Stress? Je douchen aan het eind van de dag!

Burnout stress douchenDit heb ik van mijn therapeut geleerd en het werkt enorm goed. Merk je dat je hoofd vol is geraakt, bijvoorbeeld doordat je weer (een paar uur) hebt gewerkt of doordat je even naar de stad / supermarkt bent geweest? Je draagt al je ervaringen nog onbewust met je mee.

Het is daarom goed om aan het eind van de dag te douchen en daarbij heel bewust te bedenken hoe het water alles van je afspoelt. Niet alleen het ‘echte’ stof, maar ook alle indrukken die als stof aan je zijn blijven plakken, angsten die je hebt gevoeld en nog steeds misschien voelt en de energie van anderen die nog steeds om je heen hangt. Alles gaat met het water mee het doucheputje in. Stel je voor dat je alleen overhoudt wat zuiver en echt is en wat echt bij jou hoort. Hiermee vernieuw je jezelf als het ware.

Doe daarna ook nieuwe, schone kleren aan. Het kan heel fijn zijn om hierna iets rustigs voor jezelf te doen. Even met volle aandacht een kop thee drinken, een boek lezen, mediteren of ‘gewoon’ vijf minuutjes op een rustig plekje zitten. Je kunt een lijstje aanleggen voor jezelf met dingen die je fijn vindt om te doen om te ontspannen.

Je kunt dit ook toepassen als je een nare ervaring hebt gehad op een ander moment van de dag. Als je niet in de buurt van een douche bent kan het op zulke momenten ook helpen om vol aandacht je handen en polsen te wassen.

Vaak slaap je ook beter na een warme douche!

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)