Multitasken is niet goed voor je

 

multitasken

Je hersenen zijn tot ongelooflijke dingen in staat. In een razend tempo verwerken ze indrukken om je heen, produceren ze nieuwe informatie en nemen ze beslissingen. Zonder je hersenen zou je nog geen vinger kunnen optillen. Maar welke drie processen hebben je hersenen nu nodig om optimaal te functioneren? Er is een grote kans dat je jezelf niet geeft wat je nodig hebt op dit gebied.

Waarom jij je niet kunt concentreren: je hersenen en evolutie

Ten eerste is het voor je hersenen nodig om gestimuleerd te worden. ‘If you don’t use it, you lose it,’ zo zeggen ze weleens in de psychologie. Je lichaam, en dus ook je hersenen, zijn evolutionair gezien heel handig ingesteld. Om te zorgen dat je geen onnodige ballast meesleept en juist wel als sterkste op de apenrots verschijnt, versterken je hersenen de verbindingen die je het meest hebt gebruikt. Zo word je steeds efficiënter in wat je doet.

Echter, het kan ook in je nadeel werken. Als jij veel multitaskt of continu op facebook, instagram en whatsapp zit, ben je als snel minder goed in staat je langdurig met een taak of tekst bezig te houden. Je hersenen hebben zich aangepast op supersnelle informatiestromen en ingeleverd op je vermogen tot concentratie.

Dat is een probleem, want juist deze rust en concentratie hebben we nodig om verschillende soorten informatie aan elkaar te verbinden en tot nieuwe inzichten te komen.

Dus het stimuleren en bezig zijn met uitdagende dingen is goed, maar niet als je je continu laat afleiden of teveel dingen tegelijk probeert te doen. Dan werkt het juist tegen je.

Zorg daarom voor gezonde prikkels: het lezen van een tekst of het kijken van een hele film of documentaire. Zet je telefoon en internet ondertussen uit.

multitasken

Pauzes zijn effectiever dan multitasken

Nu je begrijpt waarom multitasken schadelijk is, zie je misschien ook het nut van pauzes in. Kies bewust voor een taak en neem daarna een rustmoment om een overgang te creëren naar een volgende bezigheid. Zo krijgen de hersenen de tijd om te verwerken.

Wetenschappers zijn het eens dat ruimte en tijd voor stilte en reflectie niet alleen heel prettig zijn, maar ook absoluut noodzakelijk voor de hersenen om goed werk te leveren. Je wordt er creatiever en effectiever van. Dit is al waar voor de natuurlijke staat van de hersenen, in een omgeving die min of meer in balans is. Het wordt des te waardevoller in een wereld waar de prikkels op ons afvliegen.

Ik reis al ruim tien jaar heel veel met het openbaar vervoer. Vroeger had je de tijd om uit het raam te staren in de bus of om ‘mensen te kijken’ op het station. Er was weinig anders te doen. Nu is er overal wifi en de verleiding is groot even door je social media feeds te scrollen. Maar zelfs als je dat niet doet zijn er op stations en in treinen en bussen schermen met nieuwsberichten of flauwe filmpjes. Ongevraagd komen ze in je persoonlijke ruimte. En ook die prikkels hebben we maar te verwerken, of we willen of niet. Schermen hebben bovendien een wetenschappelijk bewezen hypnotiserend effect. Je aandacht wordt er naartoe getrokken. Wees je bewust van dat onwillekeurige effect.

Het is goed om te beseffen dat je de ruimte voor reflectie zelf moet creëren. Juist nu. Juist in deze tijd van overprikkeling. Las elke dag een aantal momenten van niets-doen in. Gewoon jij en het uitzicht uit het raam. Kijken naar natuur en dan vooral bomen werkt daarbij bovendien kalmerend. Ook dat is bewezen. Hoe dichter het gebladerte, hoe rustiger je hersengolven.

multitasken

De hersenen willen creëren

Naast kennis en informatie opnemen en in rust verwerken, willen je hersenen ook dingen maken. Ga maar bij jezelf na: hoe fijn is het om met een creatief idee te komen? Of om iets naar jouw inzicht vorm te geven (of dat nu een beleidsplan, trainingsschema of tafeltje is).

Breng daarom bewust momenten in je leven waarin je ‘output’ mag leveren en even helemaal niets hoeft op te nemen. Het mooiste is als dit voor je gevoel speeltijd is. Niet met het doel iets te produceren, presteren of bewijzen, maar om gewoon lekker bezig te zijn. Te experimenteren met ideeën en methoden. Om dingen half af te maken of om te komen met iets wat in de praktijk misschien helemaal niet werkt, maar wat wel heel erg leuk is om over na te denken. Probeer nieuwe recepten uit. Maak een schilderij. Schrijf je hersenspinsels op. Niet vanwege het resultaat, maar vanwege het proces.

multitasken

Aanvoelen wat je hersenen nodig hebben leidt tot bijzondere resultaten

Ken je dat? Je komt terug van vakantie en opeens heb je binnen twee dagen dat probleem opgelost waar je in de weken voor je vakantie maar niet uitkwam. Grote kans dat je hersenen op ‘overload’ stonden vlak voordat je ging, en het enige wat je nodig had was een beetje rust en ruimte. Om je perspectief te geven.

Bovendien staarde jij je niet meer blind op de methoden die je altijd al toepaste, maar durfde je het aan om eens wat anders te proberen (zo van ‘baat het niet, dan schaadt het niet’). Je vond het proces van iets nieuws doen belangrijker dan of het daarwerkelijk zou lukken.

En daarna heb je dan ook opeens weer zin om nieuwe informatie op te nemen en gesprekken aan te gaan…

Vakanties hebben we allemaal nodig. En een paar weken helemaal uitpluggen is natuurlijk belangrijk en heerlijk. Maar ik ben ook van mening dat we veel vaker tussendoor even helemaal niets zouden moeten doen. De tijd nemen om een rondje te wandelen. Eerder naar huis gaan als je merkt dat het even niet meer gaat en je grens voor vandaag hebt bereikt. Dat werkt waarschijnlijk in veel gevallen veel effectiever dan proberen nog een stapje harder te lopen.

Aanvoelen wat je nodig hebt, input, reflectie of creatie, is een kwestie van uitproberen. Doe het eens anders dan normaal als je merkt dat de dingen niet lekker lopen en zie wat het je oplevert. Zo leer je steeds beter te luisteren naar jouw hersenen en word je effectiever en gelukkiger.

Herken jij dit? Wat heb jij nodig om creatief en relaxed te zijn?

 

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)