3 oefeningen om naar je lichaam te luisteren

Naar je lichaam luisteren

Teveel stress of zelfs een burnout? Dan herken je vast de ervaring dat je gedachten met je aan de haal gaan. Je wilt niets liever dan stoppen met nadenken, maar je lijkt maar niet uit je hoofd te kunnen komen. Beter in je lichaam komen is het antwoord, van denken naar voelen. Vandaag deel ik drie fijne tips om dat makkelijker te kunnen ervaren en naar je lichaam te luisteren.

Naar je lichaam luisteren, wat is dat?

Naar je lichaam luisteren betekent simpelweg zonder oordeel kunnen ervaren wat je lichaam aangeeft, en daar zoveel mogelijk aan toegeven. Het lichaam zorgt voor je basisbehoeften, zoals rust, de verwerking van voedingsstoffen en het ontvangen van affectie van anderen of geven van die affectie. Als onze communicatie met het lichaam verbroken wordt, kunnen we in de war raken over wat we nodig hebben om lekker in ons vel te zitten of te herstellen van burnout of een nare ervaring. Daarom is het absoluut belangrijk om vrienden te zijn met het lichaam en er goed naar te luisteren.

Naar je lichaam luisteren bestaat uit drie onderdelen en voor alledrie geef ik je een oefening.

Contact maken met je lichaam: wisseldouche

Het is het fijnst om dit te doen wanneer je alleen thuis bent.

De wisseldouche oefening is extra krachtig na het sporten, maar je kunt het ook gewoon ‘zo’ doen. Naar je lichaam luisteren begint bij in je lichaam landen. Deze oefening helpt je precies dat te doen.

Je begint met een lekkere warme douche. Voel hoe het water over je heen stroomt. Besteed echt aandacht aan alle kleine sensaties. De rilling over je rug als je voor het eerst de warme waterstraal op je huid voelt. De druppeltjes die van je af rollen. De ontspanning in je nek en hoofd als je het water daar overheen laat gaan, enzovoort.

Op een gegeven moment voel je dat je helemaal bent opgewarmd. Dit is het moment om de douche koud te zetten. Probeer zo koud te gaan als je kunt. Doe eerst je polsen en je voeten onder de koude straal. Ga er daarna helemaal onder staan. Dit zal even schrikken zijn. Je eerste reactie is waarschijnlijk om gelijk weer onder de douche vandaan te springen. Doe dat niet. In plaats daarvan geef je volledig toe aan de primaire reactie om hard uit te willen blazen en misschien zelfs kreten te slaken van de kou. Misschien wil je een beetje op en neer veren / springen om beter met de kou om te gaan. Dit zijn allemaal natuurlijke lichamelijke reacties, waarvan ik je nu juist uitnodig er aan toe te geven. Laat al je schaamte volledig los (ik zei al dat het fijn is om te doen wanneer je alleen thuis bent) en slaak oerkreten zoveel je wilt.

Na een tijdje zul je merken dat je went aan het koude water en dat er een ontspanning optreed in je lichaam. Je lichaam zal zelfs van zichzelf helemaal warm worden, tintelen of gloeien. Het voelt heerlijk.

Eindig vervolgens met opnieuw een warme douche waar je je helemaal aan overgeeft. Laat het warme water of je hele lichaam stromen. Laat je armen slap langs je lichaam hangen, sluit je ogen zacht en draai je lichaam rustig onder de warme straal, precies zoals het goed voelt voor jou.

Het kan fijn zijn om deze ervaring af te sluiten met rustig met gesloten ogen op een meditatiekussentje zitten.

Als je het vlak voor het slapen doet, smeer dan voor het afdrogen onder de warme douche je hele lichaam in met biologische kokosolie (gewoon bij de supermarkt, De Tuinen of de betere drogisterij). Je lichaam houdt de warmte en het ontspannen gevoel dan langer vast. Vervolgens kun je een warme kop thee zetten en in bed opdrinken voor extra ontspanning, terwijl je met je aandacht bij je lichaam blijft.

Ook kun je na de wisseldouche doorgaan met de volgende oefening: de bodyscan.

naar je lichaam luisteren

Kunnen zien wat het lichaam aangeeft: de bodyscan

Naar je lichaam luisteren gaat ook over kunnen zien wat er allemaal in je lichaam gaande is. Daar is de bodyscan goed voor: zonder oordeel naar je lichaam luisteren. De bodyscan zal een bekende oefening zijn voor mensen die ervaring hebben met mindfulness. Je kunt ervoor kiezen het zelf te doen, of onder begeleiding van een leraar (digitaal of in het echt). In het begin vond ik het met name prettig om begeleid te worden. Ik heb veel gehad aan de bodyscan van Edel Maex. Ik zal dat geluidsbestand hieronder zetten.

Als je de bodyscan liever in stilte doet kun je dat als volgt doen:

Ga rustig liggen op een plek waar je niet gestoord zult worden. Zorg dat het lichaam comfortabel ligt, op een matras, bed of yogamatje bijvoorbeeld.

Het is goed om te onthouden dat in deze oefening geen goede of foute manier is. Je hoeft niets te doen of verbeteren.

Begin bij de voeten. Span alle spieren daar aan en laat ze los. Ga door naar de kuiten en knieën en span alle spieren daar aan. Laat los. Hetzelfde voor bovenbenen, billen, bekkenbodem, buik, flanken, onderrug, bovenrug, borst, schouders, armen en handen.

Span de kaken en laat los. Trek gekke bekken met je hele gezicht. Frons, lach, steek je tong uit, knijp met je ogen, trek je oren naar achteren en je wenkbrauwen op en doe alle gekke dingen die in je opkomen. Het mag er heel raar uitzien. Laat dan je gezicht los.

Als je heel het lichaam hebt gehad, span dan alles van tenen tot kruin in een keer heel stevig aan en laat los.

Het lichaam voelt nu zwaar, alsof het een stukje in de ondergrond zinkt. Voel, ervaar dat.

Nu kun je, als je dat fijn vindt, beginnen met aandachtig bij het lichaam zijn.

Begin bij de grote teen en wees met alle aandacht in die teen. Voel, ervaar vervolgens de hele voet.

Op dezelfde manier als je net om beurten alles hebt aangespannen kun je nu  op een rustig tempo je weg omhoog werken en telkens volledig in een deel van het lichaam zijn.

Probeer niets te veranderen als je met de aandacht door het lichaam gaat. Constateer simpelweg wat daar op die plek is: rust, spanning, leegte, tinteling, kriebel? Alles is welkom.

Als je uiteindelijk bij de kruin bent aangekomen kun je de aandacht in het hele lichaam brengen van teen tot kruin en rustig ‘zien’ hoe je lichaam op die fijne rustige plek ligt.

 

Toegeven aan de verlangens van het lichaam en aarden:
met je voeten stampen en (wild) dansen

Dit is zo’n heerlijke oefening die je altijd en overal kunt doen. Merk je dat je teveel nadenkt, gaan je gedachten snel, chaotisch of paniekerig? Zet je favoriete muziek op en stamp of dans eens lekker in de rondte. Doe gek, laat je gaan. Spring op en neer. Laat het lichaam maar lekker doen waar het zin in heeft, er is toch niemand die je ziet. Naar je lichaam luisteren houdt namelijk ook in toegeven aan de verlangens van je lichaam om te bewegen.

Een variant hierop, voor als je bijvoorbeeld in een openbare ruimte bent, is om je er heel bewust van te zijn dat je loopt. Plant je voeten stevig in de grond. Laat ze zwaar neerkomen, alsof je een olifant bent (letterlijk: stel je voor dat je olifantenbenen hebt).

Naar je lichaam luisteren

Overigens dans ik eigenlijk overal. Het maakt mij echt niet uit dat ik in een openbare ruimte ben. Het lichaam wil graag vrij bewegen, maar we hebben onszelf in banen en omgevingen gepushed waarin we urenlang stil moeten zitten en ons gedragen. Daar wordt een mens niet vrolijker van. Dus zet ik mijn favoriete muziek op en dans ik op het perron van het treinstation (niet heel uitbundig, maar ook niet onzichtbaar. Ik hops gewoon lekker een beetje mee op de muziek, doe een paar pasjes). En als ik op kantoor ben komt het weleens voor dat ik opeens een stretchoefening doe (mijn been naar mijn borst tillen) of een in mijn stoel zit mee te swingen met mijn muziek. Ik geloof dat mijn collega’s dat in het begin wel een beetje vreemd vonden. Haha. Maar inmiddels zijn ze aan me gewend 😉

Als dat te heftig voor je is, kun je wel zonder vreemde blikken met je voeten op de grond stampen in snel tempo. Dat heeft niemand door, en als mensen het wel zien vinden ze het vaak minder ‘gek’. Alsof je even de kramp uit je benen wilt halen. Voel ook daarbij weer hoe je voeten neerkomen, de tinteling onder je voetzool. Het is een mini-massage, waardoor naar je lichaam luisteren zowel makkelijk als fijn wordt.

Jij bepaalt jouw vrijheden. Niemand anders. Geniet van de rijkdom van je lichaam, de vrijheid, de beweging. Je bent bedoeld te bewegen, ervaren, voelen.

 

Wat zijn jouw tips om goed naar je lichaam te luisteren? Lukt het jou altijd om de signalen van je lichaam op te pikken?

 

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Blog Comments

Bedankt voor het delen van deze interessante oefeningen om beter naar je lichaam te kunnen luisteren. Ik heb in het verleden veel klachten gehad en blessures opgelopen. Dit wil ik in de toekomst kunnen voorkomen. Ik ga de bodyscan in ieder geval uitproberen!

[…] De belangrijkste stap heb je eigenlijk al gezet: je hebt erkend dat je geblokkeerd bent en dat dit geestelijk en lichamelijk ongemak met zich meeneemt. Blijf hierbij. Ervaar waar je op slot zit. Hoe voelt het? Is het een dof of scherp gevoel? Dreunend of zeurend? Is het er altijd of alleen in bepaalde situaties? Wees aandachtig en observeer. Je lichaam is daarbij je beste vriend. […]

[…] Dat is wat mij betreft ook de kern van acceptatie. In de eerste twee maanden van mijn herstel leerde ik praten met mijn lichaam en geest (klik op de link voor oefeningen). Niet ‘hoe wil ik me voelen?’ maar ‘hoe voel ik me nu, in […]

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)