingen of ontstaan zelfs hele oorlogen. Het is spannend om dit kijkje in mijn ziel met de wereld te delen. Ik hoop dat het ontvangen wordt door wie er open voor staat. De scriptie geeft een verdieping in een aantal thema’s die ik op deze website al eerder heb aangeraakt.

Klik op de afbeelding om mijn scriptie over angst gratis te downloaden (.pdf)!

 

Untitled

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Blog Comments

Hoi nienke, heb gelijk ook andere artikelen van je gelezen naast wat je me als tip gaf. Het is allemaal zo herkenbaar.
Ik ging zaterdag naar ern vriend van me in zuid holland. Vanaf groningen is dat 3u reizen. Ik had er veel zin in! Echter kreeg ik de avond ervoor een paniekaanval. Lang reizen hele dag op pad kan ik dat aan? Ik sliep heel onrustig en heengaande was geen pretje maar het was enorm gezellig. Ik krijg door spanningen lichamelijke klachten zoals duizeligheid en maagdarm klachten.
Tijdens zon paniekaanval denk ik ook weleens van ga toch niet dood straks vinden ze me niet. Echt zo weird he. Heb dat heel af en toe nog maar niet zoals in nov en jan. Toen had ik ook nog last van hartkloppingen. Ik ben rustiger geworden in mijn hoofd en doe 3 stappen vooruit maar daarna 2 achteruit.
Het is soms zo rot, wil gewoon weer de oude zijn maar dat kost tijd en geduld. En heb dat niet maar leer steeds meer! Liefs

Ha Ratna, ik ben blij dat de artikelen je herkenning en steun geven. Het gaat inderdaad stapje voor stapje. Dealen met wat er op je pad komt en tegelijkertijd meer doen van wat je gelukkig maakt. Jezelf meer toestaan. Paniekaanvallen zijn een manier van je systeem om oude pijn en spanning eruit te gooien. Dat kan heel heftig zijn en voelen alsof je dood gaat, maar dat is echt niet zo. Er zijn wel delen van jou die afscheid nemen, maar dat zijn oude stukken waar je niets meer aan hebt (bijvoorbeeld te hard voor jezelf zijn). Je schiet vaak in een paniekaanval als je zo’n oud patroon probeert te gebruiken, terwijl het je niet meer dient (bijvoorbeeld toch nog even iets doen, terwijl je tankje al leeg is). De paniekaanval is uiteindelijk een vriend die je leert om zachter voor jezelf te zijn in je gedachten en acties. You’ll be alright. Liefs!

Hey nien, bedankt voor je stuk tekst. Kan het wel een plekje geven. Het herstel duurt gewoon zo lang en heb zoveel geduld (not) hahaha.. maar begrijp het nu meer.

Nog even iets anders. Je bent geen dokter i know maar was jouw hormoonstelsel ook helemaal in de warre? Geen relatie enz dus niet zwanger haha maar ben 3 maand niet ongesteld geweest. Mocht ik het volgende maand nog niet zijn dan bel ik de arts wel even
Maar is dat ook herkenbaar? Liefs!!

Hi Ratna,

Mijn menstruatie werd ook onregelmatig, ja. En ik weet van artsen en psychologen die werken met burn-outers dat dit vaker gebeurt. Cortisol en melatonine raken ontregeld, en dat heeft dan weer zijn weerslag op je menstruatie. Het is wel goed om er even mee naar de huisarts te gaan. Maar ik weet nog dat die van mij zei dat het echt geen kwaad kon om een paar maanden niet te menstrueren. Als het echt erg lang duurt kunnen ze je een pilletje geven om een menstruatie op te wekken, zodat je baarmoeder zichzelf weer even goed reinigt. Maar dat is echt voor extremere gevallen. Het is natuurlijk wel een fijn gevoel als je lichaam gewoon op orde is en alles ‘het doet’, maar een bijproduct van burn-out is nu eenmaal dat de hele boel in de war is. Laat je zeker even adviseren door de arts, maar wees ook niet teveel in paniek. It will come back 🙂

Liefs!

Hey nien,
Ah nice om te horen dat je dat ook had. Bij mij is het eigenlijk al paar jaar zo. Was 2 jaar terug nog naar een gyn geweest en die zei indd dat het geen kwaad kon. Ik slik namelijk ook nog eens een hele lichte pil. Ik had dit keer wel hoofdpijn maar geen migraine met overgeven dus ik was al wel blij. Ik ben nu 3 maanden niet ongesteld geweest zon ramp is het niet en zal over een tijdje wel naar de arts gaan of stoppen met de pil.

Voor de rest gaat het wel weer de goede kant op met ups en downs.

Gewopn doorgaan

Bedankt voor je antwoord en ik hou je blogs in de gaten. Liefs!

Hoi Nienke,

Ik heb de scriptie (nog) niet gelezen, maar ik herken het onderwerp heel erg. Ik ben nu ongeveer 4 maanden burn out en merk dat hoe langer het duurt hoe meer irreële angsten ik krijg. Ik noem het irreël omdat ik met m’n verstand weet dat het niet waar is, maar ik er toch eindeloos over kan piekeren.
Ik kan zo een heel rijtje op noemen:

Angst dat ik nooit meer ‘echt’ fit zal worden en daadwerkelijk van al m’n klachten af zal komen
dat ik nooit meer ‘echt’ zal kunnen sporten
dat ik niet van m’n trouwdag kan genieten
dat de tijd daarna anders zal zijn dan ik had verwacht, omdat ik (waarschijnlijk) nog niet volledig herstelt ben
dat ik nooit meer een nieuwe echt uitdagende baan kan gaan doen of kan gaan studeren
dat ik nooit meer écht van dingen kan genieten, vooral van dingen in groepen

Ga zo maar door. Het vervelende is dat het allemaal angsten zijn voor dingen waar je geen controle over hebt. Het heeft geen zin om je er druk over te maken en toch doe ik het. En dan zit ik weer te beredeneren en te denken… Had jij dit ook toen je burn out was? Heb jij tips om hiermee om te gaan?

Ik wandel al heel veel. In januari bieden ze in mijn woonplaats een cursus mindfullness aan, dat ga ik in elk geval proberen!

Hoi Nienke,
Ik heb heel veel gehad aan je prachtige scriptie. Bedankt voor de inzichten en het durven delen. Waardevol pareltje
Elise

Ha Elise,

Wauw, dankjewel voor je bericht. Dat doet me goed. Zeker omdat de scriptie me zo dicht op de huid ligt. Blij dat je er zoveel aan hebt gehad!

Liefs, Nienke

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)