Hoeveel stress kun je zelf voorkomen?

je niet druk maken

Ik geloof dat er een onderscheid is tussen stress die je jezelf aandoet en stress die je overkomt. Hoewel we vaak het gevoel hebben dat we belast worden door omgevingsfactoren, is er toch veel wat we zelf kunnen doen aan de stressbeleving. ‘Mens, maak je niet zo druk,’ zei mijn oma altijd. En ik begin te geloven dat ze gelijk had.

Hoe pak ik dat aan, me niet te druk maken?

De inspiratie voor dit artikel

Terwijl ik dit artikel schrijf zit ik in een lijnbus ergens tussen station Ede-Wageningen en station Veenendaal – De Klomp. Althans, ik hoop inderdaad dat deze bus daar naartoe gaat. De trein reed niet verder (ik moet naar Utrecht) door een defecte trein daar weer voor. Ik kon kiezen: of oneindig wachten tot het treinprobleem gefixed was of iets anders proberen. Dat ‘iets anders’, zo heb ik bedacht, bestaat uit het nemen van meerdere lijnbussen tot ik in Utrecht ben. Roadtrip!

Roadtrip? Ja, want ik kies ervoor om er maar het positieve van in te zien. In de bus rijden heb ik altijd al grappig gevonden. Je komt door allerlei plaatsjes waar je het bestaan niet van wist en de route die ik nu neem ligt in een mooi gebied. Zo zie je nog eens wat. Het is ook een avontuur, want ik neem een gok. Ik ga er vanuit dat ik een goede aansluiting kan maken naar Utrecht. Maar ik heb dit nog niet eerder gedaan en heb geen idee hoeveel tijd het zal kosten.

Toen de trein uitviel zag ik om me heen veel gefrustreerde, gestresste mensen. Druk bellend om de persoon aan de andere kant van de lijn (die er ook niet veel aan kan veranderen) op de hoogte te stellen van dit Hoogst Onfortuinlijke Voorval. Ik haalde mijn schouders in gedachten op: ach ja, je kunt je druk maken, maar de trein rijdt toch niet. Bovendien zorgt je onnodig druk maken er ook voor dat je onhandige beslissingen neemt, doordat je niet goed meer na kunt denken (je hoofd zit simpelweg te vol door alle frustratie).

Wat deed ik om ontspannen te blijven en mezelf verder te helpen?

Ik blijf ademen

Letterlijk. Ik blijf ademen. Het eerste wat je doet als je gestresst wordt is namelijk vergeten te ademen, blokkeren in de adem of snel / hoog in het lichaam ademen. Dus bij een stressvolle situatie ga ik bewust met mijn aandacht naar mijn voeten. Ik plant ze allebei stevig op de grond, neem mijn ruimte in, laat de schouders hangen en adem ontspannen richting de buik. Als ik voel dat ik relaxed genoeg ben ga ik me pas bezighouden met de situatie zelf.

Ik stel mijn verwachtingen bij

Het plan was: om 19 uur thuis. Even eten. Op tijd naar de sportschool en rond 22 uur in bed met een boekje en thee, en een lekkere lange nacht maken. Dat gaat waarschijnlijk niet helemaal meer lukken. Ik kan me daar druk over gaan maken, maar het is een feit waar ik niets aan kan doen. Prettiger is het daarom om mijn verwachtingen los te laten en bij te stellen naar een haalbaarder plan. Of liever: helemaal geen verwachtingen meer te hebben (behalve de wens op een enigszins redelijk tijdstip thuis te komen).

Ik inventariseer mijn opties

Mijn opties in dit geval waren: wachten op de volgende trein (wat ik even heb gedaan, maar die reed ook niet), een taxi pakken (100 euro armer), mijn vader bellen (die dan ook helemaal uit Nijmegen moet komen) of op roadtrip gaan met de lijnbussen en zien of het lukt. Mijn vriend bellen kon niet, omdat hij een late dienst had bij de RTV-omroep waar hij voor werkt.

Ik maak een plan A en een plan B

Mijn beste gok was om op roadtrip te gaan. Ik wist dat Veenendaal en Driebergen-Zeist op de route naar Utrecht liggen en besloot te zien of er een bus die kant uit ging. Vanuit daar zou ik wel weer verder zien. Wie weet rijden er langs die tussenstationnetjes nog wel Sprinters of vertrekt er een andere lijnbus vanuit daar naar Utrecht. In ieder geval zou ik droog en warm zitten (pech komt nooit alleen, en dus begon het natuurlijk ook net te regenen en onweren op het moment dat wij strandden met de trein. Het was dus mijn beste optie. Als het heerlijk warm zonnig weer was geweest had ik er misschien wel voor gekozen de tijd uit te zitten op een bankje in de zon met mijn boek of een tijdschrift en een lekker ijsje.

Ik focus op mooie dingen

Dit mag je ook weer even letterlijk nemen als de tip over het ademen. In plaats van te kijken naar de boze gezichten van medereizigers of de trein als het ware in gedachten vooruit te wensen, keek ik naar de takken van de bomen tegen de onweerslucht (met onweer komt altijd zulk bijzonder licht) en het beginnend groen van de lente in die takken. Dat is een van de dingen waar ik wel invloed op heb: richt ik me op iets moois, of richt ik me op frustratie en stress? Door fysieke dingen om me heen te zoeken die schoonheid hebben, merk ik dat ik minder snel in de stressstand schiet.

je niet druk maken

Ik zorg goed voor mezelf

Natuurlijk waren er nog onzekere factoren. Het is etenstijd en ik weet niet hoe laat ik thuis ben, bijvoorbeeld. Bovendien heb ik niets te eten of drinken bij me. Ik weet ook niet wat de voorzieningen zijn op een klein stationnetje als Veenendaal-De Klomp, mocht ik daar stranden. Om goed voor mezelf te zorgen kocht ik daarom wat te eten en drinken voor onderweg op station Ede-Wageningen.

In andere situaties zijn voorbeelden van goed voor jezelf zorgen: een minipauze nemen van 5 – 15 minuten. Juist wél 8 uur slapen, al heb je het heel druk. Bellen met je beste vriend(in). Naar de sportschool of yoga gaan. En voor degenen onder ons die plaspauzes uitstellen om een deadline te halen: hou daar onmiddellijk mee op J Het is belangrijk om te luisteren naar de basisbehoeften van je lichaam.

Dit is toepasbaar op elke situatie

Een plotselinge deadline voor je werk, dat doodsaaie familiefeest waar je niet wilt zijn, een verdrietig bericht van vrienden of je partner die bij je weg wil. Allemaal dingen die jou min of meer overkomen en waar je geen invloed op hebt. Waar je wel invloed op hebt, is hoe je ermee omgaat. Niet voor de buitenwereld, maar voor jezelf. Als je dus ooit in een situatie van acute stress of frustratie komt, neem dan de volgende stappen in gedachten:

  • Ga met je aandacht naar beneden in je lijf en adem rustig tot je voelt dat je meer ontspant.
  • Stel je verwachtingen bij: het zal niet gaan zoals je gewild had.
  • Inventariseer je opties
  • Maak op basis daarvan een plan A en B
  • Houd je aandacht bij mooie dingen, hoe klein ook
  • En zorg goed voor jezelf door tegemoet te komen aan je basisbehoeften

 

19:15 uur: HOERA! Het is gelukt. Eenmaal aangekomen bij Veenendaal-De Klomp reden de treinen weer. Sterker nog, mijn trein kwam precies vier minuten aan nadat ik was aangekomen bij het stationnetje. Mijn plan heeft dus gewerkt. Beter dan driekwartier wachten in de regen en de kou, want nu heb ik vanuit een warme bus een mooi landschap gezien en voldoende inspiratie opgedaan om dit artikel te schrijven.

Wat zijn jouw tips om zelf stress te verminderen?

 

 

 

 

 

 

 

 

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)