Hoe voorkom je werkstress?

werkstress

Het is deze week de week van de werkstress. De overheid heeft deze bewustwordingscampagne opgezet. Het doel is om mensen en organisaties te helpen werkstress bespreekbaar te maken, zodat werknemers minder snel afbreken. Maar hoe voorkom je werkstress nou werkelijk in mijn ogen?

Vind je levenswerk

Wat mij betreft begint het voorkomen van werkstress bij het zogenaamde principe van flow. Als jij lekker in je vel zit en het idee hebt dat je zinnig werk doet, dan gaan de uren sneller voorbij. Je werkdag zorgt voor meer energie dan het je kost.

De meeste mensen ervaren flow wanneer ze iets doen waarvan ze het gevoel hebben dat het echt bij ze past. Dit noem ik levenswerk. Je draagt bijvoorbeeld bij aan iets dat jij belangrijk vindt: het ontwikkelen van een nieuw computerprogramma, het begeleiden van organisaties of lesgeven bijvoorbeeld.

Levenswerk is vaak werk met een missie: je wilt iets voor elkaar krijgen. Maar het kan ook goed zijn dat je dol bent op de filmwereld en daarom in de bioscoop of voor een productiemaatschappij werkt. Ook dat kan voor flow zorgen. Zo lang je maar werk doet waarvan jij het gevoel hebt dat het past bij wie jij als persoon bent.

Zoek een omgeving waarbij dit past

Tenzij je aan de lopende band werkt is in- en uitklokken wat mij betreft passé. Waar je vroeger misschien een papieren dossier doorlas, ben je nu met veel dingen tegelijkertijd bezig. Je mail staat open. Je schrijft een rapport. Ondertussen appt je collega of je bij die meeting bent vanmiddag en zo kan ik nog wel even doorgaan. Er wordt ook van ons verwacht dat we kunnen multitasken.

Op zichzelf is daar niets mis mee, als je deze veelheid van taken maar doet binnen het eerder genoemde levenswerk. Dan heb je het gevoel dat je naar een duidelijk doel toe werkt dat jou vervulling geeft.

Daarnaast ben ik van mening dat de werkomgeving deze nieuwe manier van werken moeten ondersteunen. Simpelweg, omdat onze uren zo vol zijn geworden. Jouw werkomgeving moet jou nieuwe mogelijkheden geven om in rust en flow te kunnen blijven. Het is daarvoor noodzakelijk om te kijken wat er binnen de functie-eisen en organisatiestructuur mogelijk is om de individuele behoeften te ondersteunen.

werkstress

Kun je flexwerken (thuis of op plekken die jou inspireren)? Of misschien houd je juist wel erg van een vaste plek, omdat dit je rust geeft. Dan moet dat ook mogelijk zijn. Je baas moet je verder ondersteunen in je ontwikkeling, zodat je voldoende gevoed blijft in het werk dat je doet.

Ook kun je zelf bijdragen aan een voor jou prettige werkomgeving. Luister goed naar wat je eigen lichaam je aangeeft. Neem in de lunchpauze bijvoorbeeld de tijd om een rondje te gaan wandelen. Zo komt er weer zuurstof in je hersenen en stroomt alles weer in je lichaam. Even mediteren kan ook helpen om je rust opnieuw te pakken. Zorg sowieso dat je goed en gezond eet, bij voorkeur (letterlijk) brainfood met vis of noten. Daar word je scherper van. En wat je ook doet, breng je pauze niet door achter je computer terwijl je een rondje Facebookt. Dat draagt alleen maar bij aan de lethargie.

Een veilige werkomgeving

Een veilige werkomgeving is een plek waar je het gevoel hebt dat je jezelf mag zijn, fouten mag maken en bespreekbaar kunt maken wat je dwars zit.

Voelt je werkomgeving niet veilig? Ga dan na waar dit aan ligt. Heb je een open verstandhouding met je baas? Zijn je collega’s aardig? Je niet begrepen worden of het gevoel hebben dat je gepest of buitengesloten wordt, draagt bij aan gevoelens van stress. Kijk of je hier bijvoorbeeld met de hulp van een personeelsfunctionaris of vertrouwenspersoon verandering in kunt brengen.

De overheid legt erg de nadruk op het bespreekbaar maken van werkstress. Hoewel ik dat een goed idee vind, ben ik zoals beschreven dus wel van mening dat het probleem van werkstress vaak dieper zit. Het kan voor mensen vaak een drempel zijn om werkstress bespreekbaar te maken, als ze het gevoel hebben dat hun baas er niet voor open staat. Of ze maken het bespreekbaar, maar de boodschap komt niet aan. Ik wil dus ook benadrukken dat wat voorop moet staan, is jouw liefde voor jezelf. Luister naar wat je nodig hebt en blijf niet in een giftige situatie zitten. Soms heb je alles gedaan om je werkstress te bespreken, maar kan de ander het niet goed ontvangen.

En als niets helpt: zorg goed voor jezelf en stap eruit. Er is echt wel een andere baan te vinden waarin je beter tot je recht komt en je wel gewaardeerd wordt om wie je bent.

werkstress

Maak je werk(situatie) bespreekbaar

Heb je een open verstandhouding met je werkgever? Dan is het zeker een goed idee om met hem / haar te praten over hoe jij je voelt. Geef aan wanneer je in je kracht bent en waarom dat nu niet het geval is. Is het simpelweg een teveel aan werk? Of zou je bijvoorbeeld ook liever ander werk willen doen? Misschien dat het in eerste instantie even schrikken is voor je werkgever, maar ook zij heeft er uiteindelijk meer baat bij als jij vanuit je kracht kunt werken.

Om duidelijk te maken wanneer jij meerwaarde levert kun je teruggaan naar de eerste stap. Herinner je weer even wat het ook alweer is dat jij als je levenswerk beschouwt, en houd je huidige werk daar tegenaan. Waar klopt het, en waar wringt het?

Als je teveel werk op je bord hebt, schrijf dan al je taken op en vraag je baas om voor jou een volgorde aan te brengen in de prioriteiten. Wat onderaan de lijst eindig loopt het risico om niet in de gevraagde tijd afgemaakt te worden. Je hebt er mogelijk de uren niet voor. Maar omdat je manager heeft gekozen wat het belangrijkste is, kun je toch wat rust in je werk vinden. Je weet dat de belangrijkste dingen in ieder geval worden gedaan.

Bij structurele overbelasting kun je wekelijks samen naar de lijst met prioriteiten kijken. Wie weet kan je baas wel een extra collega aannemen, mochten bepaalde taken steeds niet afgerond worden.

Tot slot: als je het gevoel hebt dat je niet met je baas kunt praten, maak je situatie dan bespreekbaar bij iemand die je vertrouwt. Dat kan je geliefde, een vriend(in) of collega zijn. Het helpt vaak ook om uit te spreken waar je mee zit. Hierdoor merk je hoeveel last je er van hebt en wie weet kunnen jullie samen oplossingen bedenken. Het is belangrijk om uiting te geven aan je ervaring en er niet alleen mee te blijven zitten. Je bent geen pakezeltje, je hoeft de last niet alleen te dragen.

Wil je meer tips om als werknemer goed voor jezelf te zorgen?
Kijk dan op www.duurzameinzetbaarheid.nl

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)