Stress op het werk? Las pauzes in!

Burnout werkAls je aan het re-integreren bent of wanneer je vanuit een werksituatie probeert uit de overspannenheid te komen, dan is het heel belangrijke om voldoende pauzes te nemen.

Deze pauzes moeten bovendien een hoge mate van rust / genieten hebben. Een kwartier achter je computer blijven zitten en je favoriete websites bezoeken telt niet.

 

Deze tip ligt in het verlengde van ‘Plussen en minnen’. Het is misschien interessant om dat artikel ook te lezen, als je wilt weten hoe je op een goede manier pauzes kunt inlassen.

Ik heb deze tip gekregen van een bekende die ook een burnout heeft gehad, en mijn eigen psychologe heeft het me destijds ook aangeraden.

Toen ik weer volledige dagen ging werken moest ik van mijn psychologe steeds na drie kwartier werken een kwartier pauze nemen. Ik heb dat ook tegen diverse mensen op mijn werk gezegd. Dat was zelfbescherming, zodat wanneer ik bezig was met mijn pauze en iemand om de hoek kwam rennen met een spoedje, ik toch kon zeggen: ‘sorry, ik wil het nu niet horen. Ik heb pauze. Over een kwartier heb ik tijd voor je’. Het is heel belangrijk om tijdens je pauzemomenten ervoor te zorgen dat er geen werkinformatie bij je binnenkomt. Het klinkt bot, maar onderbreek mensen meteen in hun verhaal en zeg dat je het niet wilt horen. Als je het wel aanhoort en je neemt je voor om er over 15 minuten (na je pauze) mee aan de slag te gaan, dan blijft de informatie van die persoon geheid 15 minuten door je hoofd spoken. Weg pauze.
Zorg dus dat je absoluut op geen enkele wijze met werk bezig kunt zijn. Als je in de stad of een mooi gebied werkt, maak een rondje om. Als je op een industrieterrein werkt, zoek een plekje op waar je je fijn voelt en ga daar met koffie en een boek zitten. Dit is jouw tijd. Daar heb je recht op. Je bent een mens met een heel leven, waarvan werk een deel is. Je bent geen werkrobot. Respecteer al je behoeften, dus ook die aan rust.

En je zult zien dat wanneer jij je grenzen gaat bewaken, anderen dat ook gaan doen.

Het is een goed idee om je pauze te gebruiken om een mindfulness of meditatieoefening te doen.

Laat je reactie achter

Ik ben benieuwd wat je van dit artikel vindt. Laat je het me weten?

Geef een reactie (*Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd)